کاهش ۱۴ درصدی آمار ازدواج و طلاق در استان مرکزی
کد خبر: 3823196
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۲

کاهش ۱۴ درصدی آمار ازدواج و طلاق در استان مرکزی

گروه اجتماعی ــ مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان مرکزی گفت: آمار ازدواج ثبت شده استان مرکزی در سال ۹۶، ۹ هزار و ۶۸۷ مورد و سال ۹۷ با ۸ هزار و ۳۶۹ مورد با کاهش ۱۴ درصدی مواجه بوده است، همچنین آمار طلاق‌های ثبت شده در سال‌های ۹۶ و ۹۷ به ترتیب ۳۳۸۰ و ۲۹۴۹ مورد است که کاهش ۱۴ درصدی را نشان می‌دهد.

کاهش 14 درصدی آمار ازدواج و طلاق طی سال گذشته در استان مرکزی

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، سیدرضا صدری، مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان مرکزی، امروز، نهم تیرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات دادگستری استان برگزار شد گفت: سازمان ثبت اسناد یکی از سازمان‌های تابعه قوه قضاییه است که در حوزه‌های چهارگانه اسناد، املاک، اجرا و ثبت شرکت‌ها فعالیت دارد.

وی تعداد پرونده‌های ثبتی در حوزه املاک استان را 500 هزار عنوان کرد و افزود: از این تعداد 120 هزار پرونده به اراک و 380 هزار پرونده دیگر به سایر شهرستان‌‌های استان اختصاص دارد. در حوزه اسناد قریب به 98 دفتر اسناد رسمی، 58 دفتر ازدواج، 26 دفتر طلاق در استان وجود دارد، در سطح استان نیز نزدیک به 30 هزار شرکت و مؤسسه طی سال‌های اخیر در استان تشکیل شده است.

صدری با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه ثبت اسناد، تشریح کرد: الکترونیکی کردن خدمات ثبتی اهم فعالیت‌ها در این حوزه به شمار می‌رود، در طی سال‌های اخیر سایت‌های مختلفی همچون سایت الکترونیک ثبت ازدواج و طلاق، سامانه مدیریت کشوری املاک، سایت تعیین تکلیف اراضی و املاک فاقد سند رسمی، پورتال اجرای اسناد رسمی، سایت ثبت شرکت‌ها و مؤسسات، ثبت آنی اسناد در دفاتر اسناد رسمی راه‌اندازی شده است.

این مقام مسئول در خصوص سایت ثبت شرکت‌ها گفت: تمامی اقدامات در حوزه ثبت، تأسیس شرکت‌ها و مؤسسات، کاهش یا افزایش سرمایه، تغییر هیئت مدیره و مدیرعامل به شکل دستی صورت می‌گرفت ولی در حال حاضر نیاز به حضور افراد در ادارات ثبت شرکت‌ها وجود ندارد و همه اقدامات و خدمات به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

صدری در رابطه با ثبت آنی اسناد در دفاتر هم اظهار کرد: سال‌های قبل تمام اقدامات اعم از استعلام، پاسخ استعلام، تنظیم خلاصه معامله به صورت دستی انجام می‌شد، اما در حال حاضر دفترخانه به صورت سیستمی از ادارات ثبت اسناد سؤال کرده و ادارات ثبت اسناد به صورت سیستمی پاسخگو هستند. در سال 97 نزدیک به 60 هزار استعلام ثبتی گزارش شده است که نزدیک به 95 درصد استعلام‌ها در کمتر از 48 ساعت پاسخ داده شده است. در حال حاضر اداره کل ثبت اسناد به سامانه تشخیص هویت ثبت احوال متصل است و افرادی که به دفاتر اسناد رسمی، دفاتر ازدواج و طلاق مراجعه می‌کنند به شکل آنلاین قابل مشاهده است که با این اقدامات امکان جعل سند به صفر رسیده است.

وی الکترونیکی کردن ارائه خدمات را زمینه‌ساز کاهش تردد مراجعه‌کنندگان و صرفه‌جویی در وقت و هزینه برشمرد و ادامه داد: 60 هزار پرونده برابر با 60 هزار استعلام است که افراد باید به ادارات مراجعه می‌کردند و باز می‌گشتند، مجدد پس از تنظیم خلاصه معامله را تحویل داده و باز می‌گشتند در نتیجه این 60 هزار استعلام الکترونیکی از 240 هزار سفر شهری جلوگیری کرده است.

صدری اضافه کرد: اسکن پرونده‌های ثبتی از دیگر اقدامات صورت گرفته است، 500هزار پرونده ثبتی در حوزه املاک در استان تشکیل شده است، اگر متوسط هر پرونده را 40 برگ محسوب کنیم نزدیک به 20میلیون برگ سوابق ثبتی است، از سال 97 اسکن داده آمایی پرونده‌های ثبتی در دستور کار قرار دارد، اراک بیش از 4 میلیون برگ و ساوه بیش از 2 میلیون برگ سوابق ثبتی داشت. در حال حاضر اسکن و داده آمایی پرونده‌های شهرستان خمین آغاز شده و امید است تا پایان سال شهرستان‌های محلات و دلیجان نیز به پایان برسد، اسکن و داده آمایی پرونده‌های ثبتی استان تا پایان سال 99 به اتمام می‌رسد. امید است با اسکن، داده آمایی و بارگذاری پرونده‌های ثبتی فرد نیاز به ارائه پرونده نداشته باشد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان در خصوص اجرای طرح کاداست بیان کرد: عمدتا سندهایی که تا سال قبل از 54 صادر شده فاقد طول و ابعاد و مساحت بود، از سال 54 تا سال 96 – 97 بر مبنای طول و مساحت بود اما دقت عمل بالا را برخی اسناد نداشتند، اما در حال حاضر با اسناد مالکیت کاداستری که دارای مختصات طول و عرض جغرافیایی است از اختلافات و تعارضات پیش آمده در سال‌های گذشته جلوگیری می‌شود. یک سوم پرونده‌های اعلامی دادگستری‌ها و قوه قضاییه به پرونده‌های مرتبط با زمین و اداره ثبت اسناد اختصاص دارد، امید است با اجرای طرح کاداست آمار پرونده‌های ورودی به دادگستری کاهش یابد.

صدری تصریح کرد: مجلس بازه زمانی 5 ساله را برای اجرای کاداست معین کرده بود و این طرح باید پایان سال 98 به اتمام می‌رسید، اما متأسفانه بودجه‌ای برای آن در نظر نگرفته بودند و قرار بر این بود بودجه کاداست از محل اجرای طرح تأمین شود، به دلیل عدم تخصیص بودجه موفق نشده‌ایم طرح کاداست را به اتمام رسانیم. بیش از 95 درصد کاداست شهری به پایان رسیده است ولی در کاداست روستایی عقب هستیم که با تأمین و تخصیص اعتبار انجام می‌شود.

وی از فعالیت 12 واحد ثبتی در سطح استان خبرداد و با بیان اینکه 11 واحد ثبتی ملکی است و کمیجان نیز تا چند ماه آینده به اتمام می‌رسد، اضافه کرد: در حال حاضر مشکل ما در مرکز استان است، اراک نیاز به ثبت ناحیه یک و دو است، متأسفانه در اراک تنها یک ساختمان ثبتی وجود دارد، در واقع اداره کل، ناحیه یک و دو در یک ساختمان مستقر است، زمینی در انتهای خیابان هپکو با تخصیص اعتبار ساخته می‌شود که اداره کل و ثبت ناحیه دو به این مکان منتقل می‌شود و اداره کل فعلی ثبت ناحیه یک می‌شود.

صدری اظهار کرد: آمار خلاصه معاملات املاک سال 96، 44 هزار و  937مورد و سال گذشته 52 هزار و 41 مورد است که بیانگر 16 درصد رشد است. آمار اسناد تک برگی صادره هم در سال 96، 46 هزار و 792 پرونده و سال 97، 60 هزار و 907 پرونده است که با رشدی قریب به 30 درصدی مواجه‌ایم.

وی اظهار کرد: آمار ازدواج ثبت شده استان مرکزی درسال 96، 9 هزار و 687 مورد و سال 97 با 8 هزار و 369 مورد با کاهش 14 درصدی مواجه بوده است همچنین آمار طلاق‌های ثبت شده در سال‌های 96 و 97 به ترتیب 3380 و 2949 مورد است که کاهش 14 درصدی را نشان می‌دهد.

صدری به آمار ثبت‌شده شرکت‌ها در دو سال 96 و 97 به ترتیب 788 و 930 و رصد 18 درصدی اشاره کرد و افزود: بازرسی اسناد دفاتر رسمی ازدواج و طلاق سال 97 نسبت به مشابه سال قبل رشد 40 درصدی را نشان می‌دهد. اسناد صادره اوقاف در سال 96، 521 مورد و در سال 97، 1055 مورد است که رشد 100 درصدی دارد. اسناد صادره مالکیت برای اداره اوقاف تاکنون از 5300 رقبه قریب به 4800 رقبه اسناد مالکیت اوقاف صادر شده است که جزو 5 استان برتر هستیم و بیش از 70 درصد اسناد مالکیت برای اوقاف استان صادر شده است. وصول مطالبات بانکی نیز در بازه زمانی سال 96 و 97 به ترتیب 93 میلیارد و 540 میلیون ریال و 125 میلیارد و 481 میلیون ریال معادل 34 درصد رشد است همچنین از 2 میلیون هکتار اراضی ملی استان یک میلیون و 950 هزار هکتار سند مالکیت آن به پایان رسیده است.

به گزارش ایکنا، علی رضایی، مدیرکل پزشکی قانونی استان مرکزی، هم گفت: پرونده‌های ارجاعی به پزشکی قانونی ناشی از نزاع در دو ماهه سال جاری 1866 مورد گزارش شده است که نسبت به بازه زمانی سال گذشته 14/6 درصد افزایش دارد.
وی تصریح کرد: پرونده‌های ارجاعی به پزشکی قانونی ناشی از تصادفات در دو ماهه اول سال 97، 1286 مورد و در سال جاری 1277 است که 7 درصد کاهش دارد. حوادث ناشی از کار در سال گذشته 18 مورد و در سال جاری 89 مورد که مبین 24/6 درصد کاهش است. آمار صدور مجوز سقط درمانی در دو ماهه سال گذشته و سال جاری نیز به ترتیب 16 و 12 مورد است که کاهش 25 درصدی را نسان می‌دهد.
رضایی آمار صدور جواز دفن را 157 مورد در سال گذشته و 167 مورد در سال جاری با افزایش 6.4 درصدی اعلام کرد و افزود: پرونده‌های قصور پزشکی در سال 97، 11 مورد و در سال 98، 21 مورد گزارش شده است، در سال گذشته 5 محکومیت نظام پزشکی و در سال جاری 19 محکومیت نظام پزشکی را در بازه زمانی اعلام شده شاهد هستیم.
وی آمار مراجعه‌کنندگان را به ترتیب اراک، ساوه و خمین و آمار فوتی را اراک، ساوه و زرندیه بیان کرد و گفت: رتبه استان مرکزی در سال 97 در بخش معاینات نزاع 15، مصدومین ناشی از حوادث رانندگی 17، فوتی ناشی از حوادث رانندگی دوم، خودکشی بیستم و دگرکشی رتبه 24 است. بیشترین پرونده‌های قصور پزشکی به حوزه زنان و زایمان، ارتوپدی و دندانپزشکی اختصاص دارد.
رضایی بابیان اینکه 95 درصد پرونده‌های ارجاعی به پزشکی قانونی در استان تشخیص داده می‌شوند، اظهار کرد: نمونه‌های سم‌شناسی در استان انجام می‌شود، نمونه برای آسیب‌شناسی با وجود داشتن تجهیزات لازم در این خصوص به علت عدم قبول توسط پزشکان به تهران ارسال می‌شود.
وی ادامه داد: بیش از 97 درصد تشخیص‌های استان درست است، تاکنون هیچ تخلفی از سمت پزشکی قانونی در سطح استان رخ نداده است. قرار براین است تا پایان مرداد پزشکی قانونی به ساختمان مسکن و شهرسازی منتقل می‌شود که اگر این اتفاق رخ دهد بیش از 85 درصد مشکلات از لحاظ مکان رفع می‌شود. تنها 24 درصد از پست‌های پزشکی قانونی پر است و مابقی بلاتصدی است. تنها 17 پزشک در استان معاینات را انجام می‌دهند که از این تعداد یک پزشک در حال گذراندن دوره تخصص و دیگری بورسیه است که هنوز به استان نیامده است و در واقع معاینات توسط 15 پزشک انجام می‌شود.

انتهای پیام

 

captcha