سلام به شهدا در آغاز تابستان
کد خبر: 3822861
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۳
بر خط جامعه؛

سلام به شهدا در آغاز تابستان

گروه جامعه ـــ وداع با پیکر 150 شهید تازه تفحص‌شده از دوران جنگ تحمیلی، افتتاح طرح پرونده الکترونیک سلامت، آخرین برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری دهه کرامت و آماده شدن زائران حج برای اعزام به سرزمین وحی از مهم‌ترین رویدادهای اجتماعی هفته اخیر بود.

امروز/////////سلام به شهدا در آغاز تابستانبه گزارش ایکنا؛ در هفته‌ای که گذشت، مردم باوفای کشورمان پیکر پاک 150 شهید تازه تفحص‌شده از دوران جنگ تحمیلی را بدرقه کردند و بار دیگر نشان دادند با وجود تمام سختی‌ها و مشکلات تحریم، به عهد خود بر پایداری از خون شهیدان استوار هستند. افتتاح پرونده الکترونیک سلامت، آمادگی زائران حج برای شروع این سفر معنوی، ادامه برنامه‌ریزی‌ها برای اربعین حسینی، برنامه‌ریزی برای دهه کرامت و بالاگرفتن ماجرای درگیری در پارک پلیس تهرانپارس، رویدادهای مهم این هفته بودند.

در بسته خبری «بر خط جامعه» تعدادی از مهم‌ترین اخبار گروه اجتماعی ایکنا را گردآورده‌ایم که بازخوانی آن خالی از لطف نیست:

احتمال حذف ویزای اربعین

جلسه کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین امروز سه‌شنبه چهارم تیرماه، با حضور حسین ذوالفقاری، رئیس ستاد مرکزی اربعین و حمید احمدی، رئیس کمیته فرهنگی ستاد اربعین و نمایندگان سایر نهادهای عضو ستاد اربعین در محل سازمان حج و زیارت برگزار شد.

ذوالفقاری در این نشست از مطرح شدن مباحثی مبنی بر حذف صدور ویزا نیز خبر داد و گفت: هزینه روادید حذف شده و دولت عراق با توجه به اینکه صدور ویزا هزینه دارد و باید گروه‌هایی از عراق برای صدور ویزا به ایران بیایند، پیشنهاد کرد که صدور ویزا برای اربعین منتفی شود. ما موافق حذف صدور ویزا برای اربعین هستیم اما برای تحقق این مسئله باید تمهیدات لازم مبنی بر مدیریت زائران انجام شود و بدین شکل نباشد که زائران با در دست داشتن پاسپورت راهی مرزها شوند.

وی در پایان سخنانش اظهار کرد: امسال با توجه به احتمال افزایش زائران، کمیته اسکان و تغذیه، دو و نیم برابر تغذیه و یک و نیم برابر اسکان را افزایش خواهد داد.

رقابت ۳۸۸ نابغه ایرانی در هفتمین جشنواره کودکان هوشمند

صبح روز ۱۳ تیرماه ۹۸ هفتمین دوره از مسابقات ملی نابغه‌ها محاسبات ذهنی با چرتکه با حضور ۳۸۸ فراگیر از سراسر ایران در سالن والیبال خیابان حجاب برگزار خواهد شد. فراگیران در ۵ سطح A,B,C,D,E با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.

روح الله مخبریان، مدیرعامل موسسه کودکان هوشمند گفت: هفتمین جشنواره کودکان هوشمند با حضور ۳۸۸ فراگیر از ۲۶ استان و ۶۷ شهردر سطح کشور برگزار خواهد شد که در نوع خود رقابت بزرگ و بی‌نظیری است. برگزیدگان این رقابت بزرگ راهی مسابقات بین المللی محاسبات ذهنی با چرتکه می‌شوند.
مدیرعامل موسسه کودکان هوشمند افزود: ۵ برگزیده اول هر سطح توسط موسسه کودکان هوشمند بورسیه شرکت در مسابقات بین‌المللی معتبر PAMA این بار به میزبانی کشور تایلند خواهند شد و با فراگیران سایر کشورها به رقابت خواهند پرداخت.

مجامع خیرین مدرسه‌یار راه‌اندازی می‌شوند

بیست و یکمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز استان تهران، عصر دوشنبه، سوم تیرماه، در مرکز همایش‌های بین‌المللی پژوهشگاه صنعت نفت با حضور سیدجواد حسینی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش، انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد، امام‌جمعه موقت تهران، رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، علی شهری، مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران و جمعی از خیرین مدرسه‌ساز استان تهران برگزار شد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در این نشست با بیان اینکه موفق‌ترین تشکل غیردولتی، مجمع خیرین مدرسه‌ساز است که بیش از ۳۰ هزار خیّر را به صورت تشکیلاتی ساماندهی کرده است، گفت: تصمیم داریم تا مجامع خیرین مدرسه‌یار را زیر نظر خیرین مدرسه‎ساز در مدارس راه‎اندازی کنیم و مدل فراگیر مشارکت با محوریت خیرین مدرسه‌ساز ایجاد شود.

ترویج خدمت کریمانه در دهه کرامت

یکی از خبرسازترین رویدادهای این هفته، نشست شورای هماهنگی ستاد بزرگداشت دهه کرامت استان تهران به میزبانی آستان حضرت عبدالعظیم(ع) بود که آیت‌الله ری شهری، تولیت این آستان و عضو مجلس خبرگان رهبری، حجت‌الاسلام والمسلمین ارزانی، دبیر ستاد بزرگداشت دهه کرامت و محسنی بندپی، استاندار تهران، در آن به ایراد سخن پرداختند.

آیت‌الله ری‌شهری در این جلسه با بیان اینکه دهه کرامت باید دهه ترویج خدمت کریمانه و سبک زندگی مهربانانه باشد، اظهار کرد: باید روش خود را در امر به معروف و نهی از منکر تغییر دهیم، تا زمانی که مبادی اصلاح نشود، برخورد با نتایج فایده‌ای ندارد و هیچ وقت موفق نخواهیم شد. برخورد و تنبیه باید آخرین راه ممکن باشد و صرفاً به کسانی که تحت هر شرایطی لجبازی می‌کنند، تعلق گیرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: تلاش‌های نیروی انتظامی و سردار اشتری فرمانده آن قابل تحسین است، زیرا سعی می‌کنند به وظایف خود به خوبی عمل کنند، اما باید توجه داشته باشیم تا زمانی که صدا و سیما، دانشگاه و دیگر نهادهای مهم کشور تولید بی‌حجابی می‌کنند، موضوع حجاب با بگیر و ببندها حل نخواهد شد. چرا فقط از نیروی انتظامی انتظار داریم که به وظیفه خود عمل کند؛ چرا دیگر دستگاه‌های کشور در زمینه حجاب به وظایف خود عمل نمی‌کنند؟

آیت‌الله ری‌شهری در پایان تأکید کرد: باید در جذب به دین از روش‌های مهربانانه همچون روش‌هایی که بزرگان اخلاق همچون آیت‌الله حق‌شناس بکار می‌بردند استفاده کنیم، باید کاری کنیم که مردم به دین علاقه‌مند شوند نه اینکه از آن احساس بدی پیدا کنند.

اعلام برنامه‌های هفته ملی ازدواج

اعظم کریمی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان و دبیر ستاد ملی گرامیداشت هفته ازدواج، در هفتاد و سومین جلسه ستاد ملی ساماندهی امور جوانان که دوشنبه سوم تیرماه، با حضور مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان برگزار شد، به تشریح برنامه‌های هفته ازدواج (۱۲ تا ۱۸ مرداد) پرداخت.

امروز/////////سلام به شهدا در آغاز تابستان

وی در این جلسه اعلام کرد: روز ۱۲ مرداد، برگزاری مراسم روز ملی ازدواج و ابطال تمبر روز ازدواج و رونمایی از اپلیکیشن همراز را خواهیم داشت.

کریمی افزود: در این هفته شاهد برنامه‌های متعددی همچون: راه‌اندازی سامانه جامع خدمات ازدواج، نشست خیرین ازدواج، جشنواره فیلم ازدواج، جشنواره آیین‌های ازدواج اقوام در استان گلستان، نمایشگاه ملزومات ازدواج در تهران، برگزاری برنامه‌های تلویزیونی با حضور صاحب‌نظران در موضوع ازدواج، تأمین محتوای پخش زیرنویس‌های فرهنگی با موضوع ازدواج از سوی صدا و سیما، برگزاری جشن و نمایشگاه ملزومات ازدواج در سراسر کشور، برگزاری کمپین مشاوره رایگان در هفته ازدواج، همکاری در کمپین کمک به زوج‌های جوان مناطق سیل‌زده (ازدواج خوبان)، برگزاری پیاده‌روی و مسابقه ورزشی ویژه زوج‌های جوان در روز ازدواج و ... خواهیم بود.

زیست شبانه؛ زیر ذره‌بین ایکنا

از این هفته و همزمان با اوج‌گیری تب و تاب بحث‌ها درباره زیست شبانه، گروه اجتماعی ایکنا سلسله‌مصاحبه‌هایی را با کارشناسان درباره فرصت‌ها و تهدیدهای احتمالی این طرح تدارک دیده است.

علی خاکساری‌رفسنجانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی این هفته در گفت‎وگو با ایکنا؛ با اشاره به طرح زیست‌ شبانه و اثر آن بر زندگی شهرنشینی و سبک زندگی، گفت: وجود زندگی شبانه پویا و سرزنده در مراکز شهری یکی از ویژگی‌های بارز شهر‌های موفق دنیاست. بسیاری از فضا‌ها در تهران، از جمله در مراکز درون‌شهری، عملکرد‌هایی را در بر دارند که محدود به ساعات اداری شهرهاست و پس از پایان این ساعات به ناامن‌ترین نواحی شهر تبدیل می‌شوند و سکوت و بی‌تحرکی در آن نواحی فراگیر می‌شود.

امروز/////////سلام به شهدا در آغاز تابستان

وی با بیان اینکه در شهر‌های مختلف دنیا اقدامات بسیاری در زمینه احیای منظر و زیست شبانه آن‌ها انجام شده است، گفت: این شهر‌ها بر موزه‌گردی، رفتن به سینما و تئاتر در اوقات شبانه مردم محلی و همچنین توریست‌ها تأکید دارند. بر همین اساس گسترش عرصه حیات شبانه و فعالیت‌های غالب آن، مزایا و عواید اقتصادی و اجتماعی فراوانی را برای شهر‌های مختلف به وجود آورده است؛ البته این وضعیت ویژه کشور‌های غربی نیست و در کشور‌های همسایه از جمله کشور‌های اسلامی نیز این ویژگی دیده می‌شود.

حسن خلیل آبادی، رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران نیز این هفته در گفت‌وگو با ایکنا در خصوص توجیه اقتصادی و فرهنگی این طرح نیز گفت: وقتی که شهر تعطیل می‌شود، امکانات اقتصادی و فرهنگی در پایتخت می‌تواند فعال باشد، چرا که بسیاری از مردم به دلیل ترافیک، گرما، آلودگی هوا و بعد مسافت نمی‌توانند به خرید مایحتاج خود اقدام کنند؛ همچنین برخی افراد تمایل دارند که شب‌ها با خانواده خود به رستوران بروند، غذا بخورند و تفریح کنند؛ چراکه در بسیاری از موارد تحقق این امر در طول روز امکان پذیر نیست، اما شب‌ها می‌توانند تمامی این اتفاقات را رقم بزنند.

وی با بیان اینکه زیست شبانه نوعی پیشگیری از مسائل امنیتی و انتظامی نیز هست، گفت: وقتی مردم شب‌ها در سطح شهر حضور داشته باشند، اتفاقات جنایی و آسیب‌های اجتماعی کمتر اتفاق می‌افتد؛ برای مثال روزها در بازار تهران به دلیل شلوغی، اثری از افراد معتاد و آسیب‌دیده اجتماعی نیست، اما به محض تعطیلی بازار و کاهش تردد، این مکان به پناهگاهی برای معتادان و افراد آسیب‌دیده تبدیل می‌شود. اگر شهر شب‌ها فعال باشد، حتی می‌توانیم از بروز آسیب‌های اجتماعی هم پیشگیری کنیم.

سیطره کافه‌‌ها بر قلب فرهنگی تهران

در حال حاضر بیش از ۲۸۰ کافه دارای مجوز در تهران فعالیت می‌کند که ۱۶۰ مورد آن در مرکز شهر و حوالی دانشگاه تهران واقع شده‌اند؛ رشد حضور جوانان در این مکان‌ها و افزایش قارچ‌گونه تعداد کافه‌ها سؤال‌برانگیز است و دغدغه‌هایی را به وجود می‌آورد که نیاز به بررسی دارد.

امروز/////////سلام به شهدا در آغاز تابستان

گروه اجتماعی از این هفته سلسله‌مصاحبه و گزارش‌هایی را درباره کافه‌های تهران تدارک می‌بیند تا فرصت‌ها و تهدیدهای احتمالی این فضای مدرن را برای مخاطبان خود مورد بررسی قرار دهد.

مرکز جامع تخصصی قرآن در پایتخت راه‌اندازی می‌شود

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران این هفته اعلام کرد: قرار است مرکز جامع پژوهش‌های قرآنی تهران در مجتمع فرهنگی نور شکل بگیرد و این مجتمع به مرکز جامع تخصصی قرآن تهران تبدیل شود.

به گفته جوادی یگانه، هم‌اکنون تمام پژوهش‌ها و پایان‌نامه‌های قرآنی در مرکز قم موجود است که باید هم در قالب مکتوب و فیزیکی و هم دیجیتال در اختیار پژوهشگران و فعالان قرآنی قرار گیرد.

وی‌ از‌ مجتمع نور به عنوان مناسب‌ترین مکان در شهر تهران برای اختصاص به پژوهش‌های قرآنی یاد‌کرد و افزود: ما به عنوان معاونت اجتماعی و شهرداری منطقه مفتخریم که با تسهیل‌سازی و آماده کردن فضای لازم، در عرصه ترویج و گسترش فعالیت‌های قرآنی گام برداریم.

چالش‌های عرصه تبلیغ دین کدام است

این هفته و مناسبت روز تبلیغات اسلامی نشست چالش‌ها و آسیب‌های تبلیغ دین در ایکنا برگزار شد.

امروز/////////سلام به شهدا در آغاز تابستان

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی اکبرنژاد در این نشست یکی از آسیب‌های امر تبلیغ را متوجه حوزه علمیه به عنوان خاستگاه تبلیغ دانست و بیان کرد: حوزه سازوکار تبلیغ را به عنوان یک شأن مهم نپذیرفته است؛ همچنین، حجت‌الاسلام والمسلمین مجید باباخانی نیز با اشاره به اینکه شیپور دین هنوز صدا دارد، شرط تحقق آن را استفاده صحیح و برعکس ندمیدن در آن برشمرد.

انتهای پیام

captcha