علل ورود آمریکا به فاز تحریم‌‌‌های سیاسی/ واکنش انفعالی به تعبیر رهبری از ترامپ در دیدار آبه
کد خبر: 3822694
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۹
امیرعلی ابوالفتح تشریح کرد:

علل ورود آمریکا به فاز تحریم‌‌‌های سیاسی/ واکنش انفعالی به تعبیر رهبری از ترامپ در دیدار آبه

گروه سیاسی ــ کارشناس مسائل امریکا درباره دلیل تحریم رهبر معظم انقلاب و دفتر ایشان از سوی امریکایی‌ها گفت: قرائن و شواهد نشان می‌دهد که شاید این اقدام به تلافی دیدار نخست‌وزیر ژاپن با رهبر معظم انقلاب و تعبیر به کار رفته از سوی ایشان درباره ترامپ بود که او را شایسته تبادل پیام هم ندانستند و این برای امریکایی‌ها برخورنده بود.

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل امریکا، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره اهداف امریکا از تحریم‌های جدید علیه مقام معظم رهبری، دفتر رهبری، 8 فرمانده سپاه و وزیر امور خارجه و ورود به فاز تحریم‌های سیاسی پس از تحریم‌های اقتصادی گفت: من این نظر را که تحریم‌های اقتصادی امریکا علیه ایران به آخر رسیده رد نمی‌کنم و به اعتقاد من وقتی بانک مرکزی یک کشور، مبادلات مالی دلاری آن با سایر کشورها، دسترسی‌های بانکی و صنایع آن ‌با تحریم مواجه می‌شود یعنی کل اقتصاد آن کشور تحریم شده و اضافه یا کم شدن چند نهاد یا فرد فرق چندانی در حجم تحریم‌ها نمی‌کند.

وی ادامه داد: اما تحریم‌های اخیر، سه محور یا هدف دارد؛ شخص رهبر معظم انقلاب و دفتر رهبری، تعدادی از فرماندهان و احتمالاً در صورت اعمال شخص وزیر امور خارجه.

بخشی از دلیل تحریم رهبری تلافی شایسته ندانستن ترامپ برای تبادل پیام است

ابوالفتح اظهار کرد: درباره دلایل تحریم رهبری انقلاب، قرائن و شواهد نشان می‌دهد، که شاید این اقدام به تلافی دیدار نخست‌وزیر ژاپن با رهبر معظم انقلاب و تعبیر به کار رفته از سوی ایشان درباره ترامپ بود که او را شایسسته تبادل پیام هم ندانستند. امریکایی‌ها شاید انتظار داشتند که رهبر انقلاب مذاکره را نپذیرد اما اینکه شخصیت ترامپ زیر سؤال رفت و عدم شایستگی او از زبان عالی‌ترین مقام جمهوری اسلامی، بیان شد برای امریکایی‌ها برخورنده بود و با توجه به شخصیت خودشیفته آقای ترامپ، وقتی ببنید به شخصیتش توهین شده یا ضعیف تصویر شده، خیلی زود واکنش نشان می‌دهد.

این کارشناس مسائل امریکا بیان کرد: اما تمام ماجرا این نیست. آمریکایی‌ها با شناختی که از نظام سیاسی و اقتصادی ایران دارند تصور می‌کنند بخش بزرگی از اقتصاد ایران به مجموعه‌های زیر نظر رهبری که بعضی از آن‌ها نهادهای اقتصادی و مالی بزرگی هستند وابسته است و اگر بخواهند اقتصاد ایران را تحت فشار قرار دهند باید این نهادها را تحریم کنند. شخص رهبر انقلابی که ثروت و دارایی خاصی ندارند ولی نهادهای وابسته به نهاد رهبری مانند آستان قدس، کمیته امداد امام، ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مستضعفان امام(ره) قدرت اقتصادی بالایی دارند، لذا امریکا می‌خواهد مقابل قدرت اقتصادی این نهادها مانع‌تراشی کند و تا از این طریق جلوی نقش‌آفرینی رهبری انقلاب را در اقتصاد ملی و فضای منطقه‌ای و بین‌المللی بگیرند.

وی یادآور شد: به هر حال ایشان به عنوان یک مرجع تقلید و شخصیت دینی، پیروان بسیار زیادی در اقصی نقاط جهان از جمله در غرب آسیا و آفریقا دارند که وجوهات شرعی خود را به دفتر ایشان می‌دهند و امریکایی‌ها با جلوگیری از انتقال این نوع وجوه، می‌خواهند از نفوذ رهبری انقلاب در فراسوی مرزها بکاهند.

ابوالفتح درباره تحریم فرماندهان سپاه گفت: این تحریم جدیدی نیست، زیرا کل نهاد سپاه پیش از این تحریم شده و حال برای نهادی که همه آن تحریم شده تحریهم جداگانه چند فرمانده تفاوت وضعیت خاصی ایجاد نمی‌کند.

تحرکات اخیر دیپلماتیک آقای ظریف برای امریکایی‌ها ناراحت‌کننده است

این کارشناس مسائل با بیان اینکه تحریم آقای ظریف نیز بیشتر شخصیتی است، گفت: شواهد بیانگر آن است که تحرکات اخیر آقای ظریف برای امریکایی‌ها برخورنده و ناراحت‌کننده بوده که از جمله آن‌ها می‌توان به تکرار فراوان اصطلاح «تیم بی» و مصاحبه جنجالی با فاکس‌نیوز اشاره کرد. البته از آن مهم‌تر نقش آقای ظریف است که در داخل و خارج کشور به عنوان صدای صلح و دیپلماسی ایران شناخته می‌شود و می‌خواهند با این تحریم احتمالی، برای آقای ظریف موانعی در مسیر دیپلماسی ایجاد کنند.

وی ابراز کرد: البته از آنجا که این تحریم هنوز قطعی نیست لذا تبعات و جزئیات آن نیز همچنان نامشخص است و معلوم نیست در صورت اعمال به طور مثال شامل سفر وزیر خارجه به مقر سازمان ملل در نیویورک بشود یا خیر. اما رسانه‌های بزرگ امریکا تا حدود زیادی از مصاحبه با آقای ظریف پرهیز خواهند کرد و همانطور که می‌دانید رسانه‌های بزرگ امریکایی نقش مهمی در فضاسازی افکار عمومی دارند و اگر وزیر خارجه کشورمان نتواند با این رسانه‌ها گفت‌وگو کند صدایش به طور طبیعی کمتر در فضای عمومی شنیده می‌شود.

ابوالفتح درباره ابعاد تحریم احتمالی وزیر امور خارجه یک کشور و سابقه چنین اقدامی نسبت به مقامات سایر کشورها از سوی امریکایی‌ها گفت: همانطور که گفتم ابعاد این تحریم احتمالی هنوز مشخص نیست. روال این است که وقتی شخص یا نهادی از سوی امریکا تحریم می‌شود نهاد «افک» که دفتر دارایی‌های امریکاست و زیر نظر وزارت خزانه‌داری فعالیت می‌کند جزئیات تحریم را اعلام می‌کند که این تحریم شامل چه مواردی است و مجازات‌های مترتب چه خواهد بود. البته این‌گونه اقدامات سابقه دارد ولی تحریم وزیر امور خارجه کمی دور از انتظار است. برای نمونه امریکا چندی پیش در ماجرای دستگیری و بازداشت کشیش امریکایی در ترکیه، دو وزیر دولت ترکیه را تحریم کرد که البته با آزادی آن کشیش تحریم‌ها نیز لغو شد. اما هیچ یک از این دو، وزیر خارجه نبودند. زیرا وزیر امور خارجه چون جایگاه بین‌المللی و تحرکات خارجی دارد کمتر شده که تحت تحریم قرار بگیرد.

وی بیان کرد: تصور اولیه از این تحریم آن است که حساب‌های بانکی آقای ظریف بسته شود، از دلار نتواند استفاده کند و نتواند وارد خاک امریکا شود. تنها مسئله این است که چون دولت امریکا با سازمان ملل قرارداد دارد، به عنوان کشور میزبان متعهد است مانع ورود هیئت‌های دیپلماتیک به مقر سازمان ملل در نیویورک نشود. البته سابقه داشته که امریکایی‌ها به دلایل نگرانی‌های امنیتی و تروریستی مانع ورود برخی افراد شدند که سرشناس‌ترین آن‌ها آقای یاسر عرفات بود که نگذاشتند وارد نیویورک برای حضور در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل شود و مجمع عمومی هم نشست خود را از نیویورک به ژنومنتقل کرد.

ابوالفتح یادآور شد: البته همانطور که گفنم تحریم آقای ظریف هنوز قطعی نیست و شاید دلیل اینکه به مانند تحریم مقام رهبری همان شب اعلام نشد این باشد که امریکایی‌ها احتمالا در حال بررسی موارد حقوقی تحریم وزیر خارجه هستند. زیرا براساس برخی نظرات وزیر خارجه مصونیت دارد و اگر دولت امریکا بخواهد آقای ظریف را تحریم کند این قضیه می‌تواند به شکایت در دادگاه کشیده شود.

احتمال افزایش فشارهای امریکا تا تروریست معرفی کردن مقامات عالی ایران

ابوالفتح درباره منزوی کردن سیاسی ایران به عنوان هدف این تحریم‌ها گفت: به نظر می‌رسد دولت کنونی امریکا به هر وسیله‌ قانونی، غیرقانونی، فراقانونی، غیر مرسوم و غیر عرف برای فشار اقتصادی، سیاسی، روانی، داخلی و منطقه‌ای به ایران متوسل می‌شود تا در نهایت ایران مذاکرات مدنظر امریکایی‌ها را بپذیرد. در واقع تمام این فشارها برای رسیدن به این هدف واحد است که ایران پای میز مذاکره امریکایی بنشیند و حداقل نتایج این مذاکره همان باشد که آقای ترامپ مبنی بردست نیافتن ایران به سلاح اتمی و عدم حمایت ایران از تروریسم تأکید دارد یا حداکثرش همان شروط دوازده‌گانه آقای پمپئو باشد.

این کارشناس مسائل امریکا در پایان اظهار کرد: در ادامه این فشارها و تحریم‌ها ممکن است شامل رئیس‌جمهور شود و مقامات عالی کشور علاوه بر تحریم به عنوان تروریست معرفی شوند و کل دولت ایران تحریم شود و به نظر می‌رسد به هر اندازه که مقاومت ایران افزایش پیدا کند امریکایی‌ها نیز به فشار حداکثری خود اضافه خواهند کرد.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

captcha