رعایت اصول حقوق شهروندی از مبانی حکمت اسلامی است
کد خبر: 3822723
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۲
کارشناس آسیب‌های اجتماعی:

رعایت اصول حقوق شهروندی از مبانی حکمت اسلامی است

کانون خبرنگاران نبأ ــ حمید‌رضا اکبری در نشست دورهمی یاران همت گفت: عدم رعایت حقوق شهروندی در مرام مسلمان و حکمت اسلامی نیست.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ حمیدرضا اکبری، کارشناس آسیب‌های اجتماعی، چهارم تیرماه در نشست دورهمی یاران همت که در دشت لیراوی استان بوشهر برگزار شد، بیان کرد: در قرآن کریم آیات زیادی در باب کرامت انسان عنوان شده است، چنانچه در آیه 70 سوره مبارکه اسرا می‌خوانیم که ما انسان را با کرامت آفریده‌ایم که در این آیه  از کرامت انسان یاد شده و انسان را دارای ارزش معرفی کرده است که همه چیزهایی که در آسمان و زمین است مسخر او شده؛ چراکه انسان دارای کرامت است و می‌تواند تمام عالم را تحت مدیریت خود قرار دهد.
وی بیان کرد: این آیه اصل کرامت انسانی را معطوف به حقوق شهروندی نیز می‌داند، چراکه برای حقوق شهروندی مصادیقی از جمله آزادی بیان، حق انتخاب، بازداشت خودسرانه، حریم خصوصی، حق آموزش و پرورش، حق رأی و تعیین سرنوشت، حقوق اقلیت مذهبی، حق انتخاب پناهدگی و... به صورت بارز عنوان شده است و اینها مصادیق مهمی هستند که برای آنها در قرآن آیات آمده است.
این کارشناس ادامه داد: خداوند همه چیز را برای انسان آفریده است؛ در آیه 30 سوره بقره آمده است که ای انسان تو باید خلیفه من در روی زمین باشی و می‌توانی جایگزین من در زمین باشی، به نحوی که محل اعلام خلافت انسان روی زمین بوده و انسان روی زمین خلیفه خدا شده است.
اکبری اظهار کرد: ما  کرامت انسان را داریم و در قرآن بارها مشاهده می‌کنیم که  مصادیقی برای حقوق شهروندی مبتنی بر این گفته‌ها آمده است.
وی با بیان اینکه برخی صفات و رفتار در انسان به‌صورت اکتسابی است، گفت: انسان همواره دارای دو کرامت طبیعی و اکتسابی است، به این معنا که ما انسان‌ها با تلاش و کوشش ارزش‌ها و استعدادهای انسانی و بشری را شکوفا می‌کنیم و این نوعی از کرامت اکتسابی انسان محسوب می‌شود.
این کارشناس آسیب‌های اجتماعی در پایان گفت: در جامعه اسلامی ما تا حدودی قابل قبول است که حقوق شهروندی مورد توجه قرار نگیرد که این نشان از افراط و تفریط‌های متصدیان حمایت از حقوق شهروندی دارد که گاهی مورد غفلت قرار می‌گیرد و بر اثر اهم و مهم که در جامعه مطرح می‌شود با مشکل روبرو می‌شوند که باید با برنامه‌ریزی و استفاده از مزامین دینی و مصادیق قرآنی در مسیر احقاق حقوق شهروندی گام برداریم.
حمیدرضا اکبری
انتهای پیام
captcha