استقبال زندانیان از برنامه‌های قرآنی/۷۵۳ زندانی حافظ قرآن هستند
کد خبر: 3822918
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۳

استقبال زندانیان از برنامه‌های قرآنی/۷۵۳ زندانی حافظ قرآن هستند

گروه اجتماعی - مدیرکل زندان‌های استان یزد گفت: فعالیت‌های قرآنی زندان با استقبال گسترده زندانیان در حال برگزاریست و در حال حاضر ۷۵۳ نفر حافظ نیم جزء تا ۳۰ جزء قرآن کریم هستند.

استقبال زندانیان از برنامه‌های قرآنی/وجود 753 زندانی حافظ قرآن در یزدبه گزارش ایکنا از یزد، رضا ذوالفعلی‌نژاد، مدیرکل زندان‌های استان یزد عصر روز گذشته، 6 تیرماه به مناسبت گرامیداشت هفته قوه قضائیه در جمع خبرنگاران استان که در کانون اصلاح و تربیت برگزار شد، اظهار کرد: 96 درصد زندانیان استان را مردان و 4 درصد را زنان تشکیل می‌دهند که 65 درصد از زندانیان افراد غیربومی و 35 درصد بومی هستند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین جرم این افراد در خصوص مواد مخدر، سرقت و مسائل مالی است، گفت: با توجه به اهداف زندان‌ها در بعد اصلاح و تربیتی تمام تلاش سازمان بر این است که فرد زندانی به یک نحوی متنبه شود و آموزش‌هایی به او ارائه شود تا بعد از اتمام حبس بازگشت خوبی به جامعه و خانواده داشته باشد.

ذوالفعلی‌نژاد افزود: این کار مستلزم همکاری همه سازمان‌ها و نهادها است تا در این حوزه پیشگیری خوبی اتفاق بیفتد و جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی به گونه‌ای عمل کنیم که کسی وارد زندان نشود و جمعیت زندانیان کیفری کاهش پیدا کند.

25 روحانی در زندان‌های یزد مستقر هستند
وی گفت: در بخش فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی 25 روحانی در زندان‌های استان مستقر هستند که کلاس‌های عقیدتی، نهج‌البلاغه، احکام و ... را برگزار می‌کنند و همچنین برگزاری نماز جماعت در سه وقت صبح، ظهر و شام اقامه می‌شود که سه سال متوالی بین دستگاه‌های اجرایی رتبه اول تا سوم را کسب کرده‌ایم.

ذوالفعلی‌نژاد ادامه داد: 6 باب کتابخانه با 41 هزار جلد کتاب در زندان‌ها وجود دارد که در سال گذشته در جشنواره رضوی مقام برتر را کسب کردیم و سال گذشته زندان مرکزی استان اولین پایگاه کتاب شناخته شد و مقام برتر را در هفته کتاب به دست آورد.

75 درصد زندانیان؛ کم سواد و بی سواد هستند
مدیرکل زندان‌های استان یزد از وجود آموزش‌های نهضت سواد آموزی خبر داد و بیان کرد: 123 نفر از مددجویان زندان در مقطع نهضت سوادآموزی، 229 نفر در دوره اول و دوم متوسطه، 32 نفر در مقطع آموزش عالی و رشته حقوق سطحی دانشجو هستند که 4 نفر از آن‌ها فارغ‌التحصیل شده‌اند. متاسفانه بیش از 75 درصد زندانیان افراد کم سواد و بی سواد هستند.

ذوالفعلی‌نژاد اظهار کرد: فعالیت‌های قرآنی زندان با استقبال گسترده زندانیان در حال برگزاری است و در حال حاضر 753 حافظ نیم جزء تا 30 جزء قرآن کریم، 3 نفر از مددجویان حافظ کل قرآن کریم، دو نفر از کارمندان نیز حافظ کل قرآن کریم هستند که مربیان کلاس‌های قرآنی اساتید برجسته و خوب استان یزد هستند.

وی گفت: فعالیت‌های ورزشی با توجه به امکانات ورزشی خوبی که از لحاظ فضا و مکان در اختیار زندانیان است بیشتر وقت را افراد در اندرزگاه‌ها به ورزش می‌پردازند و در سال گذشته تیم مددجویان زندان استان مقام سوم کشوری را در مسابقات باستانی و زورخانه‌ای به دست آورد که در سال 96 مقام اول را کسب کرده بود.

مدیرکل زندان‌های استان یزد بیان کرد: اقدامات خوبی در حوزه‌های عمرانی با 1800 متر مربع فضا برای خوابگاه در زندان مرکزی، 700 مترمربع فضای اداری، احداث اندرزگاه سلامت و بهداشتی درمانی به متراژ 850 متر مربع، بازسازی کانون اصلاح و تربیت مددجویان با پیشرفت فیزیکی 70 درصد انجام شده است.

کسب گواهی‌نامه مهارت توسط 70 درصد زندانیان
وی ادامه داد: در حوزه اشتغال و حرفه‌آموزی که در بحث اصلاح تربیت و عدم بازگشت زندانیان موثر است اقدامات خوبی در 70 رشته با همکاری جهادکشاورزی، صنایع، فنی و حرفه‌ای انجام شده که تاکنون بیش از 4 هزار و 500 نفر در کلاس‌های آموزشی شرکت و 70 درصد این افراد گواهی‌نامه مهارت کسب کرده‌اند.

ذوالفعلی‌نژاد افزود: 1560 نفر در زندان‌های استان مشغول به کار هستند که 1028 نفر از آن‌ها کارهای خدماتی، 532 نفر مددجو‌ها مولد و تولیدکننده هستند و در قبال کاری که انجام می‌دهند حقوق و دستمزد دریافت می‌کنند.

وی ادامه‌ داد: با توجه به استقبال پیمانکاران از سال گذشته تاکنون 220 نفر از زندانیان در خارج از زندان مشغول به کار شدند. این اتفاق بسیار خوبی است زیرا سبب خواهد‌ شد فرد در سن جوانی که اوج توانمندی او برای کار است، مشغول به فعالیت مفید می‌شود که سبب آسیب‌پذیری کمتر خانواده‌های زندانیان و فرد زندانی خواهد‌ شد.

مدیرکل زندان‌های استان یزد با اشاره به اینکه امیدواریم که در سال 98 آمار زندانیان مشغول به کار در خارج از زندان به 500 نفر افزایش یابد، بیان کرد: این اقدامات سبب شده تا استان یزد رتبه اول کشور را در حوزه اشتغال زندانیان کسب کند.

1853 نفر مشمول عفو مقام معظم رهبری شدند
وی تصریح کرد: خدمات بهداشتی درمانی در زندان‌ها به صورت رایگان در اختیار زندانیان قرار می‌گیرد به جز درمان‌هایی که عاملیت بیماری به قبل از زندان فرد مربوط می‌شود بقیه هزینه‌ها را سازمان زندانیان تامین می‌کند.

مدیرکل زندان‌های استان یزد گفت: حدود 60-70 درصد زندانیان هنگام ورود به زندان به مشکل اعتیاد به مواد مخدر دچار هستند که در بدو ورود به زندان شناسایی می‌شوند و برای درمان به مراکز درمانی انتقال می‌یابند.

ذوالفعلی‌نژاد بیان کرد: در 22 بهمن‌ماه 1853 نفر مشمول عفو مقام معظم رهبری شدند که از این تعداد 874 نفر از زندان آزاد شدند و 979 نفر نیز تخفیف گرفتند و این اقدام سبب شد تا جمعیت کیفری زندانیان 25 درصد کاهش پیدا کند.

مدیرکل زندان‌های استان یزد گفت: بیش از 12 درصد از زندانیان اتباع بیگانه هستند که از سال گذشته تاکنون 159 نفر به افغانستان انتقال داده شدند.

انتهای پیام

captcha