حوزه و دانشگاه علم نافع تولید کنند
کد خبر: 3822879
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۲
آیت‌الله مجتهد شبستری:

حوزه و دانشگاه علم نافع تولید کنند

گروه معارف ــ عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: حوزویان و دانشگاهیان باید به روایات علم نافع دقت و در آموزش علوم بر این اساس تجدید نظر کنند.

میزان اهمیت دادن مسئولان هر نظام سیاسی به علم و علم‌آموزی در طول ادوار تاریخی با میزان پیشرفت هر کشوری رابطه همبستگی مثبت دارد به این نحو که هرچه نظام‌های سیاسی اهمیت بیشتری دادند، پیشرفت و رفاه بیشتری حاصل مردم شد و در صورت کم‌اهمیتی این موضوع نیز طبیعتاً شاهد وضعیتی معکوس خواهیم بود. نافع بودن علم از جمله مباحثی است که در روایات اسلامی نیز بسیار بر آن تأکید شده و در ادعیه داریم که «اللهم اعوذ بک من علم لاینفع» و از امام علی (ع) روایت است که فرمود: «خیری نیست در دانشی که سود ندارد.»

طبعاً آنچه در این دسته از روایات و منظومه فکری رهبر انقلاب در رابطه با «نفع» علم مطرح می‌شود، تنها ناظر به وجه سودآوری مادی علم نیست بلکه تولید علم ناظر بر نیازهای جامعه مدنظر است. رهبر معظم انقلاب در همین رابطه اشاره می‌کنند: «در مورد مسائل علمی، چند نکته من اینجا یادداشت کرده‌ام؛ البته این نکات را قبلاً هم گفتیم، قبلاً هم بارها همین نکات را گفتم، در ضمن بیانات آقایان هم شاید بود لکن من تأکید می‌کنم؛ چون احساس می‌کنم نیاز هست که این‌ها گفته بشود و تحقق پیدا کند. یکی مسئله‌ علم نافع است. دنبال علمی باشیم که برای کشور لازم و نافع است؛ نه‌فقط برای حال کشور، بلکه برای 10 سال بعد و 20 سال بعد کشور. ممکن است ما در 20 سال بعد، یک نیازی داشته باشیم که از امروز باید تحقیقات آن نیاز شروع بشود. اگر امروز تحقیق نکردیم، اگر امروز خودمان را آماده نکردیم، آن‌وقتی که لازم داریم دستمان خالی خواهد بود. باید این نیازسنجی انجام بگیرد و نیازهای امروز هم مورد ملاحظه قرار بگیرد... علم باید، هم نیاز امروز را تأمین کند، هم نیاز آینده را؛ این آینده را حدس بزنید، محاسبه کنید ببینید چه چیزی لازم داریم».

علم از دیدگاه امام صادق و اهل‌بیت(ع)

حوزه و دانشگاه علم نافع تولید کنند

آیت‌الله محسن مجتهد شبستری در گفت‌وگو با ایکنا از قم ضمن تسلیت به مناسبت سالروز شهادت امام صادق(ع) رئیس مذهب جعفری، اظهارکرد: بیشترین معارف ما در زمینه عقاید، احکام و اخلاقیات از ایشان به ما رسیده است.

وی ادامه داد: حیات و زندگی پربرکت ایشان در زمان افول بنی‌امیه واقع‌شده بود و معارف اسلام را در این فرصت منتشر نمودند؛ در سخنی از امام صادق(ع) آمده العلم اصل لکل خیر هر خیری در علوم و دانش است و کسانی که تعلیم خیر می‌کنند تمام موجودات آسمان و زمین برایشان طلب مغفرت می‌کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: در روایتی آمده پیامبر اکرم(ص) از جایی عبور می‌کردند و عده‌ای اجتماع کرده بودند، گفتند اینجا چه خبر است؟ گفتند فردی آمده که در رشته انساب عالم است، حضرت فرمودند: «این را اگر کسی نداند، زیان نمی‌کند و کسی که می‌داند، نفعی نمی‌برد»؛ رسول اکرم (ص) ضمن بیان این که علم دارای دامنه‌ای بلند است، آدمی را به بهره‌گیری از برترین و بهترین علوم توصیه می‌کند و می‌فرماید: علم افزون از آن است که به شمارش آید. پس هر دانشی را که بهتر است، فراگیرید.

وی ابراز کرد: در اصول کافی آمده که امام صادق(ع) فرمودند: همه علم مردم را در چهار قسم یافتم: اول اینکه پروردگار خود را بشناسی، دوم اینکه بدانی با تو چه کرده‌است، سوم اینکه بدانی از تو چه خواسته است و چهارم اینکه بدانی چه چیز تو را از دینت خارج می‎کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه فرمایشات امام صادق(ع) باید ملاک و معیار علم‌آموزی ما باشد، ادامه داد: امام صادق(ع) در حدیثی خطاب به یونس بن ظبیان می‌فرماید: یا یونس اذا اردت العلم الصحیح فعندنا اهل‌البیت، فانا ورثنا واوتینا شرع الحکمة وفصل الخطاب یعنی ‌ای یونس اگر علم صحیح می‌خواهی، نزدِ ما اهل بیت است، زیرا ما دین خدا و حکمت و کلام نهایی به ما عطاشده و وارثان آن ما هستیم.

انتخاب اساتید متعهد و پاسخ گوی شبهات

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه حوزویان و دانشگاهیان باید به روایات علم نافع دقت کنند و در آموزش علوم تجدید نظر کنند، تصریح کرد: اساتید حوزه و دانشگاه باید علوم طبیعی، انسانی و ریاضی را توأم با بصیرت و معرفت تدریس کنند و در کنار آموزش این علوم نظام احسن خلقت را تبیین کنند که این علوم همه ناشی از علم الهی است و این نظام احسن خلقت کار طبیعت کور و کر نیست بلکه خالق دانایی دارد.

وی مطالعه صرف و نحو دروس حوزوی را برای همان سه سال اول کافی دانست و اظهار کرد: باید تخصصی کار شود و طلاب در رشته‌های تخصصی که نیاز امروز جوانان و جامعه و پاسخ‌گویی به شبهات است علم را بیاموزند تا بتوانیم بگوییم علوم ما نافع هستند.

استاد سطوح عالی حوزه‌های علمیه در پایان تأکید کرد: وزارت علوم باید اساتید متعهدی را انتخاب کنند که علوم انسانی را با دین‌شناسی و بصیرت به دانشجویان آموزش دهند و شبهات مکاتب مختلف غربی را بدانند و پاسخ‌گوی شبهات آنان در این شرایط هجمه فرهنگی باشند.

انتهای پیام

captcha