وجود بیش از ۳ هزار شهید مبارزه با مواد مخدر در کشور
کد خبر: 3822670
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۴

وجود بیش از ۳ هزار شهید مبارزه با مواد مخدر در کشور

گروه اجتماعی ــ معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه مبارزه با مواد مخدر یک موضوع اجتماعی است و همیاری و مدد آحاد جامعه را می‌طلبد، گفت: از ابتدای انقلاب ۳ هزار و ۷۱۴ نفر برای حفظ امنیت و آرامش کشور و در راه مبارزه با مواد مخدر به درجه رفیع شهادت نائل شده‌اند.

وجود بیش از ۳ هزار شهید مبارزه با مواد مخدر در کشور

به گزارش ایکنا از آذربایجان غربی، علی مصطفوی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی، ظهر امروز، ۵ تیر ماه، در همایش سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر، با تأکید بر اینکه مواد مخدر یکی از آسیب‌های بزرگ جوامع بین‌المللی است، اظهار کرد: اعتیاد از جمله آسیب‌هایی است که تمام دولت‌ها درصدد پیشگیری و مبارزه با آن تلاش می‌کنند.

وی به دوره‌های مبارزه با مواد مخدر در کشور اشاره کرد و افزود: قبل از انقلاب اسلامی مبارزه با مواد مخدر در سه دوره مورد توجه قرار گرفته است که در پیش از انقلاب مشروطیت، کشت خشخاش در ایران رواج داشت که صادرات آن انجام می‌شد، اما با شیوع اعتیاد در کشور، کشت خشخاش ممنوع شد.

مصطفوی با اشاره به اینکه بعد از انقلاب اسلامی مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد شدت یافت، ادامه داد: پس از انقلاب نیز، دوره نخست مبارزه از سال ۵۷ تا ۶۷ بوده که شدت یافت و حتی برای عرضه‌کنندگان حکم اعداد صادر شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی تصریح کرد: مرحله بعد، پس از سال ۶۷ تا ۷۲ بود که دولت ستاد مبارزه با موادمخدر را تشکیل داد و از دهه ۷۰ تاکنون مرحله سوم مقابله، مبارزه و‌ توسعه مواد مخدر آغاز و سازمان بهزیستی به این موضوع ورود پیدا کرده و بحث پیشگیری، بازپروری و ‌درمان سرپایی در کشور مورد توجه است.

مصطفوی با اشاره به عواملی که مانع از ریشه‌کنی و موفقیت صددرصدی مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد است، خاطرنشان کرد: عوامل جغرافیایی از جمله مواردی است که مانع از موفقیت صددرصدی در امر مبارزه با مواد مخدر بوده و با توجه به اینکه افغانستان ۸۰ درصد تریاک و مورفین جهان را صادر می‌کند و از طریق ایران و آذربایجان‌ غربی به اروپا صادر می‌شود، بنابراین استان درگیر موادمخدر است.

وی گفت: وجود اشرار مسلح از دیگر عوامل مانع از موفقیت در مبارزه با مواد مخدر بوده که این اشرار مسلح از مواد مخدر به‌عنوان منابع درآمدی خود استفاده می‌کنند و مهاجرت از روستاها به شهرها سبب توسعه حاشیه‌نشینی شده و مشکلات بسیاری را به‌وجود آورده است و نبود اشتغال نیز سبب شده که برخی جوانان به سمت معضل خانمان‌سوز اعتیاد گرایش یابند، بنابراین با وجود تمامی مجاهدت‌ها و مقابله‌ها با موضوع مواد مخدر، اما نتیجه مطلوب حاصل نشده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به تحقیقات انجام گرفته، از سال ۶۷ تا ۸۵ ادامه داد: از سال ۱۳۶۷ تا سال ۱۳۸۵ روند شیوع اعتیاد در کشور بیشتر شده و ۴۰ درصد زندانیان از معتادان به مواد مخدر بوده‌ و ۴۰ درصد سارقان نیز معتاد بودند، ۵۵ درصد طلاق‌ها به خاطر اعتیاد رخ داده و ۳۰ درصد کودک‌آزاری‌ها نیز به همین سبب بوده است.

مصطفوی با اشاره به اینکه از سال ۸۲ تا ۹۲ تعداد ۳۶ هزار و ۴۰۶ نفر در اثر سوء مواد مخدر جان خود را از دست داده‌اند، اظهار کرد: علاوه بر آن، از ابتدای انقلاب نیز ۳ هزار و ۷۱۴ نفر برای حفظ امنیت و آرامش کشور و در راه مبارزه با مواد مخدر به درجه رفیع شهادت نائل شده‌اند.

وی با بیان اینکه ۷۶ درصد از کشفیات مواد مخدر در جمهوری اسلامی ایران اتفاق می‌افتد، تصریح کرد: این رقم قابل‌توجهی بوده و باید سازمان‌های بین‌المللی که این میزان داعیه حقوق بشر را دارند، به این موضوع واقف باشند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه مبارزه با مواد مخدر یک موضوع اجتماعی است و همیاری و مدد آحاد جامعه را می‌طلبد، افزود: باید سازمان‌های مردم‌نهاد در این زمینه وارد عمل شده و استانداری نیز کمک خواهد کرد و بحث آموزش در مدارس نیز بسیار مهم است که باید در کتاب‌های درسی گنجانده شود تا بتوانیم جامعه سالم و عاری از اعتیاد داشته باشیم.
انتهای پیام

captcha