ویژگی سازه جدید گنبد حرم امام حسین(ع)
کد خبر: 3822790
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۲

ویژگی سازه جدید گنبد حرم امام حسین(ع)

گروه اجتماعی - مشاور و طراح خشت‌های گنبد در حال ساخت حرم امام حسین (ع) گفت: سازه جدید سبک و قابلیت باز و بسته شدن و تضمین مقاومت ‌تا ۳۰۰ الی۴۰۰ سال آینده دارد و برای اولین بار صنعتی‌سازی در بقاع متبرکه ایجاد کردیم و در این زمینه دارای دانش فنی بومی هستیم.

به گزارش ایکنا از کرمان، عبدالحمید جعفری، مشاور و طراح خشت‌های گنبد در حال ساخت حرم امام حسین(ع) دیروز چهارشنبه، 5 تیر در جریان بازدید مدیران پخش و تأمین صداوسیمای مراکز استان‌ها از گنبد در حال ساخت امام حسین(ع) در کرمان با بیان توضیحاتی درباره سازه گنبدهای فعلی و در حال ساخت حرم مطهر حسینی داد و گفت: سازه‌ای که دیده می‌شود (گنبد فعلی) واقعاً روی بال فرشته‌ها است زیرا شکاف‌هایی در آن وجود داشت که مشت داخل آن می‌رفت و با یک تکان شاید فاجعه‌ای اتفاق می‌افتاد.
وی افزود: کشورهای دیگری هم برای طراحی این گنبد آمده بودند و روی کاغذ خیلی‌ها نوشتند اما کسی جسارت انجام آن را نداشت اما این تیم از استان کرمان کار عجیبی کرد زیرا سازه موجود به شدت ضربه خورده و پوسیده و مرکز تمرکز تنش بود و با اینکه گنبدها معمولاً روی جرزها می‌نشینند اما گنبد کنونی روی سقف نشسته نه جرز و این قضیه خیلی عجیبی است.
مشاور و طراح خشت‌های گنبد در حال ساخت حرم امام حسین(ع) با اشاره به اینکه بالاخره شیعه ایرانی این کار ساخت گنبد جدید را کرد، بیان کرد: اولین بحث، انتخاب مواد و دوم، طراحی سیستمی بود که سازه قبلی را مستحکم نگه دارد بدون اینکه ویژگی‌های معماری چند صد ساله آن را بهم بزند.
جعفری با بیان اینکه زیبایی معماری ایرانی به تفوق و برتری نگاه عرفانی در آن است، تصریح کرد: سازه جدید از بهترین نمونه‌های توانایی مهندسی ایرانی است که ۷ و نیم متر ارتفاع قبلی گنبد را افزایش می‌دهد و بنا به نظر آیت‌الله سیستانی نباید از مناره‌ها تجاوز می‌کرد.
وی اظهارکرد: سازه جدید سبک و قابلیت باز و بسته شدن و تضمین مقاومت ‌تا ۳۰۰ الی۴۰۰ سال آینده دارد و برای اولین بار صنعتی‌سازی در بقاع متبرکه ایجاد کردیم و در این زمینه دارای دانش فنی بومی هستیم.
مشاور و طراح خشت‌های گنبد در حال ساخت حرم امام حسین(ع)اظهار کرد: روی قطعات همه چیز گالوانیره شده و ‌بهترین کاری که فکر می‌کردیم و آنچه به عقلمان می‌رسید در خدمت به امام حسین(ع) می‌شود، انجام داد را انجام دادیم.
وی با بیان اینکه باید خشتی طراحی می‌کردیم که پشت آن ملاط نباشد زیرا وزن سازه را بالا می‌برد، گفت: ۲۳ آیتم به عنوان فاکتورهای مؤثر در انتخاب از 12 تیم بررسی کردیم که هیچ‌یک جواب نداد تا رد نهایت با الهامی از جانب خداوند، طرحی بی‌سابقه در دنیا شکل گرفت و هیچ چیز بین آن نمی‌رود که به آن آسیب بزند.
جعفری تأکید کرد: علاوه بر دقت مکانیکی، سرعت خوبی هم به دست آوردیم و با نیروی همین مردم و همین خطه بدون مهندسی معکوس و از صفر آغاز کرده و بومی‌سازی کردیم.
انتهای پیام

captcha