کد خبر: 3823112
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۱
بایسته‌های سلامت حج/ 8
گروه سلامت ــ تفاوت دمای بین ایران و عربستان، پیاده‌روی‌های طولانی مدت و حضور در ازدحام‌ جمعیت، خطر گرمازدگی را به دنبال دارد، لذا توجه به نکات سلامتی برای زوار حج در پیشگیری از گرمازدگی ضروری است.
نهم تیرماه///پیشگیری از گرمازدگی در سفر حجبه گزارش ایکنا؛ پیشگیری از گرمازدگی با توجه به گرمای هوای عربستان و تفاوت چشمگیر آن با دمای ایران و همچنین پیاده‌روی‌های طولانی مدت، ممکن است خطر گرمازدگی برای زائران را در حج به دنبال داشته باشد. اگر درجه حرارت محیط کمتر از بدن باشد و یا لااقل جریان هوا با سبک شدن عرق بدن و رقیق شدن خون همراه باشد، خطری متوجه انسان نمی‌شود، اما در سرزمین حجاز به ویژه در مراسمی که با ازدحام جمعیت همراه است، مانند طواف سعی بین صفا و مروه، پیاده‌روی در هوای گرم آفتابی بدون استفاده از سایه‌بان، رمی جمرات و توقف در قربانگاه و مانند این‌ها، گاهی تبادل حرارت غیرممکن می‌شود، در نتیجه درجه حرارت بدن که باید همواره ۳۷ درجه سانتیگراد ثابت باشد، بالا رفته و معمولاً به ۳۹ درجه و بالاتر از آن می‌رسد، در این حالت شخص دچار علائمی مانند بی‌قراری، خستگی، ضعف تنگی نفس و در موارد شدید شک و ... شده و نهایتا به حالت اغما می‌رود.
اگر فردی که دچار گرمازدگی می‌شود و به اغما می‌رود، به سرعت نجات داده نشود، مرگ وی فرا می‌رسد، از آنجا که تأخیر در انتقال گرما‌زدگان به مراکز درمانی و دیر رسیدن به این‌گونه بیماران خطر مرگ سریع را به دنبال دارد، لازم است خود را به هیچ وجه در معرض خطر گرمازدگی قرار ندهند.

برخی از علائم گرمازدگی سرگیجه، تپش قلب، حالت تهوع، سردرد و غش کردن است اما علائم آن نیز می‌تواند شامل طیف‌های مختلفی باشند. برخی از انواع گرمازدگی به طور بالقوه کشنده هستند و ریتم سریع و قوی دارند؛ برخی دیگر نیز اگرچه همین ریتم و سرعت را دارا هستند، اما ضعیف بوده و تنها موجب آزار انسان می‌شوند، راه حل سریع مقابله با گرمازدگی انتقال فرد به محیطی خنک و استفاده از پارچه‌های خیس و خنک است. در صورتی که علائم تشدید شوند یا بسیار سریع و قوی رخ دهند یا با استفراغ همراه شوند، لازم است سریعا با پزشکان مستقر در هتل و یا مرکز هیئت پزشکی جمهوری اسلامی ایران در مکه و مدینه تماس بگیرید.
 
تعریق، مکانیسم طبیعی بدن برای خنک نگه داشتن آن است اما حفظ درست این عملکرد نیاز به نوشیدن آب کافی دارد. توصیه‌های متفاوتی وجود دارد، از جمله اینکه در گرمای شدید در هر ساعت بین دو تا چهار لیوان آب نوشیده شود. با آشامیدن مکرر آب، آب‌زدن به سر و صورت، باد زدن، خودداری از رفت و آمد‌های بی مورد در آفتاب و ساعات گرم روز، اجتناب از حضور در ازدحام جمعیت، خودداری از رفت و آمد انفرادی به خصوص هنگامی که احتمال گم شدن وجود داشته باشد، سلامت خود را حفظ کنید و به محض احساس گرمای زیاد و بی‌حالی، نسبت به پایین آوردن درجه حرارت بدن خود با نوشیدن آب خنک یا کم کردن لباس و پاشیدن آب فراوان به بدن اقدام و خود را از خطر نجات دهید.

همچنین برای پیشگیری از گرمازدگی در ساعات گرم روز از کاروان خارج نشوید، زیرا موجب گرمازدگی و بیمار شدن شما می‌شود، برای این منظور بهتر است از ساعات مناسب استفاده کنید. بهترین زمان خروج پیش از ساعت ۱۰ صبح و پس از ساعت 17 است. باید از پیاده روی در آفتاب خودداری کنید چرا که موجب کم شدن آب بدن، تحلیل رفتن انرژی خستگی، آفتاب سوختگی و بی حالی شدید حجاج می‌شود.

انتهای پیام
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی: