رواج عمل‌های زیبایی/ قرآن و تاکید بر حفظ زیبایی طبیعی
کد خبر: 3822897
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۱
یادداشت/

رواج عمل‌های زیبایی/ قرآن و تاکید بر حفظ زیبایی طبیعی

گروه اجتماعی ـ رواج پدیده عمل‌های زیبایی مرز استان عشیره‌ای کهگیلویه و بویراحمد را درنوردیده و به امری عادی میان زنان و بانوان تبدیل شده است.

رواج عمل‌های زیبایی/ هزینه‌هایی ک سفره مردم را خالی و جیب پزشکان را پر می‌کند

به گزارش ایکنا از کهگیلویه و بویراحمد، یکی از موضوعاتی که در سال‌های اخیر به شدت به چشم می‌خورد ترویج عمل‌های زیبایی بین بانوان و آقایان از اقشار مختلف جامعه است موضوعی که کم‌کم به معضلی فرهنگی تبدیل شده است و از آن می‌توان به یک اپیدمی یاد کرد.
این موضوع چنان میان قشرهای مختلف جامعه رسوخ کرده که جامعه عشیره‌ای کهگیلویه و بویراحمد را نیز فرا گرفته است.
در جامعه‌ای که زنان مطابق با میل مردان تغییر چهره می‌دهند و به آراستگی برای شوهر بسیار تاکید می‌شود، فرهنگ به صورت حاضر در‌می‌آید. قدمت این موضوع به تاریخ ایران برمی‌گردد. در جامعه ایرانی برای امر ازدواج زنان انتخاب می‌شدند. یعنی اینکه آنها بجای  اینکه انتخاب‌کننده باشند انتخاب شونده هستند و برای انتخاب شدن معیار‌هایی وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آنها زیبایی است. مجموعه عوامل اجتماعی، فرهنگی و تاریخی سبب شد که در جامعه ما زنان به آرایش و پیرایش خودشان بیش از اندازه توجه کنند و مصرف مواد آرایشی در ایران به نسبت خیلی از کشورهای دیگر بالا رود.
عمل‌های زیبایی متنوع و نقش آن در افزایش اعتماد به نفس
افراد به دلیل نقص ظاهری خود به میزان زیادی احساس حقارت و عدم کفایت می‌کنند، بنابراین اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهند و این نقص آن‌ها را از تعاملات اجتماعی دور می‌کند و در نهایت ناراحتی روانی به سراغ آن‌ها می‌آید. البته ابتلای این افراد به ناراحتی‌های روانی تا حد زیادی به رفتار اطرافیان و جامعه با آن‌ها نیز بستگی دارد و همین موضوع باعث شده است که به سمت عمل‌های زیبایی و آرایش‌های غلیظ و خارج از عرف روی بیاورند.
عمل‌های زیبایی غیرضروری و چهره‌هایی که به هم می‌ریزد
در این میان به خوبی و به عینه مشاهده می‌شود که بخش زیادی از عمل‌های زیبایی، غیرضروری و از روی چشم و هم چشمی است.
در این بین نقش خانواده و دوستان بسیار مؤثر است و چه بسا اگر دوستان و خانوده افرادی که در مسیر عمل زیبایی قرار دارند هوشمندی به خرج دهند تمایل افراد به این موضوع نیز کم خواهد شد.
در آیات و و روایات دین مبین اسلام نیز تاکید فراوانی بر حفظ سلامتی و زیبایی طبیعی بدن شده است و زیان رساندن به بدن و ناسپاسی در مورد خلقت خداوند، گناهی بزرگ و نابخشودنی شمرده شده است.

خداوند در آیه 30 سوره روم بر اینکه هیچ تغییری در خلقت نباید داد تاکید فرموده، «فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا ۚ فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا ۚ لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ۚ ذَٰلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ».  پس تو مستقیم روی به جانب آیین پاک اسلام آور در حالی که از همه کیش‌ها روی به خدا آری، و پیوسته از طریقه دین خدا که فطرت خلق را بر آن آفریده است پیروی کن که هیچ تغییری در خلقت خدا نباید داد، این است آیین استوار حق، و لیکن اکثر مردم (از حقیقت آن) آگاه نیستند.

همچنین خداوند در آیه 32 سوره اعراف نیز فرموده «قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللَّهِ الَّتِي أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَالطَّيِّبَاتِ مِنَ الرِّزْقِ ۚ قُلْ هِيَ لِلَّذِينَ آمَنُوا فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا خَالِصَةً يَوْمَ الْقِيَامَةِ ۗ كَذَٰلِكَ نُفَصِّلُ الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ. چه کسی زینت‌های خدا را که برای بندگان خود آفریده حرام کرده و از صرف رزق حلال و پاکیزه منع کرده؟ بگو: این نعمت‌ها در دنیا برای اهل ایمان است و خالص اینها (یعنی لذات کامل بدون الم، و نیکوتر از اینها) در آخرت برای آنان خواهد بود. ما آیات خود را برای اهل دانش چنین مفصل و روشن بیان می‌کنیم.

هرچه که هست امروز شاهد بازار مکاره‌ای هستیم که با تبلیغات مختلف و فریبنده، زنان و دختران سرزمین ما در مسیری قرار گرفته‌اند که انتهای آن پشیمانی و تباهی است و هزینه‌های هنگفتی که بر دوش خانواده‌ها سنگینی و درآمد برخی پزشکان سودجو را نجومی‌تر می‌کند.
در این میان نقش رسانه‌ها و دستگاه‌های فرهنگی بسیار پررنگ خواهد بود و قطعا با انجام برنامه‌های فرهنگی تمایل به انجام عمل‌های زیبایی نیز کاهش خواهد یافت.

یادداشت از سیده‌مهناز خزیر، دبیر ایکنای کهگیلویه و بویراحمد

انتهای پیام

captcha