هیئت حاکمه آمریکا به «یاغی ماجراجوی بین‌المللی» تبدیل شده است/ پیام‎های ساقط‌کردن پهپاد متجاوز
کد خبر: 3822946
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۹
خطیب جمعه تهران:

هیئت حاکمه آمریکا به «یاغی ماجراجوی بین‌المللی» تبدیل شده است/ پیام‎های ساقط‌کردن پهپاد متجاوز

گروه سیاسی ــ حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی‌فرد در خطبه دوم نماز جمعه تهران، با اشاره به زیرپا گذاشتن تمام قواعد و مقررات بین‌المللی از سوی دولت آمریکا و تشدید تحریم‌های وقیحانه از سوی آن‌ها گفت: این اقدامات دستگاه حاکمه این کشور را در وضعیت یک «یاغی ماجراجوی بین‌المللی» قرار داده است.

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمدحسن ابوترابی‌فرد در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران گفت: در روزهایی که دولتمردان آمریکا قوانین، مقررات و معاهدات بین‌المللی را زیر پا نهاده و در مقام بی‌اعتبار کردن سازوکارهای شناخته شده بین‌المللی برای صلح و امنیت گام برمی‌دارند، تحریم‌های وقیحانه دولت آمریکا، دستگاه حاکمه این کشور را در وضعیت یک «یاغی ماجراجوی بین‌المللی» قرار داده است.

وی افزود: دقیقاً در همین روزها شاهد حلقه‌های به هم پیوسته از پیروزی‌های الهام‌بخش امت اسلام و جبهه مقاومت هستیم؛ مواضع روشن، قاطع، حکیمانه و مقتدرانه رهبر معظم انقلاب در رابطه با پیام رئیس‌جمهور آمریکا، وحدت و انسجام تحسین‌ برانگیز تمامی گروه‌ها و احزاب سیاسی فلسطین و دولت‌ها و ملت‌های انقلابی جهان اسلام در برابر خیال‌پردازی‌های رئیس‌جمهور آمریکا و توطئه محکوم به شکست نشست منامه و رهگیری و انهدام پیشرفته‌ترین، پیچیده‌ترین و رادارگریزترین پرنده جاسوسی ارتش آمریکا توسط شبکه پدافند هوایی و آتش موشک هوافضای سبزپوشان متعهد، متخصص و شجاع.

ابوترابی‌فرد بیان کرد: این رویدادها حکایت از شرایط ویژه‌ای دارد و نشانه راهبرد قطعی جمهوری اسلامی ایران بر مقاومت و فروپاشی اراده متزلزل دشمن است. این اراده پولادین را امروز تمامی سیاستمداران و سیاست‌ورزان، نیروهای انقلابی وفادار به جبهه مقاومت و دست‌نشاندگان بی‌هویت آمریکا یافته و احساس کرده‌اند.

خطیب جمعه تهران اظهار کرد: مسئله بعدی نفوذ منطقه‌ای و قدرت مسلط نظام اسلامی و جبهه مقاومت و شکست سیاست‌های آمریکا در منطقه است که این را امروز چهره‌‌های هوشمند با همه وجود یافته‌اند. ایران، عراق، سوریه، یمن، لبنان، فلسطین، افغانستان، پاکستان، ترکیه و دنیای اسلام پیام‌آور شکست سیاست‌های آمریکا در منطقه هستند.

وی ادامه داد: نکته مهم بعد استراتژی دفاعی قدرتمند و بازدارنده جمهوری اسلامی ایران است. این استراتژی روشن و همراه با اقتدار آتش سامانه پدافند موشکی بومی سوم خرداد حامل 2 پیام الهام بخش بود؛ اول، خط ارتباطی مستحکم و پیوند استوار دانشگاه و دانش‌آموختگان رشته‌های فنی و مهندسی کشور با وزارت دفاع و نیروهای مسلح. این اقتدار دستاورد پیوند نظام و دانشگاه است که باید در همه حوزه‌های مدیریتی تجلی و تجسم پیدا کند. مدیران و مسئولان اقتصادی باید بدانند که اقتصاد در سایه پیوند دانش و علم با مدیریت به یک اقتصاد بالنده و شکوفا تبدیل می‌شود.

ابوترابی‌فرد درتشریح پیام دوم ساقط کردن پهپاد جاسوسی آمریکا گفت: سرانگشت قدرتمند ایرانیان در انتظار هرگونه تعرضی به آسمان، زمین و دریای ایران روی ماشه آماده شلیک است.

خطیب جمعه تهران در ادامه به مسئله اصلاح ساختاری بودجه پرداخت و گفت: این موضوع مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است و در این باره سازمان برنامه و بودجه کشور اقدام تحسین‌برانگیزی با تدوین پیش‌نویس اصلاحات ساختاری بودجه انجام داد.

وی بیان کرد: باید بدانیم بودجه کشور آیینه چگونه اداره کردن کشور است. اگر می‌خواهیم بدانیم منابع، هزینه‌ها و کیفیت مدیریت کشور چگونه است باید به بودجه سالانه مراجعه کرد. لذا رهبر معظم انقلاب هم در پیام سال 98 و هم در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و هم در بیانیه گام دوم انقلاب بر اهمیت اصلاح ساختاری بودجه تأکید کردند و اشاره داشتند مهم‌ترین عیوب وابسته بودن اقتصاد به نفت، دولتی بودن اقتصاد و بودجه‌بندی معیوب و نامتوازن است.

ابوترابی‌فرد تأکید کرد: لذا اصلاحات ساختاری بودجه مطالبه قطعی نظام و ملت ایران است و باید دولت، مجلس و قوه قضاییه با اجماع قدم‌های اصولی برای یک تحول بنیادین در نظام بودجه‌ریزی بردارند.

وی اضافه کرد: عوامل مؤثر و کلیدی در رشد اقتصادی کشور به منظور اصلاح سیاست‌های کلان اقتصادی در اصلاح مدیریت درآمدهای نفتی، سیاست‌های مالی، پولی و ارزی، نرخ سود بانکی، شاخص فضای کسب و کار و آزادی اقتصادی تعریف می‌شود. اگر می‌خواهیم شاهد تحول در اقتصاد باشیم باید در این حوزه‌ها دست به اقدامات اصولی بزنیم و اصلاح شاخص‌ درآمدهای نفتی، سیاست‌های پولی و ارزی در اصلاح سیاست‌های مالی خلاصه می‌شود.

ابوترابی‌فرد بیان کرد: در اقتصاد امروز کشور سیاست‌های پولی و ارزی و شاخص درآمدهای نفتی به طور جدی متأثر از سیاست‌های مالی و نظام بودجه‌ریزی است. بودجه کشور با درآمدهای نفتی گره خورده و این موجب شده که سیاست‌های مالی، سیاست‌های پولی کشور را تعریف کند.

خطیب جمعه تهران اظهار کرد: براین مبنا هرگاه که بازار نفت پررونق است و منابع و درآمدهای ارزی به کشور برمی‌گردد، دولت برای تبدیل این درآمدهای ارزی به ریال بانک مرکزی را تحت فشار می‌گذارد و در نتیجه دارایی‌های خارجی بانک مرکزی افزایش می‌یابد که این به معنای رشد نقدینگی و رشد پایه پولی و تزریق پول پرقدرت به اقتصاد و کاهش ارزش پول ملی و کاهش قدرت خرید مردم است.

وی ادامه داد: اما آنجا که دولت به درآمدهای نفتی دسترسی پیدا نمی‌کند بازهم به بانک مرکزی فشار می‌آورد و از بانک مرکزی و سیستم بانکی استقراض می‌کند. بدهی دولت به بانک مرکزی موجب رشد پایه پولی، رشد تورم، کاهش ارزش پول ملی و کاهش قدرت خرید مردم می‌شود، لذا تا آن هنگام که رابطه بین بودجه و خصوصا هزینه‌ای اداره کشور با درآمدهای نفتی قطع نشده با تورم و چالش‌های اقتصادی روبرو هستیم.

ابوترابی‌فرد ابراز کرد: در این شرایط که دشمن فرصتی فراهم کرده، تحریم می‌تواند یک فرصت استثنایی برای اقتصاد ما باشد. دولتمردان آمریکا بدانند رهبر معظم انقلاب مقرر داشته و قوای سه‌گانه در مسیر قطع بودجه به درآمدهای نفتی قد‌م‌های بلندی برخواهند داشت و امیدواریم قدم‌هایی که برداشته شده به ثمر بنشیند و شاهد یک تحول در نظام بودجه‌ریزی کشور و حرکت به سمت قله‌های قدرت و اقتدار اقتصادی باشیم.

وی با اشاره به موفقیت‌های تیم ملی والیبال کشورمان گفت: این جوانان هفته‌هاست که برای ملت عزیز ما شور، نشاط و امید آفریده‌اند. توجه ویژه به ورزش‌ همگانی و قهرمانی از توصیه‌های جدی رهبری نظام و از گام‌های مؤثر برای خلق قدرت در نظام اسلامی است.

خطیب جمعه تهران یادآور شد: موفقیت‌ها و پیروزی‌های اخیر ثمره نزدیک به دو دهه مدیریت عاقلانه و باثبات در این رشته ورزشی است. این مدیریت باثبات راه را برای درخشش جوانان در عرصه‌های جهانی هموار کرده و امیدوارم در همه حوزه‌ها‌ مدیریت‌های عاقل، عالم، متدین و متعهد شناسایی و در سایه مدیریت‌های باثبات راه را برای شکوفایی و اقتدار ملت ایران هموار کنند.

بنابراین گزارش خطیب جمعه تهران در خطبه اول نماز جمعه با تسلیت فرارسیدن ایام شهادت امام جعفر صادق(ع) گفت: امام صادق(ع) شخصیتی است که مدرسه اهل بیت(ع) را با نام مبارک ایشان می‌شناسند. ایشان مظهر عدالت آفاقی و انفسی بود. شخصیتی که در مدرسه او به بیان «ابن ندیم» در «الفهرست» بیش از 4هزار شاگرد زانو زدند.

وی ادامه داد: در مدرسه علمی او زراره‌ها، هشام بن حکم‌ها، ابان‌ها و ... حاضر بودند. جابر بن حیان، یکی از شاگردان امام صادق(ع) با نام پدر علم شیمی شناخته می‌شود. لذا ما مفتخریم که در مدرسه این شخصیت برجسته عالم زانو زده‌ایم. ابن تیمیه از امام مالک بن انس، رئیس مذهب مالکی درباره امام صادق(ع) نقل می‌کند که؛ «او انسانی بلندمرتبه است که مانند او را چشمی ندیده، گوشی نشنیده و بر قلب هیچ انسانی، شخصیت، مقام و منزلت والای او خطور نکرده است». به عبارتی هر قدر شخصیت امام صادق(ع) را بالا تصور کنید، امام صادق(ع) از آن بالاتر است.

ابوترابی‌فرد بیان کرد: امام صادق(ع) درباره یکی از اصول کلیدی و محوری شریعت می‌فرمایند که «اسلام بر 5 اصل استوار است؛ نماز، زکات، حج، روزه و ولایت». این ولایت شامل شئون گوناگونی است؛ دریافت دین، پذیرش ولایت سیاسی آن شخصیت‌های برجسته برای مدیریت و زعامت جامعه اسلامی.

وی افزود: زراره از امام صادق(ع) سؤال می‌کند که کدام یک از این 5 رکن اهمیت بالاتری دارد. امام(ع) می‌فرمایند: پذیرش ولایت افضل است. زیرا گر ولایت بود، نماز، حج، زکات و روزه هم وجود دارد و در آن صورت است که نظام مقتدر اسلامی شکل می‌گیرد و امت اسلام عزت می‌یابد.

ابوترابی‌فرد در ادامه به روایت دیگری از امام صادق(ع) اشاره کرد و گفت: فردی از امام سؤال کرد که بعضی پیروان شما با هم اختلاف دارند، آیا اجازه دارند برای رفع اختلاف به قاضی منصوب از سوی حاکم ظالم و نامشروع مراجعه کنند. امام(ع) فرمودند مراجعه به آن‌ها مراجعه به طاغوت است و اگر حق و مالی را با حکم ان قاضی استیفا کنند، آن مال نامشروع است.

وی با بیان اینکه این روایت نقشه راه دوران غیبت را تبیین می‌کند، گفت: امام(ع) تأکید می‌کنند که مبادا به طاغوت مراجعه کنید که نشانه تأیید آنهاست. باید در برابر نظام کفر و استکبار بایستید. در واقع پیام این روایت مبارزه با همه طواغیت از جمله آمریکا و ایادی اوست. امام(ع) در ادامه می‌فرمایند که یکی از فقهای آشنا به احکام و صالح را انتخاب کنید و به او مراجعه کنید و او را قاضی قرار دهید و هر حکمی کرد از حکم او اطاعت کنید.

خطیب جمعه تهران تصریح کرد: این یعنی مردم شما نیازمند به رهبری، مدیریت و زعامت انسان‌های صالح، عالم و مهذب هستید. در زمان غیبت، ولایت و مدیریت جامعه اسلامی در دست توانای آنان است. انقلاب در گام نخست خود به دلیل مبانی حیات‌بخش اسلام، امت صالح و امامت و رهبری مبتنی بر اموزه‌های اسلام در این قله اقتدار قرار گرفته و در گام دوم هم در این مسیر اقتدار است و در سایه رهبری صالحان، خودسازی، جامعه‌سازی و تمدن‌سازی معنا پیدا می‌کند.

وی بیان کرد: این دستان قدرتمند برآمده از آستین امت اسلام در غزه، فلسطین، سوریه، عراق، یمن، لبنان و سراسر عالم اسلام، دستاورد رهبری و زعامت فقیه عادل، صالح، شجاع، مدیر و مدبر است.

ابوترابی‌فرد اظهار کرد: توصیه به تقوا، توصیه به شناخت امام و تبعیت از امام است. توصیه به تقوا، توصیه به شناخت صالحان و گام برداشتن در مسیر آنان است. توصیه به تقوا، توصیه به شناخت راه شهدای عالقدر 7 تیر 1360 از جمله شهید آیت‌الله دکتر بهشتی است. توصیه به تقوا، توصیه به شناخت راه 150 شهید مدرسه امام صادق(ع) است که دیروز تشییع شدند. البته این توصیه قبل از این‌که متوجه توده‌های مردم باشد متوجه مسئولان است و ما باید در این مسیر پیشگام و پیشرو باشیم و بدانیم این مسیر عزت و اقتدار است.

وی ابراز کرد: قوه قضاییه با شناخت این منطق، حراست از قسط و عدالت، حقوق عامه، برخورد قاطع با مفسدان درون قوه و بیرون راه را برای تداوم راه شهدا هموار می‌کند. حراست از شخصیت و هویت این نهاد، قضات صالح و شجاع در سایه برخورد با عناصر نامطلوب است.

انتهای پیام

captcha