هیچ دولتی اجازه تغییر در هویت اسلامی قدس را نخواهد داشت
کد خبر: 3822729
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۴
قطعنامه پایانی کنفرانس همزيستی مسالمت‌آميز قرائت شد

هیچ دولتی اجازه تغییر در هویت اسلامی قدس را نخواهد داشت

گروه اندیشه ــ قرائت قطعنامه‌ای در محکومیت قدرت‌های استکباری خارجی و دولت‌های خائن منطقه‌ای در تغییر هویت اسلامی قدس پایان‌بخش کنفرانس بین‌المللی «ظرفیت‌های راهبردی آموزه‌های اسلام در تحقق همزيستی مسالمت‌آميز» بود که امروز با حضور اندیشمندان جهان اسلام برگزار شد.

هیچ دولتی اجازه تغییر در هویت اسلامی قدس را نخواهد داشتبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ کنفرانس بین‌المللی «ظرفیت‌های راهبردی آموزه‌های اسلام در تحقق همزیستی مسالمت‌آمیز» که امروز، ۵ تیرماه با حضور جمعی از اندیشمندان جهان اسلام و علاقه‌مندان در دانشگاه تهران برگزار شد، با قرائت قطعنامه‌ای به کار خود پایان داد که متن آن به شرح ذیل است:

بسم اله الرحمن الرحیم

«قُولُوا آمَنَّا بِاللَّهِ وَ مَا أُنْزِلَ إِلَیْنَا وَ مَا أُنْزِلَ إِلَىٰ إِبْرَاهِیمَ وَ إِسْمَاعِیلَ وَ إِسْحَاقَ وَ یَعْقُوبَ وَ الْأَسْبَاطِ وَ مَا أُوتِیَ مُوسَىٰ وَ عِیسَىٰ وَ مَا أُوتِیَ النَّبِیُّونَ مِنْ رَبِّهِمْ لَا نُفَرِّقُ بَیْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ وَ نَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ: بگویید به خدا و آنچه به ابراهیم، اسماعیل، اسحاق، یعقوب و اخلاف آنان نازل شده و آنچه به موسى و عیسى وحى شده و آنچه به سایر انبیاء از پروردگارشان رسیده، به همگی باورمندیم و میان هیچ‌یك از آنان فرقى نمى‌گذاریم» (سوره بقره آیه 136).

در واپسین لحظات تجربه ارزشمند نخستین کنفرانس بین‌المللی ظرفیت‌های راهبردی آموزه‌های اسلام در تحقق همزیستی مسالمت‌آمیز هستیم و افتخار همنشینی با فرهیختگان و اندیشمندانی که خزانه‌های رشد و تعالی جوامع اسلامی هستند، شرف و اعتباری ویژه به این کنفرانس بخشیده و لذا شایان اظهار خرسندی و تقدیر و تشکر است.

در برهه‌ای از زمان و مکان به سر می‌بریم که توجهات جهانی معطوف به آنها است. از این نظر که خاورمیانه خاستگاه تاریخی ادیان ابراهیمی و مهد فلسفه و تمدن توحیدی است و در بطن و متن تاریخ، چشمه جوشان معرفتی فرازمانی و فرازمینی بوده و هست و به تبع آن ثابت کرده ظرفیت‌های منحصر به فردی در هدایت انسان از ژرفنای تیرگی جهالت و عداوت به افق‌های روشن تقوا و تعالی برای تمام عصر‌ها و نسل‌ها را داراست.

اینک که فتنه و بحران اخلاق، دنیا را در چنبره خود گرفته، توجهات بیش از پیش معطوف به مکمل و متمم تمامی ادیان الهی یعنی اسلام گردیده است؛ اسلامی که انسان را همواره و امروز بیش از پیش، به رجعت به سوی ذات پاک خویش فرامی‌خواند.

امروز در جهانی که نیروهای طاغوتی خود و منافعشان را در مرکز جهان هستی می‌شمارند، در حال مجادله برای دنیایی عاری از ظلم و بی‌عدالتی، توسعه‌طلبی و خشونت‌گرایی هستیم. دولت‌های مداخله‌جوی بیگانه، همواره در جدال با اسلام و تعالیم رهایی‌بخش آن از قید و بند‌های تمامیت‌خواهی و استیلا‌جویی آنها هستند. آنها نگرانند تا مبادا روح اخوت و برادری و برابری که اسلام در کالبد انسان می‌دمد، او را بی‌نیاز از ستیزه‌جویی و به تبع آن خرید جنگ‌افزارهای تولیدی این قدرت‌ها سازد.

مع‌الوصف تلاش‌های مذبوحانه آنان برای ممانعت از توسعه روز‌افزون حوزه نفوذ و محبوبیت اسلام هرچند ضربات سختی برپیکره مظلوم اسلام حقیقی زد، اما باعث رشد و پویا‌تر شدن آن گردید. پروژه آمریکایی- صهیونیستی فتنه تکفیری‌ها در منطقه شامات؛ ضمن مستهلک‌سازی قسمتی از ظرفیت عظیم مسلمانان، سعی نمود موج اسلام‌‌هراسی را نه تنها در میان ملت‌های مسلمان، بلکه در کل جهان به شدت گسترش دهد و اسلام را مترداف با خشونت و تروریسم وانمود سازد.

جبهه متحد ضد اسلامی غرب که خود مولد هر نوع نرم‌افزار و سخت‌افزار جنگ و ستیز هستند، برای دور کردن خطر اسلام از محدوده‌های تحت نفوذشان در تکاپو هستند، اما نیک می‌دانند که اسلام ناب محمدی به گواهی تاریخ، دین رحمت و عطوفت و صلح و همزیستی است. آنها پروژه‌های عدیده‌ای جهت مخدوش کردن چهره رحمانی اسلام و دور کردن آن از کانون توجهات همزیستی‌خواهانه و مسالمت‌طلبانه اسلامی طراحی و اجرا کردند. تلقی تحجر‌آمیز «تکفیر مسلم» در حالی تئوریزه و ترویج شد که آموزه‌های اسلام حقیقی بر همزیستی و روامداری نه تنها میان امت اسلامی، بلکه بین پیروان تمامی ادیان ابراهیمی و توحیدی تأکید دارد.

این درحالی بود که جبهه استکبار برای پیشبرد برنامه‌ها و اهداف خود به قلب ارزش‌ها و هنجارهای مسلمانان و قرآن عظیم رو آورد. پروژه‌هایی چون خاورمیانه جدید، معامله قرن، و حوادثی چون کودتا بر علیه دولت برآمده از اراده مردم در مصر و تونس، جنگ در لیبی و سوریه و عراق و یمن همگی برنامه دشمنان تعالی و ترقی اسلام و مسلمین و در راستای تأمین امنیت اسرائیل، این غده سرطانی در بلاد اسلامی و همچنین تأمین‌کننده انرژی ارزان و فراوان برای اقتصاد استثماری و استعماری آنان بود.

همان‌گونه که باورمندان اسلام ناب محمدی که مبلغ همزیستی مسالمت‌آمیز و صلح و صفاست، تجسم عینی شجرات طیبه هستند، دشمنان این همزیستی و مسالمت و صلح و صفا که منشأ قدرت خویش را در تولید و فروش سلاح و رواج جنگ و ستیزه‌جویی می‌بینند، مصداق شجرات خبیثه ‌اند. رشته خصومت آنها و سعی باطلشان در تخدیش چهره صلح‌طلب اسلام که احترام به دگر‌اندیشی و دگر‌اندیشان را همواره توصیه نموده است، به چهره غیرواقعی و متضاد از آن، ریشه‌ای به درازای عمر اسلام دارد. روزی که مسلمانان مجبور به اولین هجرت به مقصد حبشه شدند، اسلاف همین دشمنان قسم خورده اسلام عین این تهمت‌ها را همان‌روز هم به اسلام روا داشتند. اما نجاشی با دیدن احترامی که اسلام و مسلمین به ادیان دیگر و همزیستی مسالمت‌آمیز قائل بودند، چهره حقیقی اسلام مسالمت‌جو را دریافت و از آن حمایت کرد.

هیچ دولتی اجازه تغییر در هویت اسلامی قدس را نخواهد داشت

در پایان به چند پیام اساسی برآمده از مفاد دیدگاه اندیشمندان حاضر در کنفرانس اشاره می‌گردد:

  1. براساس نص صریح قرآن کریم و احادیث صحیح واصله از پیامبر(ص) و ائمه اسلام؛ تکفیر مسلمانان و اهل قبله حرام و این امر یك اصل ابدی و لایتغیر در میان مسلمان ساری و جاری است.
  2. آیه شریفه «وَاعتَصِموا بِحَبلِ‌اللَّهِ جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا» اشاره مستقیم به وحدت میان امت اسلامی و اتحاد حول محور قرآن دارد. ما شرکت‌کنندگان در کنفرانس، تمامی رهبران، علماء و امت اسلامی را به داشتن وحدت عملی و سازنده برای مقابله با ترفندهای پیچیده و متراکم دشمنان فراخوانده و از حاکمان کشورهای اسلامی درخواست می‌شود با کنار گذاشتن اختلافات؛ رنج و مصیبت ملت‌های مظلوم و مسلمان را کاسته و برای رفاه و امنیت تمامی مسلمانان اهتمام بورزند.
  3. قدس قبله‌گاه اول مسلمانان تا ابد جزئی از پیکره اسلام بوده و باقی خواهد ماند و هیچ قدرت استکباری خارجی یا دولت خائن منطقه‌ای اجازه تغییر در این معادله و هویت اسلامی را نخواهد داشت و در صورت ارتکاب چنین اشتباهی، سیلی سخت از مسلمانان غیرتمند و شجاع دریافت خواهد کرد و فرزندان برومند مسلمان با رهبری داهیانه علمای مستقل و دلسوز، سرنوشت این میدان را تعیین خواهند کرد.
  4. بیداری اسلامی امر الهی و سرنوشت محتوم ملت‌های مسلمان است. شکست موقت و ظاهری جریان بیداری اسلامی در برخی کشورها، مایه عبرت دیگر جریانات و گروه‌های اسلامی خواهد بود تا با حفظ وحدت و عمل در چارچوب اسلام ناب محمدی‌(ص) و به دور از افراط و تفریط، دوران مجد و عظمت اسلام عزیز را احیاء خواهند کرد. در این برهه حفظ امید در میان جامعه اسلامی علی‌الخصوص جوانان؛ کارویژه علماء و اساتید حوزه و دانشگاه است.
  5. استکبار جهانی به سردمداری آمریکا و انگلیس و اذناب منطقه‌ای آنها، اسرائیل و برخی کشورهای فاسد؛ دشمنان قسم خورده اسلام و مسلمانان می‌باشند. بصیرت و دشمن‌شناسی لازمه حرکت درست و صحیح در مسیر مقابله با دشمنان است. بر همین اساس تمامی امت مسلمان را به حفظ هوشیاری و دشمن‌شناسی دعوت کرده و گفت‌وگو را تنها راه‌حل ممکن برای کاهش تخاصمات و ذهنیت‌ها می‌دانیم و از این منظر برگزاری این کنفرانس با محوریت دانشگاه تهران اقدامی برای تبیین تقشه راه درست و صحیح میان رهبران اسلامی است.
  6. همزیستی مسالمت‌آمیز بر محور آموزه‌های اسلام مهمترین راهبرد نجات مسلمانان و راه توسعه، پیشرفت، رفاه و امنیت جوامع اسلامی است. معتقدیم این راهبرد نقشه راه همه مسلمانان برای زندگی صلح‌آمیز در کنار یکدیگر است و تبیین، تبلیغ و ترویج آن وظیفه همه اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی جهان اسلام می‌باشد.
  7. شرکت‌کنندگان در این کنفرانس، توطئه جدید استکبار را به نام معامله قرن در راستای جداسازی فلسطین به عنوان پیکره اصلی دنیای اسلام تلقی و آن را بر خلاف همزیستی مسالمت‌آمیز می‌دانند. از این رو علما و اندیشمندان حاضر در کنفرانس این توطئه شوم صهیونیستی را محکوم می‌نمایند.

انتهای پیام

captcha