درمان تکبر با بهره‌گیری از آموزه‌های اسلامی
کد خبر: 3822620
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰

درمان تکبر با بهره‌گیری از آموزه‌های اسلامی

گروه معارف ــ کارشناس مذهبی حرم مطهر رضوی گفت: در پاسخ به اینکه برای از بین بردن نفس اماره (تکبر) انسان چه اقدامی باید صورت گیرد، باید عنوان کرد، درمان تکبر با بهره‌گیری از آموزه‌های اسلامی میسر است و انسان نخست با پرداختن به عبادت می‌تواند از بروز تکبر جلوگیری کند.

درمان تکبر با بهره‌گیری از آموزه‌های اسلامیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین محمدهادی عنایتی، کارشناس مذهبی حرم مطهر رضوی، در سلسله جلسات اخلاقی با خادمان خورشید سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی با عنوان «رذائل اخلاقی و درمان آن‌ها(تکبر) که روز گذشته چهارم تیرماه در حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: در روایات اسلامی به‌صورت متعدد رذائل اخلاقی به‌خصوص تکبر به شدت نهی شده است. رسول خدا(ص) خطاب به مولای متقیان حضرت امیرالمومنین علی(‌ع‌) فرمودند: «تو را از سه خصلت بر حذر می‌دارم: تکبر، حرص، حسادت که از همه این صفات و رذائل « تکبر» از همه بدتر است.»
وی ادامه داد: همچنین پیامبر اکرم‌(ص) خطاب به ابوذرغفاری فرمودند: «اگر مومنی از دنیا برود و ذره‌ای تکبر در قلب و وجودش باشد، بوی بهشت به او نمی‌رسد.»
کارشناس مذهبی حرم مطهر رضوی عنوان کرد: این تکبر به معنای واقعی این است که فرد خودش را از دیگران بهتر و بیشتر بداند و بشناسد. برای تکبر آثاری است که باعث حقیر شمردن دیگری و برتری بر آن گردد. مضایقه داشتن از همنشینی و یا هم‌خوراکی با دیگران، امتناع در پهلو نشستن و رفاقت با اشخاص، انتظار سلام کردن و توقع ایستادن و پیش افتادن از فردی در راه رفتن، تقدم بر او در نشستن و بی‌تفاوتی با فرد در سخن گفتن و به حقارت با افراد تکلم کردن و پند و موعظه اشخاص را بی‌موقع دانستن از نمونه‌های تکبر است.
عنایتی تصریح کرد: در پاسخ به اینکه برای از بین بردن نفس اماره یا تکبر انسان چه اقدامی باید صورت گیرد، باید گفت، انسان نخست با پرداختن به عبادت می‌تواند از بروز تکبر جلوگیری نماید، چرا که حضرت علی (ع) فرموند: «خداوند نماز را جهت منزه ساختن انسان‌ها از تكبر، مقرر داشته است.»
وی خاطرنشان کرد: همچنین انسان بواسطه داشتن انصاف می‌تواند از تکبر دوری نماید، زیرا همانطور که حضرت علی(ع) می‌فرمایند: «هر آنچه برای خود می‌پسندی برای دیگران نیز بپسند و هر آنچه برای خود نمی‎پسندی برای دیگران نیز نپسند.»
انتهای پیام

captcha