زیست اخلاقی و انسانی مظهر توحید در جامعه است
کد خبر: 3822679
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۰
حجت‌الاسلام علی یونسی:

زیست اخلاقی و انسانی مظهر توحید در جامعه است

گروه اندیشه ــ مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی با بیان اینکه مظهر توحید در جامعه، زندگی اخلاقی، یعنی همزیستی مسالمت‌آمیز است، گفت: در مقابل این زیست شرک قرار دارد که دربردارنده تنازع، جنگ، افراطی‌گری، تندی، تکفیر و تفسیق است. در این محیط انسان‌ها یکدیگر را تحمل نمی‌کنند و این عدم بردباری نشان‌دهنده‌ شرک آن‌ها است.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ کنفرانس بین‌المللی «ظرفیت‌های راهبردی آموزه‌های اسلام در تحقق همزیستی مسالمت‌آمیز» امروز، ۵ تیر، با حضور جمعی از اندیشمندان جهان اسلام و علاقه‌مندان در دانشگاه تهران برگزار شد.

حجت‌الاسلام علی یونسی، مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، در این کنفرانس ضمن ابلاغ پیام تشکر و قدردانی رئیس جمهور از برگزار کنندگان این مراسم بیان کرد: اساس همه ادیان، توحید است که توحید نیز جلوه‌های مختلفی دارد و جلوه اجتماعی توحید، همین چیزی است که این کنفرانس برای رسیدن آن برگزار شده و عبارت از همزیستی مسالمت‌آمیز است. یعنی زیست اخلاقی و انسانی، تجلی توحید در جامعه است.

همزیستی مسالمت‌آمیز؛ مظهر توحید در جامعه

وی در ادامه با تأکید بر این نکته که نماد توحید زیست اخلاقی است، تصریح کرد: زندگی اخلاقی یعنی همزیستی مسالمت‌آمیز مظهر توحید در جامعه است. در مقابل آن شرک قرار دارد و از خود همین کلمه شرک نیز برمی‌آید که دربردارنده تنازع، جنگ، افراطی‌گری، تندی، تکفیر و تفسیق است. در این صورت دیگر انسان‌ها یکدیگر را تحمل نمی‌کنند و این عدم بردباری نشان‌دهنده شرک آن‌هاست.

مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی بیان کرد: بنابراین اگر در جامعه‌ای توحید نمایان شود اهل آن جامعه می‌توانند با صلح و آشتی زندگی کنند و نسبت به یکدیگر گذشت و بردباری نشان دهند که خود این بردباری جلوه‌ای از توحید است. در سیره رسول خدا(ص) نیز آمده است که پیامبر(ص) گروه‌ها و قبایل را به سمت صلح سوق می‌داد و در راستای متحد کردن اقوام مختلف تلاش می‌کرد که البته این کار نیز با عنایت به کلمه توحید انجام می‌شد.

تمدن اسلامی حاصل تسامح و دگرپذیری

یونسی در ادامه تصریح کرد: همین که کسی خدا را به وحدانیت و پیامبر(ص) را به نبوت پذیرفت کافی است. این فرایند خلاصه آن چیزی است که در تاریخ اسلام بعداً به تمدن اسامی مبدل شد. تمدن اسلامی حاصل تسامح، تساهل، بردباری، دگرپذیری و مدارای مسلمین با خودشان و غیرخودشان است.

مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی در ادامه ضمن اشاره به روایتی از امام علی(ع) افزود: تمدن اسلامی زمانی آشکار شد و عزت اسلام زمانی متجلی شد که مسلمانان هر کجا حکمت و دانشی بود آن را دریافت کردند؛ همچنان که در روایت نیز فرمود «الحکمة ضالة المؤمن». این اخلاق حسنه مسلمانان است که می‌توانند با آن دانش را جذب کنند. اسلام برای جذب راهی جز دعوت در مقابل ما قرار نداده است.

شمشیر برای متجاوز است

وی تصریح کرد: شمشیر نیز وجود دارد، اما شمشیر برای متجاوز است، ولی اسلام برای اینکه نفوذ کند، راهی بجز دعوت پیش پای ما نگذاشته است و برای زندگی نیز راهی به جز اخلاق وجود ندارد. کاری که یک پیامبر، مبلغ و داعی انجام می‌دهد نیز این است که مرم را به اسلام دعوت می‌کند. نحوه دعوت نیز بنا به گفته اسلام جدال احسن است؛ چنانکه فرمود «ادعُ إِلى سَبیلِ رَبِّکَ بِالحِکمَةِ وَالمَوعِظَةِ الحَسَنَةِ وَجادِلهُم بِالَّتی هِیَ أَحسَنُ إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبیلِهِ وَ هُوَ أَعلَمُ بِالمُهتَدینَ».

مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی در ادامه با تأکید بر اینکه استراتژی اسلام دعوت است؛ بیان کرد: بنابراین با این شیوه باید حرکت کرد و همواره توجه داشت که استراتژی اسلام چیزی جز دعوت نیست و زور، اکراه، افراط، خشونت، سخت‌گیری، تفسیق و طرد کردن و دیگر مقولات شیطانی جایی در اسلام ندارند. اینکه متأسفانه ما حتی خودمان را تحمل نمی‌کنیم نیز در نوع خود فاجعه‌ای است که امروز جهان اسلام از آن رنج می‌برد. مأموریم که دیگران، یعنی حتی کفاری که با ما سر جنگ ندارند را نیز تحمل کنیم. باید مشرکینی که ما را قبول ندارند، اما سر جنگ هم ندارند را باید تحمل کنیم و بلکه ما مأمور به قسط هستیم.

یونسی تصریح کرد: کار ما به جایی رسیده که اسیر تعصبات قومی، مذهبی، دینی، سیاسی، حزبی و انواع تعصباتی شده‌ایم که رسول خدا(ص) فرمود همه این‌ها از آثار شرک است. متأسفانه جوامع و کشور‌های اسلامی به جای اینکه با صهیونیست‌ها و دشمنان مقابله کنند با او همدست می‌شوند. شاهد این هستیم که در برخی از کشور‌های اسلامی علیه اسلام کار می‌شود و حتی این اواخر به سمت معامله قرن هم پیش رفته‌اند، اما باید از این نزاع‌ها و اختلاف‌ها که نشانه‌های شرک است، دست برداشت. معامله قرن نیز به نتیجه نخواهد رسید و عجیب است که این‌ها می‌خواهند تاریخ و عزت اسلام را بدهند و جالب‌تر اینکه در مقابلش هم چیزی نصیبشان نمی‌شود.

انتهای پیام

captcha