20 درصد به یارانه‌های کتاب اضافه می‌شود
کد خبر: 3822746
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۹
نیکنام حسین‌پور:

20 درصد به یارانه‌های کتاب اضافه می‌شود

گروه ادب ــ مدیر خانه کتاب امروز در نشست هم‌اندیشی تابستانه کتاب اظهار کرد: با توجه به افزایش قیمت کاغذ، قرار است 20 درصد به یارانه‌ طرح‌های حمایتی افزوده شود.

20 درصد به یارانه‌های کتاب اضافه می‌شودبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست هم‌اندیشی تابستانه کتاب، امروز 5 تیرماه با حضور نیکنام حسین‌پور، مدیر خانه کتاب و ناشران تهران و شهرستانها در سرای اهل قلم برگزار شد. در ابتدای این جلسه نیکنام حسین‌پور اظهار کرد: قرار است 20 درصد به یارانه‌های طرح‌های حمایتی کتاب اضافه شود و کتابفروشان قادرند در پنل خاصی یارانه‌های خود را ببینند.

وی افزود: در این ده دوره که طرح‌های حمایتی برگزار شده، به طور متوسط 800 کتاب‌فروش حضور داشتند و 250 هزار نفر هم در هر دوره به عنوان خریدار از طرح‌ها استفاده کرده‌اند. البته برای اینکه از آسیب‌های این‌گونه طرح‌ها جلوگیری شود، برنامه‌هایی در نظر گرفته شده تا معضلات به حداقل خود برسد.

حسین‌پور با بیان اینکه از صدا و سیما برای موفقیت طرح‌های کتابخوانی کمک گرفته خواهد شد، گفت: از طریق صدا و سیما و خبرگزاری‌ها اطلاع‌رسانی خواهد شد تا مردم با طرح‌های عرصه کتاب بیشتر آشنا شوند، زیرا برخی مواقع به واسطه عدم اطلاع‌رسانی، فواید طرح‌های فرهنگی به خوبی محقق نمی‌شود.

مدیر خانه کتاب تأکید کرد: تمام طرح‌هایی که در حوزه کتاب انجام می‌شود، تنها با هدف تشویق مردم به کتابخوانی است. به همین دلیل، خانه کتاب سعی دارد طرح‌های خود را بیش از آنکه بر کمیت استوار باشد، بر کیفیت بنا کند.

حسین‌پور متذکر شد: نمایشگاه‌های کتاب در استان‌ها همیشه نتیجه دلخواه به همراه ندارند، بلکه در برخی مواقع نتیجه معکوس می‌دهد و به همین دلیل در صددیم نمایشگاه‌ها را فقط  در استان‌هایی برگزار کنیم که ظرفیت کتابخوانی در آنها بالاست.

مدیر خانه کتاب با اعلام این خبر که با بانک صادرات برای همکاری توافقاتی انجام شده، تأکید کرد: با تلاش‌ چندماهه‌ای که انجام شد، با بانک صادرات به توافق رسیدیم تا بتوانیم به اهل قلم وام پرداخت کنیم. همچنین یک ابزار نظارتی راه‌اندازی کرده‌ایم تا برخورد محترمانه با ارباب رجوع مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی در انتهای سخنانش از ناشران آموزشی تشکر کرد و گفت: بسته‌های حمایتی از طریق ناشران آموزشی برای مناطق سیل‌زده در نظر گرفته شده است که با تخصیص ویژه، آن محصولات در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.

در ادامه این جلسه چند تن از ناشران نیز درباره وضعیت نشر اظهارنظر کردند.

حسین قوامیان، مدیر مجموعه دنیای کتاب، اظهار کرد: طرح‌های فصلی نهال‌هایی بود که به درختی تنومند تبدیل شده است و در این طرح‌ها به کودکان کتاب عیدی داده می‌شود، اما با وضعیتی که بر چاپ و نشر حاکم شده، دیگر این امکان وجود ندارد.

وی افزود: مدیران هر استان باید وضعیت مالیشان مورد ارزیابی دقیق قرار گیرد، چون وضعیت چاپ و نشر در شهرستان‌ها بدتر از تهران است.

علی حاج تقی، نماینده اتحایه کتاب‌فروشان استان قم، نیز اظهار کرد: در دو سال اخیر، شبهاتی درباره فعالیت‌های خانه کتاب وجود داشته. به همین دلیل، آمار دقیق باید عرضه شود تا بدانیم هر طرح به کجا ختم شده است.

اربابی، رئیس کانون کشوری مترجمان هم تصریح کرد: ما در تولید ادبیات دچار ضعف هستیم. همچنین در معرفی آنها نیز ضعف داریم و به همین دلیل، امیدواریم با همکاری خانه کتاب نقد ترجمه را به زودی آغاز کنیم تا ترجمه وضعیت مطلوب‌تری به خود گیرد.

در ادامه، زرنگار، رئیس انجمن صنفی داستان‌نویسی تهران هم  گفت: وقتی تیراژ کتاب‌های داستانی بین 300 تا 500 عدد باشد، باید گفت طرح‌های حمایتی نتوانسته کارکرد مناسب را در عرصه کتاب به وجود آورد.

علیرضا بهرامی، مدیر انتشارات و فعال حوزه کتاب با بیان اینکه نباید درباره هر طرحی نسبی نظر داد، گفت: نمی‌دانم چرا مدیران به طور قاطع از طرح‌های خود حمایت و منتقدان به طور مطلق از طرح‌ها انتقاد می‌کنند. در صورتی که هر طرحی نقاط قوت و ضعف‌های خود را دارد، پس بیاییم وقتی می‌خواهیم جریانی را بررسی کنیم، به تمام وجوه آن بپردازیم.

اخویان، مدیر انجمن ذخیره‌ای پاتوق کتاب نیز در این جلسه اظهار امیدواری کرد که یارانه‌ها به صورت هدفمند توزیع شود.

اسماعیلی، مدیر انجمن کتابفروشان انقلاب اسلامی به عنوان آخرین ناشری که نظرش در این گزارش آمده، گفت: خانه کتاب به جای اینکه مستقیم وارد طرح‌های حمایتی شود، باید به روی کارهای تبلیغی تمرکز کند تا با تبلیغات خوب بازارهای جدید شکل گیرد.

انتهای پیام

captcha