گلایه از قضاوت‌های ناعادلانه در زمینه فعالیت‌های عام‌المنفعه پزشکی
کد خبر: 3823169
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۹

گلایه از قضاوت‌های ناعادلانه در زمینه فعالیت‌های عام‌المنفعه پزشکی

گروه سلامت ــ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به قضاوت‌های ناعادلانه برخی پزشکان در مورد فعالیت گروه‌های خیریه پزشکی، گفت: این افراد به جای طعنه، گروه‌های خیریه را همراهی کنند تا وضعیت مردم بهبود پیدا کند.

گلایه از قضاوت‌های ناعدلانه در رابطه با کارهای عام‌المنفعه پزشکیفرخ سواد‌دار، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به دلیل حضور خود در تیم جراحان پلاستیک مناطق محروم گروه مرهم، اظهار کرد: از جمله دلایلی که موجب می‌شود پزشک و اعضای تیم درمان از کار خود ابراز رضایت کنند این است که بتوانند مشکلات بیماران را حل کرده و لبخند رضایت را بر لب‌های آن‌ها بنشانند، اگر این بیماران وضعیت خاصی داشته باشند، این رضایت دو چندان می‌شود.
 
وی افزود: بیمارانی که گروه مرهم به کمک آن‌ها آمده‌اند، افراد لب شکری، دارای شکاف کام و ناهنجاری‌های صورت و عموما کسانی هستند که هم به لحاظ مالی و هم به لحاظ ظاهری با مشکل مواجهند، این امر موجب شده است تا این افراد دچار تنش شوند، از اجتماع دوری کنند و در انزوا باشند؛ این موضوع سبب می‌شود که این افراد دچار استرس‌های گوناگونی باشند.
 
سواد‌دار ادامه داد: وقتی ما توانایی حل کردن برخی مشکلات را داریم، باید به میدان آمده و این کار را انجام دهیم، ما می‌توانستیم این کار را انجام دهیم، بنابراین سفر به مناطق محروم را آغاز کردیم.

وی در رابطه با همراه کردن دانشجویان و دیگر پزشکان برای سفر به مناطق محروم و معالجه بیماران، گفت: برخی دانشجویان در سفر‌های مختلف با ما همراه و تشویق شدند که به این گروه بپیوندند. لازم نیست حتما تبلیغ کنیم یا  به یک دانشجو و همکار گفته شود تا او نیز وارد کارهای خیر شود. وقتی آنها، لبخند رضایت بیماران و خانواده‌های آن‌ها را می‌ببینند، همراه این گروه یا گروه‌های مشابه می‌شوند.
 
فوق تخصص جراحی پلاستیک با بیان اینکه دیدن رنج بیماران به ویژه کودکان، پزشکان را ناراحت می‌کند، تصریح کرد: بیمارانی که ما در این سفر‌ها با آن‌ها مواجه می‌شویم عمدتا کودک بوده و در شرایط خاصی زندگی کرده‌اند، استرس این افراد وقتی در صف انتظار اتاق عمل قرار می‌گیرند، دوچندان می‌شود؛ وظیفه من و همکاران ما اعم از پزشک و تیم پرستاری و اتاق عمل، کاهش استرس آنان و دادن امید به این افراد برای بهبود وضعیت ظاهری پس از عمل است.
 
وی تأکید کرد: کار ما یک کار تیمی است؛ همکاران ما از لحظه پذیرش تا ترخیص بیمار همگی در امید دادن و اخذ رضایت بیماران محروم و نیازمند به جراحی پلاستیک نقش دارند، آن‌ها این افراد را آماده می‌کنند تا ما بتوانیم با آرامش کار خود را در اتاق عمل پیگیری کنیم.

سواد‌دار در ادامه ضمن گلایه از طعنه گروه‌های پزشکی در رابطه با سفر پزشکان خیر به مناطق محروم گفت: در این مدت که ما کار خود را آغاز کردیم، مورد انتقاد دوستان زیادی در میان گروه‌های پزشکی قرار گرفتیم که چگونه بدون هیچ دستمزدی به یک کار عام المنفعه می‌پردازیم، این طعنه‌ها موجب تردیدی در هدف ما نمی‌شود، اما این قضاوت‌های نامناسب موجب دلخوری ما می‌‌شود. هرچه تیم‌ها و گروه‌ها گسترده‌تر و همکاران پزشک در رشته‌های مختلف بتوانند همراهی کنند، این کار‌ها جذاب‌تر شده و مشکلات بسیاری از مردم حل می‌شود.

عضو مؤسسه ملی مرهم بیان کرد: در حال حاضر گروه‌هایی از طب فیزیکی و چشم پزشکی به ما پیوسته‌اند و در سفر‌های مختلف حضور دارند و کار تخصصی خود را انجام می‌دهند. در همه استان‌های کشور پزشکان و متخصصان حاذقی حضور دارند که می‌توانند به مشکلات مردم آن استان‌ها کمک کنند، اما در همه این استان‌ها سرویس کار‌های فوق تخصصی مانند جراحی پلاستیک وجود ندارد و در دسترس همه مردم نیست به همین دلیل نیاز است که شبکه‌ای راه‌اندازی شود تا این نیاز‌ها را نیز رفع کند.

انتهای پیام
captcha