دانشگاه جعفری انسان‌ها را هستی‌شناس کرد
کد خبر: 3823017
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۲

دانشگاه جعفری انسان‌ها را هستی‌شناس کرد

گروه اجتماعی ـ امام جمعه موقت تهران با یادآوری اقدامات امام صادق(ع) گفت: امام صادق(ع) کاری مهم‌تر از تشکیل حکومت را به عهده گرفتند و آن انقلاب فرهنگی، فقاهتی، کلامی و عرفانی بود.

امام صادق(ع) انقلاب فرهنگی انجام داد/ دانشگاه جعفری انسان‌ها را هستی‌شناس کرد

به گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدکاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران شامگاه جمعه، 7 تیرماه در مراسم سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) و شهدای هفتم تیر که در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار شد، یاد شهید بهشتی را گرامی داشت و گفت: شهید بهشتی انسان فقیه و جامع و به تعبیر امام یک امت و ملت بود.
وی با تسلیت فرا رسیدن سالروز شهادت رئیس مذهب، مؤسس حوزه‌های علمیه و کانون‌های دانش بشری، احیاگر سنت نبوی و اسلام ناب علوی، کشاف حقایق، امام به حق ناطق، امام جعفر صادق(ع) گفت: نقش و رسالتی که امام صادق(ع) ایفا کرد، بی بدیل بود.
 
اشاره به شرایط دوران امام صادق(ع)
صدیقی با بیان اینکه امام در شرایطی بود که بنی امیه با بنی العباس درگیر شده بودند و دوران ضعف بنی امیه و عدم استقرار بنی‌العباس بود، گفت: خراسانی‌ها از امام جعفر صادق(ع) درخواست کردند که رهبری نهضت و قیام علیه بنی امیه را به عهده بگیرد؛ امام صادق(ع) نامه ابومسلم خراسانی را که طی آن نامه از امام دعوت به رهبری کرده بود، سوزاند و فرمود هم زمان، زمان من نیست و هم مردم، مردم من نیستند. باید مردم خودشان بالغ شوند وگرنه اگر مردم آمادگی نداشته باشند، ولو علی(ع) پیغمبر(ص) در غدیر در میان 120 هزار حاجی به عنوان زعیم و امیر و رهبر و امام بعد از خودش معرفی کند یک حادثه مثل حادثه ثقیفه، علی(ع) را خانه‌نشین می‌کند.
 
امام صادق(ع) انقلاب فرهنگی و فقاهتی انجام داد
امام جمعه موقت تهران با تصریح اینکه امام صادق(ع) کاری مهم‌تر از تشکیل حکومت را به عهده گرفتند و آن انقلاب فرهنگی، فقاهتی، کلامی و عرفانی بود، افزود: تربیت 4 هزار دانشمند که در میان دانشمندان شخصیت‌هایی مثل محمدبن مسلم، مؤمن طاق، هشام بن حکم و غیره بود از جمله کارهای امام صادق(ع) بود. 
وی ادامه داد: این‌ها هم حدیث بعد از آنی که از دائره جامعه اسلامی حذف شده بود و نتیجتاً اجرای دستورات خدا در ابعاد مختلف معارفی و اخلاقی و فقهی و اجرایی عملی نبود، احیا کردند.
 
حذف حدیث به منزله حذف قرآن است 
صدیقی با یادآوری اهمیت حذف احادیث گفت: قرآن کلام وحی و کلیات است؛ قرآن دستور نماز می‌دهد اما رکعات نماز را حدیث بیان می‌کند. قرآن اطاعت از اولی‌الامر را واجب می‌کند اما اینکه اولی‌الامر چه کسانی هستند و چند نفرند، حدیث مشخص می‌کند. زکات و حج و سایر واجبات و محرمات بدون بیان پیامبر برای جامعه بشری چارچوب و نظام ندارد لذا حذف حدیث به منزله حذف خود قرآن است.
امام جمعه موقت تهران با تأکید بر اینکه حذف حدیث و اهل بیت(ع)، مساوی با حذف قرآن و اسلام است، گفت: کسانی که می‌گویند دین می‌خواهیم اما دین‌شناس و مرجع تقلید و عالم دینی نمی‌خواهیم، طرفداران حذف دین در جامعه هستند. کسی که بگوید طب می‌خواهم اما طبیب نمی‌خواهم، پیداست شعار می‌دهد اما نیت خبیثش این است که این علم را نمی‌خواهد.
 
بهره‌برداری امام راحل از نهضت امام صادق(ع)
وی با بیان اینکه هر علمی عالم خود را می‌خواهد، تأکید کرد: دین پاسخگوی به همه نیازهاست و از این جهت امام صادق(ع) هم عالم به احکام تربیت کرد به عنوان مثال امام رسما فتوا دادن را برای گروهی از شاگردان خود دستور دادند، فقاهت را رواج دادند؛ در بعد اعتقادات و کلام امام بسیار حساس بود که مسئله امامت با ریاست جمهوری و خلافت ثقیفه‌ای فرق داشته باشد لذا امام صادق(ع) بر حسب رفتار و گفتار و تربیت شاگردان بذرهایی پاشیدند که امام راحل میوه‌های این بذرافشانی حوزه امام صادق(ع) را چید و کام جامعه مؤمن و طرفداران اسلام ناب را در ایران با این میوه‌ها شیرین کرد.
صدیقی اضافه کرد: امام صادق(ع) بذر مقاومت که نتیجه اعتقاد به امامت و ولایت است، پاشید و امام راحل میوه آن را چید، ابتدائاً ایران را یکپارچه به قیام و مبارزه‌ای نه مبارزه مادی بلکه انقلابی معنوی واداشت چرا که انقلاب ایران با عاشقان توحید بود و معلوم نبود شاه رفتنی است یا نه. 
 
جمعیتی که طلبکار امام است، ولایتمدار نیست
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه جمعیتی طلبکار امام است، ولایتمدار نیست، گفت: ملتی که خود را بدهکار ولایت می‌داند ولایت را خلافت و نمایندگی خدا می‌داند و بر اساس عشقی که به خدا و دین خدا دارد می‌خواهد همه چیز خود را بدهد تا دین خدا، صداقت، عدالت و ایمان حاکم شود و ایثار جای استیثار و عدل جای جور را بگیرد و اخلاق جای ناسازگاری‌ها را پر کند.
وی اضافه کرد: جمعیتی که فداکاری می‌کند تا فرهنگ توحید پیاده و ابدیتش تأمین و زندگیش سبک زندگی عرشی شود و همانند ملائکه بتوانند با همه وجودشان مجری دستورات خدا باشند، می‌تواند بگوید من دین‌مدارم و دین‌شناسم اما در زمان امام صادق(ع) انقلابی‌هایی که علیه بنی امیه قیام کرده بودند می‌خواستند امام را پل قرار دهند مثل انقلاب مشروطیت و نفت.
صدیقی با بیان اینکه در گذشته‌ها از مراجع تقلید خیلی استفاده شد اما به محض اینکه پیروز شدند، مرجعیت را کنار زدند، گفت: امام صادق(ع) کار عظیمی کرد و امامت را آن گونه که قرآن در آیه امامت حضرت ابراهیم(ع) بیان فرموده است امام باید خلیفه خدا باشد و نماینده خدا صفحه علم خداست و باید عالم به غیب باشد، دنبال کرد. 
 
امامت با رأی مردم درست نمی‌شود
امام جمعه موقت تهران بر این نکته تأکید کرد که امامت چیزی نیست که با رأی مردم بتوان امام درست کرد همانطور که با رأی مردم نمی‌توان طیبیب و مهندس و پدر درست کرد و سپس ادامه داد: امامت یک حقیقت وجودی است و باید محور معنویت و تربیت مردم شخصیتی باشد که اسماء حسنی الهی در وجود او موج بزند، هم عصمت داشته باشد هم علمش محیط باشد و هم از جانب خدا منصوب شده باشد. 
 
آرای مردم برای ولایت فقیه کافی نیست 
وی یادآور شد: در مورد ولایت فقیه هم آرای مردم را کافی نمی‌دانیم؛ اگر با ترفندهایی کسی رئیس جمهور شد و با تبلیغات قوی رأی بالایی هم بیاورد ممکن است رئیس جمهور شود ولی حق رهبری ندارد؛ اگر رئیس جمهور شایستگی اخلاقی نداشته باشد و دروغ بگوید، از ریاست جمهوری عزل نمی‌شود ولی رهبری یک دروغ بگوید دیگر رهبر نیست زیرا نماینده امام زمان(عج) است.
صدیقی با بیان اینکه مسئله اول عقیده است و اسلام مساوی  با اعتقادات درست و مجاهده در راه این اعتقادات است، گفت: دنیا آمده ایمان جوانان  را با شبهات ببرد. امروز حوزه‌های علمیه باید هشام‌بن حکم‌ها تربیت کنند البته اسلام پاسخگوی همه شبهات هم هست.
 
دانشگاه جعفری انسان‌ها را هستی‌شناس کرد
امام جمعه موقت تهران بیان کرد: دانشگاه جعفری به انسان‌ها بینش و جهان‌بینی داد و معارف حقه را اعلام کرد و آن‌ها را خداشناس، هستی‌شناس، بهشت‌شناس و جهنم‌شناس کرد و این امور ماورائی را به انسان‌ها شناساند و راه مستقیم قرب جوار الهی را به بشریت القا فرمود.
 
امام صادق(ع) فصل خاصی در اخلاق علمای دینی باز کرد
وی با بیان اینکه امام صادق(ع) در گام دوم در مورد اخلاق به خصوص اخلاق علمای دینی فصل خاصی را باز کرد و نسبت به علمای دین، فصل خاصی را باز کرد و فرمود این‌ها را به عنوان ولی فقیه منصوب کردم و اگر کسی با نظر ولی فقیه مقابله کند با ما مقابله کرده است، گفت: امام صادق(ع) علما را وارثان انبیا و جانشینان ائمه معرفی کرد اما علمای سوء را در حدی مذمت می‌کند و می‌فرماید عالم فاسد و سازشکار با بیگانه که ولایتمدار نیست، ضررش از لشکر یزید و معاویه بیشتر است.
صدیقی هشدار داد که مراقب باشیم انگلیس برای ما مراجع درست نکند و آمریکا با تبلیغاتش مسئولی را تحمیل نکند زیرا ضرر اینها قابل جبران نیست و سپس گفت: ضربه‌های فرهنگی که از طریق شبکه‌های مجازی ایجاد می‌شود، به این راحتی درست نمی‌شود.
 
مقابله امام صادق(ع) با طاغوت
امام جمعه موقت تهران در ادامه با بیان اینکه در بعد سیاسی امام صادق(ع) سه جبهه را گشودند، گفت: یکی مقابله با طاغوت بود که امام صادق(ع) فرمود اگر شیعیان ما در منازعات و اختلافاتی که پیدا می‌کنند به قضات جور مراجعه کنند تحاکم به طاغوت کرده‌اند و  حتی اگرحقشان را بگیرند با خلاف شرع گرفته‌اند و کسی حق مراجعه به قاضی جور را ندارند در حقیقت امام صادق(ع) با جنگ روانی و نرم ادارات طاغوت را تحریم کردند.
 
شهید بهشتی ظرفیت یک انسان برای مدیریت اسلامی بود 
وی با تصریح اینکه امروز هم نفوذی‌های آمریکا و اسرائیل در میان ملت ایران همه خیانت و آسیب زیادی رساندند و فردی مانند شهید بهشتی را شهید کردند، گفت: شهید بهشتی یک ظرفیت یک انسان برای مدیریت اسلامی بود و در اخلاق، سعه صدر، نوآوری و شجاعت، تعبد و نماز عاشقانه و خاضعانه و توجه به ضعفا، تحمل دشمن و مخالفان بی نظیر بود.
صدیقی با بیان اینکه شهید بهشتی کسی است که در اثر تبلیغات معاویه گونه منافقان و بیگانگان و جریان ملی‌گراها از چشم مردم افتاد، گفت: در آن زمان حتی در یکسری روزنامه‌ها بر علیه او مطلب زده می‌شد البته این روزنامه‌ها همچنان ادامه دارند و علیه جریان ولایت و برای بزک کردن آمریکا و دشمنان مرتب کار می‌کنند که یکی دو تا هم نیستند و زنجیره‌ای هم هستند و از بیت‌المال گرفته‌اند و تخریب فرهنگی را ادامه می‌دهند.
امام جمعه موقت تهران با تصریح اینکه شهید بهشتی مظلومیت و خون جگر را مانند حضرت اباالفضل(ع) تحمل کرد، گفت: الگوی شهید بهشتی حضرت اباالفضل(ع) بود. در فلسفه مجتهد و در علوم مختلف اسلامی صاحب نظر بود ولی با آن درجه علمی و فقاهت می‌دانست که امامت اساس اسلام ناب است و کسی که امامت نداشته باشد اسلامش اسلام نیست و دینش دین نیست.
 
امام صادق(ع) پرونده شهادت حضرت فاطمه(س) را از بایگانی تاریخ بیرون کشید
وی در ادامه با ذکر این نکته که امام صادق(ع) سه جبهه گشودند، گفت: نخستین کار این بود که پرونده شهادت حضرت فاطمه(س) را از بایگانی تاریخ بیرون کشید و شیعیان را طوری تربیت کرد که یاد فاطمه(س) می‌کردند تا مردم باور کنند که ولایت حضرت علی(ع) چنان ارزشمند است که دختر پیامبر جان خود را برای حاکمیت اسلام فدا کرده است.
 
امام صادق(ع) علم را با حماسه عاشورا درهم آمیخت
صدیقی گفت: دومین جبهه زنده نگه داشتن نهضت عاشورا بود؛ اگر امروز در دانشگاه‌ها اعتکاف مایه مباهات و افتخار است  و رونق دارد و در داخل دانشگاه روضه امام حسین(ع) برگزار می‌شود، این را امام صادق(ع) بنا گذاشتند چرا که حضرت وسط جلسه درس را تعطیل می کردند و روضه امام حسین(ع) برپا می‌کردند لذا این علم را با حماسه عاشورایی آمیختن و علم را با عاطفه کربلایی ممزوج کردن، همان چیزی بود که امام صادق(ع) بنا گذاشت و در حقیقت احیاگر محرم و صفر امام جعفر صادق(ع) بود.
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه امام صادق(ع) جریان عاشورا را به دانشگاه و حوزه بردند، گفت: علم منهای قیام حسینی و اشک عاطفی بر امام حسین(ع) و مظلومیتش علم مفید واقع نمی‌شود و علم وقتی در جامعه مفید است که عاطفه و محبت و حماسه در آن باشد که این را امام صادق(ع) اجرا کردند.
وی اظهار کرد: از دیگر مسائلی که امام راحل و مقام معظم رهبری سر سفره امام جعفر صادق(ع) توفیق پیدا کرد، ادامه این راه و جامعه را به سوی ظهور سوق دادن بود.
 
رهبری در دیدار با نخست وزیر ژاپن اقتدار ایران را به رخ جهانیان کشیدند
صدیقی به دیدار مقام معظم رهبری با نخست وزیر ژاپن اشاره کرد و گفت: معظم‌له در این دیدار حماسه و عزت آفریدند و اقتدار انقلاب و فرهنگ و حماسه مقاومت ایران را به رخ جهانیان کشیدند و بزرگترین قدرت روز را تحقیر کردند که به دنبال این عزت معنوی عزت فرهنگی و سیاسی است.
امام جمعه موقت تهران همچنین با اشاره به سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا توسط سپاه گفت: این کار در اوج اقتدار صورت گرفت و موجب شد ملت آرامش پیدا کنند و آمریکا هم هیچ کاری نتوانست بکند که البته مقام معظم رهبری هم به نیابت امام زمان(عج) فرمودند نه جنگ نه سازش بلکه مقاومت زیرا این مقاومت است که ما را صاحب دانش موشک و هسته‌ای کرد. 
 
برخی از مسئولان به ولایت اعتقاد ندارند 
وی بیان کرد: سئوالی که مطرح می شود این است که با این همه اقتدار چرا در اقتصاد مشکل داریم؛ چون برخی از مسئولان اعتقاد به ولایت ندارند و اقتصاد مقاومتی را باور ندارند که اجرا کنند در صورتی که هر جا دستورات دین اجرا شده و به ولایت پایبند بودیم، آنجا پیروز شدیم.
صدیقی در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه ریاست جدید قوه قضائیه طبق منویات رهبری حرکت می کند، گفت: اگر شعار ولایتمداری ریاست قوه قضائیه به شعور تبدیل شود، دستگاه قضایی تمام مسائل را در مسیر خودش قرار می دهد و عدالت برقرار می‌شود و وقتی چتر عدالت بیاید مردم هم حمایت می کنند زیرا همه تشنه عدالتند.
انتهای پیام 
captcha