بنیاد برکت 30 هزار طرح اشتغال‌زایی در ۲۵ استان کشور اجرا می‌کند
کد خبر: 3823192
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۶
مدیرعامل بنیاد برکت:

بنیاد برکت 30 هزار طرح اشتغال‌زایی در ۲۵ استان کشور اجرا می‌کند

گروه جامعه ــ مدیرعامل بنیاد برکت ضمن اشاره به اینکه اگر نگاه بالا به پایین به مقوله توسعه داشته باشیم، نمی‌توانیم به نقطه مطلوب برسیم، اظهار کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌ها، ۳۰ هزار طرح اشتغال‌زایی در ۲۵ استان، ۱۵۵ شهرستان و شش هزار روستا اجرا خواهیم کرد و ۲۱۰ نفر تسهیل‌گر تا دو هفته آینده آموزش داده می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ مراسم افتتاحیه دومین دوره آزمون تسهیل‌گری اقتصادی ــ اجتماعی امروز یک‌شنبه ۹ تیرماه، با حضور سعید جعفری، مدیرعامل بنیاد برکت، محمد امید، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، عیسی منصوری، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و محمود عسکری آزاد، رئیس هیئت مدیره بنیاد برکت، در محل دانشگاه علوم و تحقیقات برگزار شد.

سعید جعفری، مدیرعامل بنیاد برکت، در این مراسم با بیان اینکه آنچه امروز در سطح منطقه و جهان می‌بینیم، پدیداری قدرت دفاعی و ایمنی کشور است، اظهار کرد: این موضوع مایه فخر و مباهات ما و شگفتی برخی کشور‌های غربی است. این امنیت و اقتدار نظامی و سیاسی نتیجه جانفشانی و ایثارگری‌ شهداست و این سرافرازی را مدیون آن‌ها می‌دانیم.

مدیرعامل بنیاد برکت افزود: امروز آمریکا به قلدری، یکه‌تازی، سلطه‌جویی و استکبار معروف است و جالب اینجاست که در دوران جمهوری اسلامی به نوعی سردرگم و حیران از این اقتدار متحرک کشور ما قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه امروز کشور ما با چالش‌هایی مواجه است و طبق آمار‌ صرفا پنج میلیون جوان تحصیل‌کرده وارد بازار کار می‌شوند، ادامه داد: متاسفانه هنوز فقر، فاصله طبقاتی و محرومیت به دلیل عدم توزیع صحیح منابع در کشور وجود دارد و مدیران ما به دنبال منابع و تأمین اعتبار برای پروژه‌های خود هستند. واقعیت این است که با مشکلات اقتصادی متعددی مواجهیم و همگی این مشکلات را لمس کرده‌ایم.

جعفری تصریح کرد: در چهل سال اخیر علی‌رغم توسعه و پیشرفت‌هایی که در کشور اتفاق افتاده، هنوز مشکلاتی در حوزه‌های بهداشت، درمان، آموزش و امثال آن وجود دارد. همچنان که باید قدردان اقدامات انجام شده باشیم، باید برای حل مشکلات نیز برنامه و راهکار‌ مناسب ارائه دهیم. بر همین اساس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) وابسته به بنیاد برکت درحوزه توسعه و اشتغال روستایی و ارتقای سطح معیشت و رفاه روستائیان اقدامات فراوانی را انجام داده است.

مدیرعامل بنیاد برکت اظهار کرد: امروز اگر نگاه بالا به پایین به مقوله توسعه روستایی داشته باشیم، بعید می‌دانم به نقطه مطلوبی برسیم؛ لذا برنامه‌ریزان، سیاست‌گذاران، راهبران و مجموعه نهاد‌ها و ارگان‌هایی که در توسعه روستایی نقشی دارند، به صورت هماهنگ در توسعه روستا‌ها اقداماتی انجام دادند و ماحصل این رویکرد، حذف فقر و محرومیت شده است.
 
توسعه کشور با نگاه بالا به پایین ممکن نمی‌شود/ ایجاد ۳۰ هزار طرح اشتغال‌زایی در ۲۵ استان کشور

وی اضافه کرد: در کنار رویکرد دفاعی و امنیتی، می‌توانیم با رویکرد اصولی در حوزه فقرزدایی اقدام و شرایطی را فراهم کنیم که جمهوری اسلامی شایسته آن باشد و مشکلات اقتصاد کشور به مرور حل شود. ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و مجموعه بنیاد برکت در حوزه اشتغال‌زایی در سالیان گذشته اقدامات خاصی را انجام داده که گاه رکورد هم داشته است.

جعفری با اشاره به اینکه در سال گذشته ۲۰۰ تسهیل‌گر را در ۱۵ استان آموزش دادیم و با ۱۰ هزار طرح اشتغال‌زایی، تا ۲۸ هزار اشتغال ایجاد شد، گفت: امسال هم با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده، ۳۰ هزار طرح اشتغال‌زایی در ۲۵ استان، ۱۵۵ شهرستان و شش هزار روستا اجرایی خواهیم کرد. در همین راستا ۲۱۰ نفر تسهیل‌گر تا دو هفته آینده آموزش داده می‌شوند. این تسهیل‌گران در آزمون‌های اردیبهشت‌ماه سال گذشته شرکت کردند و قبول شدند و طی دو هفته آینده آموزش‌های لازم را فرامی‌گیرند و مجری طرح‌های اشتغال‌زایی بنیاد برکت در سراسر کشور می‌شوند.

توجه به زیرساخت‌های روستایی
در ادامه این مراسم محمد امید، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، ضمن تقدیر از اقدامات بنیاد برکت و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در توجه به محرومین و مستضعفین گفت: این حجم از خدمات با تنوع بسیار بالا، در مناطق محروم کشور بسیار ارزشمند است. امروز توجه به زیرساخت‌های روستایی جزو اولویت‌های بنیاد برکت است که به صورت جدی پیگیر آن است. خدا را شاکریم که این حرکت‌ها روبه رشد است و به پیش می‌رود.

وی با بیان اینکه نظام مقدس اسلامی در توجه به مناطق محروم کشور اقدامات بسیاری انجام داده است، افزود: نهضتی که از ابتدای انقلاب اسلامی شروع شد، باعث اقدامات خوبی در زمینه محرومیت‌زدایی بود. مراکز معتبر آمار دنیا اعلام کرده‌اند که جمهوری اسلامی در عرصه زیرساخت‌های روستایی گاه مسرفانه فعالیت کرده و این نشان می‌دهد که نظام جمهوری اسلامی به روستاییان خدمات بسیاری را ارائه داده است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری گفت: امروز شاهد هستیم که هر روز از جمعیت روستایی کاسته می‌شود و جمعیت کشور به ۲۶ درصد روستایی و ۷۴ درصد شهری تغییر کرده است؛ این امر نشان می‌دهد که نتوانسته‌ایم از ظرفیت فعلی به درستی استفاده کنیم و خدمات مناسبی را عرضه کنیم.

امید بیان کرد: در آمار‌هایی، که با‌ عنوان کارگروه ملی رصد می‌کنیم، شاهد هستیم که اثرات خوب این طرح نشان داده شده و توانسته است فرصت اشتغال را در روستا ایجاد کند. این آمار‌ها نشان می‌دهد که سهم اشتغال روستایی ۲۵ درصد افزایش داشته است؛  امیدواریم ایرادهای این طرح هم کاسته شود. یکی از اهداف طرح اشتغال پایدار روستایی طرح تسهیل‌گری است و در بررسی‌ها به این نکته رسیدیم که این اشتغال‌ها نیاز به نظارت‌های دقیق و مداوم دارد. اگر این خصیصه را دارا نباشد، می‌تواند آسیب‌زا باشد.

پاشنه آشیل طرح‌های توسعه
وی تصرح کرد: امروز اشتغال روستایی راهی جز این ندارد که مورد نظارت و هدایت دقیق قرار بگیرد و به درستی رصد شود. نبود این مهم در اشتغال‌های کوچک می‌تواند پاشنه آشیل طرح‌های توسعه باشد. برای این کار باید در قدم اول استعدادسنجی براساس فرد و منطقه انجام شود. گام بعدی آموزش است و این آموزش‌ها هم باید به صورت تخصصی صورت گیرد. مسئله بعدی تأمین منابع است که امروز در کشور ما منابع متعددی وجود دارد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه باید باور کنیم که مشکل منابع مالی برای ایجاد اشتغال در کشور نداریم و منابع متعددی وجود دارد، گفت: البته قبول داریم که مشکلاتی برای جذب این اشتغال‌ها وجود دارد، اما بعد از این مسئله باید به مقوله نظارت توجه شود. نظارت بر طرح اشتغال، نقطه قوت این طرح‌هاست. گام بعدی، بازاریابی به عنوان مهمترین رکن اشتغال است. آخرین رکن نیز کارآفرینی بعد از آموزش و ایجاد شغل است، به طوری که اشتغال‌زایی موجب کارآفرینی شود.

امید با اشاره به اینکه دولت به صراحت در قانون مکلف شده است که 100 هزار تسهیل‌گر را پرورش دهد و طبق آماری که در حال حاضر داریم این یک فرصت بسیار خوب برای کشور است، اظهار کرد: باید همه دست‌اندرکاران اشتغال در عرصه تسهیل‌گری حضور پیدا کنند و فعالیت داشته باشند. بنیاد برکت نهضت فراگیری را برای اشتغال‌زایی در مناطق محروم و روستاها راه‌اندازی کرده است و در سال ۹۷ بالغ بر ۴۰ هزار فرصت شغلی را ایجاد کرده و برنامه‌های گسترده‌تری را برای سال جاری در نظر گرفته است.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
قنبرعلی رمضانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۸ - ۱۴:۲۸
0
0
آقای معدنی،جعفری،ومخبر،،،اعضای محترم بنیادبرکت،،،خواهشامن روستایی درحواشی شهریه شغل کاذب مشغولم،،برقم داشتن جاومکان درروستافقط،،،بخاطرنداشتن سرمایه مهاجرت نمودیم،،ولی خواهشاقصدایجادسایت پایلوت دام داشتی نژادمرغوب2و3قلوزائی،درروستارادارم،،،تراخداحمایت کنیدمن عاشق دامداری وایجادشغل،درروستاوبرگشت به محل هستم،،،09158222565خ،رضوی،درگز،روستای عباس قلعهGhnbarRamazani@ghmil.ir
captcha