غرق‌شدن ۶ گردشگر در منطقه بیشه خرم‌آباد
کد خبر: 3823223
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۹

غرق‌شدن ۶ گردشگر در منطقه بیشه خرم‌آباد

گروه اجتماعی ــ از ابتدای امسال تاکنون شش گردشگر در منطقه بیشه خرم‎آباد غرق شده‌اند که ضرورت دارد گردشگران در استفاده از این مکان تفریحی نکات ایمنی را نیز مدنظر قرار دهند.

غرق‌شدن 6 گردشگر در منطقه بیشه/خطرات ورزش شنا را جدی بگیریمبه گزارش ایکنا از لرستان، ورزش شنا از ورزش‌های مفرح فصل تابستان است که با گرمای هوا طرفداران بیشتری پیدا می‌کند. با وجود این ورزش شنا برای کسانی‌که به فنون و حرکات شنا مسلط نباشند خطرات جانی به‌دنبال دارد.
یکی‌از اماکنی که در فصل تابستان برای شنا و آب‌تنی طرفداران فراوانی دارد آبشار بیشه خرم‌آباد است که به‌دلیل کوهستانی بودن و داشتن شرایط مناسب آب و هوایی و رودخانه‌های فصلی و دائمی یکی‌از مناطق پُرطرفدار برای ورزش‌های تابستانی به‌ویژه شنا کردن است.
متاسفانه به‌دلیل آشنا نبودن مردم با عمق و ژرفای این آبشار و همچنین عدم تسلط کامل به شنا، سالانه جان تعدادی از هم‌وطنان‌مان را می‌گیرد. طی یک ماه گذشته هم چندین مورد غرق‌شدگی در این آبشار گزارش شده است به‌طوری‌که تنها کمتر از یک ماه شش نفر از هم‌وطنان‌مان را به کام مرگ کشانده است.
یکی‌ از مهم‌ترین راه‌های جلوگیری از چنین اتفاقاتی یا کاهش آن‌ها، ایجاد مراکز امداد و نجات با چند غریق‌نجات در مناطق گردشگری به‌ویژه در فصل‌های بهار و تابستان است که در این راستا می‌توان از ظرفیت هیئت‌های شنای اداره‌کل ورزش و جوانان و همچنین گروه‌های نجات غریق هلال‌احمر بهره گرفت.
بر این اساس می‌توان با فعالیت‌های فرهنگی و نصب پیام‌های هشداردهنده و آموزشی در خصوص شنا نکردن در محیط‌های عمیق و نیز با مشخص کردن و فنس‌کشی حدود شنا، آمار کشته‌شدگان را کاهش داد.
در سیره پیامبر اکرم(ص) داریم که فرزندان‌شان را در مقوله تیراندازی، اسب‌سواری و شنا تأکیدات فراوانی می‌کردند.
شنا ورزشی برای افراد از تمامی سنین است. این ورزش هزینه زیادی ندارد و می‌توان آن‌را با شدت‌های متفاوتی انجام داد. شنا یکی‌از بهترین‌ ورزش‌ها برای داشتن تناسب اندام است.همچنین این ورزش بر سلامت ذهن نیز تاثیر می‌گذارد از فواید این ورزش می‎توان به مواردی ازجمله به‌کارگیری تمام بدن، افزایش قدرت قلبی، عروقی، مناسب برای همه سنین و همه بدن‌ها اشاره کرد.
شنا یک مهارت است که برای افراد آسیب‌دیده، معلولان و افرادی‌که آسم دارند، مناسب است و به بهتر شدن شرایط بیماران MS کمک می‎کند این در حالی‎است که کالری‌سوزی بالا، نشاط‌بخش بودن، افزایش کیفیت خواب، بهبود بخشیدن به روحیه، کنترل استرس و کم هزینه و قابل دسترس بودن از دیگر ویژگی‎های ورزش شنا است.
متاسفانه ورزش شنا با این همه ویژگی مثبت مشکلاتی را به‌دنبال دارد که یکی‌‎از این مشکلات شنا کردن در جاهای نامناسب است که سالانه شاهد فوت تعدادی از هم‌وطنان بر اثر این ورزش هستیم به‌طوری‎که از ابتدای امسال تاکنون تنها در منطقه بیشه خرم‎آباد شاهد وقوع شش فوتی بر اثر شنا بوده‌ایم.
غرق‌ شدن 6 گردشگر در منطقه بیشه
اسد عبدالهی، فرماندار خرم‌آباد جمعه، هشتم تیرماه در نشست ستاد مدیریت بحران شهرستان خرم‌آباد که با هدف بررسی مشکلات منطقه تفریحی آبشار بیشه برگزار شد، گفت: متأسفانه از ابتدای سال‌ جاری تاکنون شش نفر از گردشگران حاضر در این منطقه به‌دلیل عدم توجه به تابلوهای هشداردهنده و همچنین تذکرات عوامل اجرایی، در آب‌های خروشان غرق شده و جان خود را از دست داده‌اند که این آمار در مقایسه با سال‌های قبل نگران‌کننده است.
وی تأکید کرد: به‌دنبال این هستیم که در راستای جلوگیری از افزایش تعداد تلفات و همچنین یافتن اجساد سایر غرق‌شدگان از توان شهرداری، هلال‌احمر و اداره‌کل ورزش و جوانان بهره گرفته و در قالب یک جدول زمان‌بندی حضور عوامل این دستگاه‌ها در منطقه را ساماندهی کنیم.
فرماندار خرم‌آباد با تأکید بر این‌که دهیاری در حال حاضر به‌ ناچار مدیریت منطقه را بر عهده گرفته است، تصریح کرد: آبشار بیشه پس‌ از قلعه فلک‌الافلاک گردشگرپذیرترین جاذبه استان بوده و لازم است میراث فرهنگی در خصوص مدیریت آن پای کار آمده و برنامه‌ریزی بهتری داشته باشد.
عبدالهی افزود: نظارت بر قیمت کالاها و مکان‌های اسکان گردشگران نیز از دیگر ضرورت‌هاست و دستگاه‌های متولی در اسرع وقت به این موضوع ورود کنند.

انتهای پیام

captcha