متولیان فرهنگی زمینه‌ ترویج فرهنگ کتابخوانی را فراهم کنند
کد خبر: 3822710
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۵

متولیان فرهنگی زمینه‌ ترویج فرهنگ کتابخوانی را فراهم کنند

گروه اجتماعی ــ مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ در امور برنامه‌ریزی گفت: باید متولیان فرهنگی زمینه را با برنامه‌ریزی و مدیریت برای حضور و جذب نهادهای اجتماعی در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی فراهم کنند.

متولیان فرهنگی زمینه ترویج کتابخوانی را فراهم کنندبه گزارش ایکنا از یزد، علی‌اصغر سیدآبادی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ در امور برنامه‌ریزی صبح امروز، 5 تیرماه در نشست هم‌اندیشی معاونان فرهنگی و رسانه‌ای ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ کشور به میزبانی استان یزد اظهار کرد: معمولاً زمانی که بحث از کتاب می‌شود به نظر می‌رسد در حوزه فرهنگ باشد اما این بحث فراتر از فرهنگ است و ما به عنوان مدیران فرهنگی نباید بگذاریم این امر در حوزه فرهنگ حذف شود بلکه هر حوزه ای که می‌خواهد توسعه پیدا کند، یک پایه آن کتاب است.

وی افزود: ما هر نوع دانشی را که بخواهیم عمومی‌ کنیم، راه آن کتاب است و زمانی که از ترویج کتابخوانی صحبت می‌کنیم در رابطه با تمامی‌موضوعات سرو کار داریم.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ در امور برنامه‌ریزی گفت: ترویج کتابخوانی به نحوی ترویج همه فضیلت‌ها و دانش‌ها و تجربه‌ها است و باید از دیگران نیز بخواهیم که در این حوزه ورود پیدا کنند.

مجید جوادیان‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ استان یزد نیز در این نشست گفت: یزد به عنوان شهر پدران فرهنگ ایران شناخته می‌شود زیرا بسیاری از پدران فرهنگ ایران، ریشه در فرهنگ یزد دارند که نمونه آن مهدی آذریزی، عبدالکریم پیرنیا و ایرج افشار از جمله این افراد هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ استان یزد بیان کرد: هدف گذاری ما در جهت انتخاب یزد به عنوان پایتخت کتاب در سال ٢٠٢٢ است و در حال ایجاد این آرمان در همه هستیم تا این امر تبدیل به آرزو، رویا و تخیل در بین همه شده و پس از آن نیز به سمت کسب این برند جهانی حرکت کنیم.

ابراهیم حیدری، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و دبیر ستاد هماهنگی شهرها و روستاهای دوستدار کتاب نیز در این نشست گفت: یکی از اهداف پایتخت کتاب الگوگیری از شهرهای پایتخت کتاب ایران و الگوسازی در شهرها است.

وی افزود: در این چند دوره از پایتخت کتاب ایران بیش از ٥٥٠ شهر شرکت کردند که شهرهای کمتر برخودار تا شهرهای نزدیک پایتخت همگی حضور داشتند و الان آرشیو خوبی در این زمینه داریم.

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ گفت: ما سعی داریم تا در دوره ششم با توجه به تجربیات و هم افزایی پیگیری بیشتری داشته باشیم.

حیدری ادامه داد: ساختار برنامه نویسی و مستندسازی به عنوان دو مشکل شهرها بوده است که سعی شده تا با برگزاری کارگاه‌های آموزشی این مشکل را رفع کنیم.

جمال‌الدین عزیزی، شهردار یزد نیز در این نشست اظهار کرد: کتاب و ترویج کتابخوانی موضوع مهمی‌ در جامعه است و ما باید نهضت جایگزینی کتابخوانی به جای کتابداری را به راه بیاندازیم. 

وی افزود: نگهداری و ایجاد کتابخانه اگرچه لازم است اما باید ترویج کتابخوانی را در نظر بگیریم و ما در برنامه‌های خود در شهرداری محور خود را کتابخوانی قرار داده‌ایم و سعی داریم تا آمارها و شاخص‌های خوانش کتاب و کتابخوانی افزایش پیدا کند.

یادآور می‌شود در ادامه این نشست نیز معاونان فرهنگی و رسانه‌ای ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ کشور در کارگاه‌های ترویج کتاب و کتاب خوانی حضور پیدا کردند.

انتهای پیام

captcha