شب معطر تهران به وقت وداع با شهدای گمنام
کد خبر: 3822787
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۴

شب معطر تهران به وقت وداع با شهدای گمنام

گروه جامعه ــ مراسم وداع با 72 شهید تازه تفحص شده دفاع مقدس به همراه دو شهید مدافع حرم در باغ موزه دفاع مقدس با حضور آحاد مردم برگزار شد.

چهارشنبه شب معطر تهران به وقت وداع با شهدای گمنامبه گزارش ایکنا؛ شب گذشته بار دیگر هوای تهران بوی شب‌های دهه ۶۰ را گرفته بود، ۷۲ شهید را پس از سال‌ها به زادگاهشان آورده بودند تا آخرین شب جهان فانی را در میان چشم‌های اشک‌بار مادران، پدران و جوانان سپری کنند و صبح فردا بر روی شانه‌های مردم قدرشناس، تشییع و به سوی معراج شهدا رهسپار شوند.
اذان مغرب است، دسته دسته و گروه گروه مردم خود را به باغ موزه دفاع مقدس می‌رسانند تا متفاوت‌ترین نماز عمر خود را در کنار تابوت‌های سبکی به جا آورند که نشان شهدای گمنام آن‌ها را سنگین کرده است.
مادرانی آمده‌اند که فرزندان آن‌ها سال‌های سال است خود را میان خاک‌هایی مستور کرده بودند که بوی مقدس دفاع از دین و سرزمین می‌داد و اینک روی خود را نشان می‌دهند، مادرانی آمده‌اند که فرزندانشان سال‌ها قبل شهید شدند و پیکرشان را به خاک سپرده بودند، اما آمده‌اند برای فرزندانی لالایی بخوانند که مادرشان هنوز چشم به راه پیکر عزیزدردانه‌شان است.
خواهرانی آمده‌اند تا برادران دینی خود را بدرقه کنند که زمانی به دفاع از آنان راهی جبهه‌ها شده بودند و اینک پلاک و لباس و شاید تکه‌ای از پیکر آنان بازگشته است.
اینجا باغ موزه دفاع مقدس است و چهارشنبه شب، ۴ تیرماه ۹۸، نشانه‌های دفاع را به وضوح می‌توان دید، تانک‌ها، نفربرها، جیپ‌های جنگی، هلیکوپتر‌ها و هواپیما‌های خودی و سرنگون شده دشمن بعثی. همه چیز بوی دفاع می‌دهد. تنها جای شهدا خالی بود تا این ضیافت تکمیل شود. حال ۷۲ تن به اینجا آمده‌اند، همانند ۷۲ سردار سپاه حضرت ثارالله(ع) در کربلا، ۷۲ تنی که ۳۴ تن آنان نام دارند و مابقی همچنان خود را در گمنامی نگه داشته‌اند.
این‌ها مسافرانی بودند که سال‌ها قبل ساک مسافرتشان کوله‌پشتی‌ای بود به رنگ خاک، همچون سرزمینشان، ساده بودند، چون امامشان، سربند یا زهرا(س) بستند و بند پوتین‌ها را محکم کردند و اگر قمقه‌ای بود، آبی می‌نوشیدند و اگر نه تشنه‌‌لب ندای هیهات من الذله سر می‌دادند و به صف دشمن می‌تاختند. آنان عند ربهم یرزقون بودن را ارزش والایی می‌پنداشتند که تنها می‌تواند برای امت محمد(ص) به دست آید. لذا فرصت را غنیمت شمردند و با ذکر اشهد ان‌ لا اله الا الله و اشهد ان محمد رسول الله(ص) به سوی آن شتافتند.
این مسافران ۱۵۰ نفر هستند که از ۱۷ استان کشور، ۷۲ تن اهل تهران هستند و دو مسافر هم اخیراً در راه دفاع به آنان پیوسته‌اند. این مهاجران بهشت در عملیات‌های گوناگون
استقبال گسترده مردم از مراسم وداع با پیکر‌های مطهر شهدا نشان می‌دهد که نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هر چه دارد از برکت خون شهداست. به عبارت دیگر، این اقتدار و قدرتی که امروز داریم به برکت خون شهدا به‌ وجود آمده است.
شهید شدند. عملیات‌هایی چون خیبر، کربلای ۵، بدر، رمضان، محرم و در مناطقی چون جزیره مجنون، شلمچه، شرهانی دهلران، بصره و شرق دجله پیکر آنان تفحص شد و در آستانه شهادت امام جعفر صادق(ع) به مام میهن بازگشته‌اند؛ و قرار است در ۱۷ استان کشور تشییع شوند و به معراج و گلزار شهدا بروند.
مراسم وداع با این شهیدان شب گذشته با حضور آحاد مردم شهیدپرور و جمعی از خانواده‌های شهدا و ایثارگران در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.
در حاشیه این مراسم که با مداحی محمد طاهری مداح اهل بیت(ع) همراه بود، سردار سرتیپ بهمن کارگر، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‎های دفاع مقدس، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: روز پنجشنبه پیکر مطهر ۱۵۰ شهید دوران دفاع مقدس با حضور گسترده مردم ولایتمدار از مقابل دانشگاه تهران تشییع می‌شود که از این تعداد پیکر ۷۲ شهید برای وداع به موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس منتقل شده است.
وی با بیان اینکه از این شهدای تازه تفحص شده ۱۱۶ تن شهید گمنام هستند، گفت: پیکرهای مطهر ۳۴ شهید هویت دارند و علاوه بر این تعداد، پیکر ۲ شهید مدافع حرم نیز در بین شهدای دوران دفاع مقدس وجود دارد که به همراه سایر شهدا ساعت ۹ صبح از مقابل دانشگاه تهران به سمت معراج شهدا تشییع و سپس از آنجا به ۱۷ استان کشور منتقل می‎شوند تا در این استان‎ها مراسم تشییع و تدفین برگزار شود.
کارگر یادآور شد: استقبال گسترده مردم از مراسم وداع با پیکر‌های مطهر شهدا نشان می‌دهد که نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هر چه دارد از برکت خون شهداست. به عبارت دیگر، این اقتدار و قدرتی که امروز داریم به برکت خون شهدا به‌ وجود آمده است.
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‎های دفاع مقدس تأکید کرد: مسیر شهادت همچنان با وجود گذشت چهل سال از عمر پربرکت انقلاب اسلامی باز است؛ شهدای مدافع حرم به پیروی از رزمندگان و شهدای دوران دفاع مقدس در جبهه دفاع از حریم اهل بیت(ع) حضور یافتند و این یعنی شهدای مدافع حرم ادامه‌دهنده راه رزمندگان اسلام در دفاع مقدس هستند.
وی با بیان اینکه پیکر مطهر این شهدا از مناطق مختلف عملیاتی تفحص شده‌ است، گفت: عملیات تفحص پیکر شهدا همچنان در داخل و خارج کشور ادامه دارد و این عملیات تا یافتن پیکر آخرین شهید ادامه خواهد داشت که انجام آن وظیفه ماست.
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‎های دفاع مقدس یادآور شد: از پیکر‌هایی که در تفحص‎ها کشف می‎شوند، برای تعیین هویت نمونه‎گیری ژنتیکی انجام می‎شود و تا به امروز موفقیت‌های زیادی را در شناسایی هویت بسیاری از شهدا کسب کرده‌ایم.
گزارش تصویری این مراسم را اینجا ببینید.
انتهای پیام
captcha