پژوهشگران جولان فکری داشته باشند
کد خبر: 3822858
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۰

پژوهشگران جولان فکری داشته باشند

گروه فرهنگی- معاون پژوهشی حوزه علمیه خراسان گفت: در عرصه پژوهش اگر بی‌طرف نباشیم، ممکن است استدلال‌های محکمی علیه نظریه‌ای که طرفدار آن هستیم وجود داشته باشد اما ما آن را مورد توجه قرار ندهیم. ازاین رو فکر ما باید بتواند جوانب مختلفی را که پیرامون موضوع پژوهش ماست را در نظر گیرد و به نوعی پژوهشگران باید جولان فکری داشته باشند.

پژوهشگران جولان فکری داشته باشندبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام حسین کندری، معاون پژوهشی حوزه علمیه خراسان، امروز 6 تیرماه در افتتاحیه دوره تربیت پژوهشگر در حوزه زن و خانواده که با حضور جمعی از شرکت کنندگان این دوره در محل مرکز علمی طوبی مشهد برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار کرد: همواره باید تمامی انگیزه‌های افراد در طی زندگی خود براساس انگیزه الهی باشد. این در حالی است که علما و شهدا نیز در طی تاریخ گام‌های بلندی را با انگیزه الهی برداشته‌اند، ماندگار ماندند و اکنون ما نیز شاهد اثرات آن هستیم. شهید مدرس از جمله این افراد است که به عنوان نماد جریان الهی، سبقت الهی در وجود ایشان نمود پیدا کرده بود.
معاون پژوهشی حوزه علمیه خراسان، خواهران حاضر در همایش را مورد خطاب قرار داد و گفت: اکنون که شما خواهران در زمینه علمی ورود پیدا کرده‌اید، اگر می‌خواهید کاری ماندگار انجام دهید، باید همانند دانشمندانی که در این مسیر گام‌هایی را برداشته‌اند و اکنون ما شاهد آثار این افراد هستیم، انگیزه الهی را سر لوحه کار خود قرار دهید.

انگیزه الهی، موجب دفع خطر می‌شود
کندری علم و تقوا را دو بال به یکدیگر پیوسته دانست و اظهار کرد: این دو مقوله مهم همراه یکدیگر هستند، چرا که علم بدون تقوا خطراتی را به همراه دارد و از طرفی اگر تقوا نیز بدون علم در اختیار انسان قرار گیرد، در جای خود خطراتی را به دنبال خواهد داشت. این امر مهم دو بالی هستند که انسان را به درجات عالی می‌رساند. از این رو اگر به یک تحقیق اسلامی مراجعه کنیم، نخستین مطلبی که به آن برمی‎خوریم همان انگیزه الهی است چرا که موجب دفع خطر خواهد شد.
وی با بیان اینکه صبر و مدارا نیز در مسائل پژوهشی امر مهم دیگری تلقی می‌شود، عنوان کرد: مسائل پژوهشی دیر بازده هستند، راه طولانی را در مسیر خود می‌طلبند و به نوعی سختی بسیاری را نیز به همراه دارند و همچنین زمان زیادی را باید تحمل کرد تا به نتایج مطلوب دست یافت.
معاون پژوهشی حوزه علمیه خراسان گفت: ویژگی‌های دیگری که در بحث پژوهش باید به آن توجه داشت این است که گاها ما به پژوهش‌هایی برخورد می‌کنیم شاید به ظاهر ساده به نظر برسند اما برخی از افرادی که از تجربه و علم اندکی برخوردار هستند از اینگونه فعالیت‌ها به سادگی عبور و گمان می‌کنند که کاری که پژوهشگر انجام داده است، کاری پیش‌پا افتاده و ساده‌ است.
وی اضافه کرد: از این رو باید پژوهشگری که تازه وارد است به مرحله پختگی برسد و بعد از این وارد مرحله اظهارنظر شود. بنابراین نباید از سابقه و تجربه پژوهشگران به سادگی بگذریم.
کندری با بیان اینکه شهامت و شجاعت نیز مقوله دیگر در امر پژوهش است، افزود: اگر پژوهشگر بخواهد متناسب با نیازهای جامعه حرکت کند و به این نیاز پاسخ دهد، این کار خود شجاعت و شهامتی را می‌طلبد که پاسخ آن را باید در عرصه‌های دینی جست‌وجو کرد، بنابراین باید گفت که سختی‌های زیادی در این مسیر وجود دارد و نباید به دلیل سختی‌های موجود این کار مهم را به سادگی رها کرد.
معاون پژوهشی حوزه علمیه خراسان گفت: یکی دیگر از موضوعاتی که در این مسیر وجود دارد، روحیه حقیقت جویی است. بدین منظور که پژوهشگران نباید به دنبال اثبات نظریات خود باشند، چرا که آن‌ها باید موضوع مورد پژوهش خود را با بی‌طرفی کامل حل کنند و آن را مورد بررسی قرار دهند. پس انگیزه الهی، جدیت، پشتکار و امانت از جمله مباحثی هستند که پژوهشگران با آن درگیر بوده و برای اینکه به حق مطلب دست یابند، باید در این مسیر گام بردارند.
کندری افزود: این در حالی است که در عرصه پژوهش اگر بی طرف نباشیم، ممکن است استدلال‌های محکمی علیه نظریه‌ای که طرفدار آن هستیم وجود داشته باشد اما ما آن را مورد توجه قرار ندهیم. ازاین رو فکر ما باید بتواند جوانب مختلفی را که پیرامون موضوع پژوهش ماست را در نظر گیرد و به نوعی می‌توان گفت که پژوهشگران باید جولان فکری داشته باشند.
وی تاکید کرد: برخی از افراد فکر انحصاری دارند که در این صورت نمی‌توانند نتیجه مطلوبی را به دست آورند. در واقع اگر پژوهشگر تنها به یک متغیر توجه داشته باشد، باعث می‌شود که سایر جوانبی که در این مسیر قرار دارد را نسنجد و فورا نظر خود را بدون دلیل محکم ارائه دهد.
معاون پژوهشی حوزه علمیه خراسان گفت: درواقع هر تحقیق و پژوهشی که انجام می‌شود نقطه اتمام کار نیست، بلکه باید آن را آغاز کار خود بدانیم و به این فکر کنیم که هرگز به انجماد نخواهیم رسید. پویایی مکتب شیعه نیز بر این اصل استوار است، به گونه‌ای که در آیه شریفه‌ای نیز مهم ترین عاملی که به آن توجه شده توجه به تفکر و تدبر است.

انتهای پیام

captcha