میزان شیوع بیماری‌های غیرواگیر در میان زوار حج/ تدابیر مرکز پزشکی برای زائران دیالیزی
کد خبر: 3822583
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۵
فقیهی تشریح کرد:

میزان شیوع بیماری‌های غیرواگیر در میان زوار حج/ تدابیر مرکز پزشکی برای زائران دیالیزی

گروه سلامت ــ معاون حج وعمره مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با اشاره به میزان شیوع بیماری‌های غیرواگیر و تعداد بیماران دیالیزی در میان زوار حج 98، تدابیر ویژه بیماران دیالیزی در عربستان را تشریح کرد.

میزان شیوع بیماری‌های غیر واگیر در میان زائران حج/ تدابیر مرکز پزشکی برای حجاج دیالیزیمحمودرضا فقیهی، معاون حج وعمره مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در گفت‌وگو با ایکنا؛ با بیان اینکه تا امروز حدود ۹ بیمار دیالیزی در میان حجاج اعزامی به حج ۹۸ شناسایی شده‌اند، اظهار کرد: افراد مبتلا به این بیماری براساس اجازه‌نامه سفر که توسط پزشک آن‌ها صادر می‌شود، باید پرونده پزشکی خود شامل اطلاعات فردی، اطلاعات پزشکی، اطلاعات مربوط به بیماری، آزمایش‌های پیش از اعزام و آزمایش‌های مربوط به دیالیز را به همراه داشته باشند.

وی افزود: این افراد توسط تیم پزشکی حج و زیارت جمهوری اسلامی ایران به مراکز دیالیز در عربستان معرفی و برای آن‌ها نوبت لحاظ می‌شود و هفته‌ای یکی دوبار دیالیز و پس از آن به کاروان بازگردانده می‌شوند.

فقیهی در ادامه با بیان اینکه متوسط سن زوار ایرانی در حج امسال 56 سال است گفت: این عدد میانگین پایینی نیست، ضمن اینکه درصد قابل توجهی از زوار ۵۵ تا ۶۰ سال هستند، به لحاظ علمی در حال حاضر نمی‌توان کاهش میانگین سنی زوار در سال ۹۸ را مورد تأیید قرار داد.

معاون حج وعمره مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با بیان اینکه تقریبا میزان شیوع بیماری‌های غیر واگیر در میان زوار ایرانی استخراج شده است، یادآور شد: البته باید توجه داشت که احتمال اضافه شدن یک یا دو کاروان دیگر نیز وجود دارد و ممکن است به تعداد زوار دارای این بیماری‌ها افزوده شود.

وی شایعترین بیماری در میان زائران را فشار خون بالا با ابتلای بیش از ۲۰ هزار نفر دانست و تصریح کرد: ۱۳ هزار نفر مبتلا به دیابت هستند و نزدیک به چهار هزار نفر از زوار را بیماران قلبی و عروقی تشکیل می‌دهند که این افراد توسط مرکز پزشکی حج در عربستان و پزشک کاروان مورد مراقبت قرار می‌گیرند.
 
معاون حج وعمره مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در رابطه با نحوه مواجهه با افرادی که به مواد مخدر اعتیاد دارند، گفت: از زمان آغاز معاینات پزشکی زوار، فرآیند اعزام زائری که اعتیاد او تشخیص داده شده، ممنوع و از جریان اعزام حذف می‌شود.
 
وی افزود: در حال حاضر مرکز پزشکی حج و زیارت نمی‌تواند آمار در رابطه با زواری که به مواد مخدر اعتیاد دارند، ارائه کند؛ این آمار باید از سوی نیروی انتظامی ارائه شود.

انتهای پیام
captcha