خاطرات آیت‌الله ممدوحی از شروح نهج‌البلاغه و صحیفه تا تفسیر «سبع المثانی»
کد خبر: 3822643
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۸
در مراسم رونمایی بیان شد:

خاطرات آیت‌الله ممدوحی از شروح نهج‌البلاغه و صحیفه تا تفسیر «سبع المثانی»

گروه حوزه‌های علمیه ــ آیت‌الله حسن ممدوحی، عضو جامعه مدرسین حوزه قم، در مراسم رونمایی از دو اثر جدیدش(شرح صحیفه و نهج‌البلاغه) خاطرات جالبی از چرایی تألیف این دو اثر بیان کرد و از تألیف تفسیر قرآنی که در حال حاضر در دست دارد، خبر داد.

خاطرات جالب آیت‌الله ممدوحی از تالیف 2 کتاب/ تکمیلبه گزارش ایکنا، مراسم رونمایی از دو اثر جدید آیت الله حسن ممدوحی، یعنی شرح صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه امروز ۵ تیرماه در دفتر خبرگزاری رسا و پایگاه سایت وسائل در قم با حضور صحابی رسانه برگزار شد.

آیت‌الله ممدوحی در این مراسم که در قالب رونمایی و درس اخلاق برگزار شد به بیان خاطره خود در مورد چگونگی ورود به تالیف این دو کتاب پرداخت و گفت: روزی دو نفر از سپاه به درب منزل بنده آمدند و گفتند ما دنبال شرح نهج‌البلاغه هستیم که با زبان ساده و در عین حال عمیق و علمی برای دانشجویان نوشته شود و از ما خواستند که این کار را بکنیم و قول دادند که می‌آیند و قرارداد می‌بندند. من به آن‌ها گفتم نهج البلاغه‌ای چاپ کنید که یکطرف نوشته و طرف دیگر سفید باشد که بعد از مدتی آمدند و این درخواست ما را اجابت کردند و چند شماره تلفن هم به ما دادند و قرار شد چند هفته دیگر بیایند، اما یک ماه، شش ماه و یکی دو سال گذشت، ولی خبری نشد و ما هم هرچه تماس گرفتیم فایده نداشت؛ رفتیم سراغ سپاه وبسیج و حتی انتشارات مربوطه، ولی هیچ کس آن‌ها را نمی‌شناخت.

وی ادامه داد: همین حادثه تلنگری به بنده بود که شرح نهج البلاغه را بنویسم و تا امروز که نوشته‌ایم هم خبری از آن‌ها نشده و ما نفهمیدیم که این‌ها چه کسی بودند و از کجا آمده بودند، ولی سبب شد تا بعد از شش هفت سال این شرح را بنویسم.

مدوحی بیان کرد: از جمله خصائص این کتاب آن است که من از هیچ کسی تقلید نکرده‌ام و کتاب‌سازی و کتاب‌نویسی و نقل‌های بیهوده برای پرکردن صفحات نبوده و اگر نقلی هست از کتب سطح عالی و مطالب عالمان بزرگ است، تکرار و تقلید در آن نیست ونکات دقیقی که احساس کرده‌ام می‌توان برداشت کرد شرح داده‌ام و با دقت تمامی نوشته شده است؛ البته چاپ اول اثر است و ممکن است در چاپ دوم هم اصلاحاتی لازم داشته باشد.

شرح صحیفه

عضو جامعه مدرسین حوزه قم همچنین در مورد شرح وی بر صحیفه سجادیه گفت: من قبل از انقلاب در رادیو مباحث صحیفه سجادیه را می‌گفتم و بعد از نماز صبح پخش می‌شد در حدود ده دقیقه؛ تقریبا بیش از ۷۰ درصد صحیفه سجادیه را شرح کردم و در رادیو پخش شد، ولی با پیروزی انقلاب، وضع بهم خورد؛ مطالبی که من گفته بودم ۱۳ دفتر شد و من همیشه حسرت می‌خوردم که چرا نمی‌توانم آن را چاپ کنم تا اینکه به بقیع مشرف شدم و در آنجا به حضرت سجاد (ع) عرض کردم که من بضاعتی ندارم اگر خودتان شرائطی فراهم کردید من نشر می‌دهم وگرنه در قالب همین کاغذپاره‌ها خواهد ماند و توفیق بنده منوط به عنایت شماست؛ وقتی از سفر برگشتم بعد از سه روز یکی از شاگردان ما که تازه انتشاراتی باز کرده بود به منزل آمد و گفت اگر مطلبی برای نشر دارید ما در خدمتیم و ما هم برای انتشار به وی دادیم؛ بعد از اینکه جلد اول را نشر داد نپسندیدم لذا به بوستان کتاب مراجعه کردم، ولی آن‌ها هم نسبت به برخی مطالب و تحلیل‌های بنده از عبارات صحیفه مشکل داشتند که بنده اصرار کردم برداشت خودم نشر داده شود و در نهایت شرح صحیفه هم چاپ شد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: هم در چاپ صحیفه و هم نهج‌البلاغه گاهی بیش از یک ساعت می‌کشید که معنای درستی را برای یک واژه پیدا کنم؛ در شرح صحیفه ۳۷۰۰ کلمه را به عنایت حضرت سجاد (ع) معنا کردم و چاپ شد.

وی همچنین در توصیه به حضار گفت: عمر حقیقت یک بار مصرف است که تمام می‌شود، ساعات عمر ما می‌گذرد و باید با آن معامله تاریخی بکنیم، زیرا ابدا برنمی‌گردد؛ همه عمر مجموعه این ظروف یک بار مصرف است و در قیامت آن را باز می‌کنند که خوشا به حال کسانی که این ظروفشان پر از نور است نه پوچ و یا پر از تاریکی و ظلمت و حسرت؛ در روایات هم بیان شده که فرصت‌ها را مغتنم بشمارید، زیرا فرصت‌ها مانند ابر در حال عبور است.

تفسیر سبع المثانی

آیت‌الله ممدوحی در بخش دیگری از سخنانش از در دست تالیف داشتن تفسیر قرآن خبر داد و افزود: این تفسیر با عنوان شرح سبع المثانی به روش تفسیر ترتیبی در حال تالیف است و از ویژگی‌های آن این است که مطالبی را که دیگران جرئت نکرده‌اند بنویسند آورده‌ام و نظریاتی از قرآن برداشت شده که جدید است و در آن از قواعد عقلی، عرفانی و کلامی و ... استفاده شده است.

اخلاق حرفه‌ای

در این مراسم از این دو اثر آیت‌الله ممدوحی رونمایی شد و ایشان توصیه‌های به اصحاب رسانه در مورد رعایت اخلاق کاری داشت؛ از جمله اینکه رسانه‌ها باید ضمن التزام به مبانی دینی نهایت دقت و مراقبت را در الگوسازی و برنامه‌سازی داشته باشند همچنین رسانه‌ها باید از تکرار جلوگیری کنند و اگر در رسانه‌ای اشکال و ایرادی متوجه نظام ذکر شد حتما باید پاسخ آن را نیز بیان کرد.

انتهای پیام

captcha