ادامه حمایت قدرتمند ناتو از مذاکرات صلح افغانستان
کد خبر: 3822943
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۱
دبیرکل ناتو مطرح کرد:

ادامه حمایت قدرتمند ناتو از مذاکرات صلح افغانستان

گروه بین‌الملل ــ دبیرکل ناتو اعلام کرد: سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در تلاش برای خروج نیروهای خارجی از افغانستان نیست، بلکه خواستار این است که توافق صلح در این کشور ایجاد شود.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری «دید» افغانستان؛ ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در پایان نشست وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو در بروکسل، پایتخت بلژیک گفت: ناتو تا زمانی در افغانستان باقی خواهد ماند که از این کشور تهدیدی متوجه آنان نباشد و توافق صلح در این کشور ایجاد شود که بتواند حقوق بشر، حقوق زنان و آزادی بیان را تضمین کند.

وی بیان کرد: هم‌اکنون ناتو در افغانستان فقط حضور مستشاری دارد و به نیروهای امنیتی افغانستان مشاوره و آموزش می‌دهد، در حالی که جنگ توسط نظامیان افغانستان به پیش می‌رود. کشورهای عضو ناتو همچنان به ادامه‌ کمک‌شان به دولت افغانستان متعهد هستند و به کمک‌های خود نیز ادامه خواهند داد.

دبیرکل ناتو همچنین با اشاره به جریان مذاکرات صلح میان زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ ویژه‌ وزارت خارجه‌ آمریکا برای صلح افغانستان و گروه طالبان گفت: ناتو از این گفت‌گوها به‌ گونه‌ قدرتمند حمایت می‌کند.

به گفته استولتنبرگ، اکنون فرصت خوبی برای صلح در افغانستان به میان آمده است و برای طالبان نیز غیر از نشستن در پشت میز گفت‌وگوها راه دیگری باقی نمانده است. البته تاکنون مشخص نیست که چه زمانی توافق صلح میان حکومت افغانستان و طالبان به امضا خواهد رسید.

از سویی، دبیرکل ناتو با اشاره به حضور داعش در افغانستان گفت: داعش به دنبال سقوط خلافتش در کشورهای سوریه و عراق، درصدد آن است که خلافتش را در افغانستان تقویت کند، ولی ناتو از این کار داعش جلوگیری می‌کند.

وی افزود: ما نیروهای امنیتی افغانستان را آموزش می‌دهیم که آنان چگونه بتوانند با این پدیده مقابله کنند و آن را از بین ببرند.

گفتنی است، استولتنبرگ پیش از برگزاری نشست وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو گفته بود که این سازمان همچنان به ادامه‌ کمک‌های مالی‌اش به افغانستان تا سال 2024 متعهد است.

نشست بلژیک در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه با مشارکت وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو در بروکسل برگزار شد که افغانستان یکی از موضوعات مورد بحث در این نشست‌ بود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha