اجرای طرح «نشاط معنوی» در استان مرکزی
کد خبر: 3823232
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۴

اجرای طرح «نشاط معنوی» در استان مرکزی

گروه فرهنگی ــ مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی در آستانه فرارسیدن روز تکریم امامزادگان و بقاع متبرکه در نشست خبری با اصحاب رسانه از اجرای طرح نشاط معنوی در ۴۹ بقعه شاخص سطح استان خبر داد.

اجرای طرح نشاط معنوی در 49 بقعه شاخص استان مرکزی

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین دلاوری، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی، امروز، نهم تیر‌ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه به منظور اجرای طرح نشاط معنوی و بزرگداشت امامزادگان که در سالن جلسات اداره کل اوقاف برگزار شد به سالروز تکریم امامزادگان مقارن با پنجم ذی‌القعده، 17 تیر‌ماه اشاره کرد و گفت: متأسفانه امروز یکی از هجمه‌های دشمن به امامزادگان است که ما باید تکریم‌کننده جایگاه فرزندان فاطمه زهرا(س) باشیم چراکه با استفاده از بقاع متبرکه و تبدیل آنان به قطب فرهنگی می‌توانیم تکلیف خود را در این راستا به بهترین وجه انجام دهیم.

وی تصریح کرد: همزمان با سالروز تکریم و بزرگداشت امامزادگان برنامه‌های متنوعی در سطح استان برگزار می‌شود که اجرای همایش ائمه جماعات استان مرکزی در آستان مقدس امازاده سهل‌بن‌علی(ع) در شهر آستانه، همایش پیاده‌روی، برپایی ایستگاه‌های صلواتی، اعزام ۲۰ مبلغ دینی از حوزه علمیه قم و ۴۰ مبلغ بومی در امامزادگان شاخص استان از جمله برنامه‌هاست.

حجت‌الاسلام دلاوری در خصوص ساماندهی نذورات مردمی در امامزادگان نیز گفت: تمامی هزینه‌های نگهداری، ساخت و سازها، تعمیرات، برق، گاز و آب و برنامه‌های فرهنگی امامزادگان از محل نذورات مردمی با اختیار هیئت‌امنای امامزادگان تأمین می‌شود و اداره کل اوقاف و امور خیریه در این خصوص نقش نظارتی دارد.

وی بر لزوم تبیین جایگاه امامزادگان برای نسل نوجوان و جوان امروزی تأکید کرد و افزود: امروز در تمامی ادیان شاهد این هستیم که بزرگداشت و تکریم بزرگان علم و فرهنگ و کسانی که در پیشرفت جامعه نقش داشتند در حال انجام است، از این‌رو وظیفه حکم می‌کند تا به عنوان مسلمان نسبت به معرفی افراد تأثیرگذار در تبیین دین اسلام گام‌های خوبی برداریم.

مدیرکل اوقاف وامورخیریه استان مرکزی گفت: عده‌ای تحت عنوان غرب‌گرایی و عده‌ای متعصب به ضد ارزش‌های اسلامی دست زده و به تخریب‌های اعمال شده از سوی دشمنان دامن زده و پاسداشت بزرگان علم و دین را مورد استهزاء و تمسخر قرار می‌دهند؛ در حالی‌که امامزادگان علاوه بر اینکه فرصتی برای زیارت هستند بلکه کانونی امن برای آموختن انسان‌دوستی و اخلاق نیک هستند، از نظر روانشناسی نیز در این کانون‌ها انرژی و اندیشه‌های مثبت بسیار است و نقطه اتصالی برای روح و جان انسان به شمار می‌آیند.

حجت‌الاسلام دلاوری بیان کرد: اوقاف در راستای وظایف و تکالیف خود به مناسبت‌های مختلف طرح‌هایی را جهت رفاه حال عموم مردم در جوار بقاع متبرکه برگزار می‌کند، تمام هدف از اجرای طرح‌های مختلف تبدیل بقاع به قطب‌های فرهنگی است، در این حوزه گام‌های خوبی برداشته شده است و فعالیت‌ها پیرو منویات مقام معظم رهبری ادامه دارد.

وی از اجرای طرح نشاط معنوی در سطح بقاع متبرکه استان خبرداد و افزود: این طرح در راستای غنی‌سازی اوقات فراغت نونهالان و دانش‌آموزان در فصل تابستان انجام می‌شود، اجرای این طرح با کمک مبلغان، روحانیون و افراد فرهنگی بومی و اعزامی و اساتید صورت می‌گیرد.

حجت‌الاسلام دلاوری بابیان این نکته که اجرای طرح نشاط معنوی از چهارشنبه، 13 تیر‌ماه آغاز و تا 31 مرداد‌ماه در بقاع شاخص استان ادامه دارد، اظهار کرد: طرح یاد شده در 5 بقعه شاخص اراک، ۲ بقعه تفرش، 4 بقعه خمین، ۲ بقعه زرندیه، 8 بقعه سطح یک و ۱۲ بقعه سطح ۲ شهرستان ساوه، سه بقعه شازند، ۳ بقعه فراهان، ۲ بقعه آشتیان، سه بقعه خنداب، 4 بقعه دلیجان و 3 بقعه شهرستان محلات اجرایی می‌شود که در مجموع این طرح در 49 بقعه شاخص استان اجرا می‌شود.

این مقام مسئول احکام، فنی وهنری، مهارت‌های زندگی را از جمله برنامه‌های محوری طرح نشاط معنوی دانست و بیان کرد: مجموع برنامه‌های طرح نشاط معنوی تابستانی بخش احکام با ارائه آموزش‌های کاربردی قرآن، آداب اجتماعی و شناخت فضای مجازی همراه است.

وی ادامه داد: طرح نشاط معنوی در بخش مهارت‌های ۱۰ گانه زندگی از قبیل مدیریت هیجان، ارتباط مؤثر، حل مسئله و تصمیم‌گیری و... در بخش فنی و هنری در رشته‌های نقاشی، خطاطی، گلدوزی، خیاطی با همکاری این اداره کل، اداره کل آموزش و پرورش، کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان استان اجرا می‌شود.

به گفته دلاوری بقاع متبرکه شاخص که از لحاظ مکانی و امکانات رفاهی و اردویی ظرفیت پذیرش نونهالان و دانش‌آموزان را داشته باشند می‌توانند به عنوان مقصد اردوهای یک روزه دانش‌آموزان و نونهالان انتخاب و از نقاط مختلف استان برای زیارت این بقاع متبرکه اعزام شوند.

وی بابیان این نکته که ۳۰ مبلغ دینی بومی و ۳۰ مبلغ دینی اعزامی از حوزه علمیه قم به صورت مستمر در طرح نشاط معنوی تابستانی در بقاع شاخص استان مرکزی حضور دارند، اظهار کرد: با توجه به اینکه گرایش نوجوانان به مبانی اعتقادی و دینی از بروز آسیب و ناهنجاری‌های اجتماعی می‌کاهد سعی بر این است که آنان را برای دوران جوانی موفق و سالم تربیت کنیم.

حجت‌الاسلام دلاوری در خصوص اهم اهداف اجرای طرح نشاط معنوی در بقاع متبرکه به مواردی همچون جذب نسل جوان و نوجوان به بقاع متبرکه در راستای کادرسازی برای مدیریت بقاع متبرکه، تعامل و مشارکت با نهادهای فرهنگی و ترویج معارف اسلامی و غنی ساختن اوقات فراغت دانش‌آموزان اشاره کرد.

مدیرکل اوقاف استان همچنین از اجرای طرح‌های سبک زندگی اسلامی در بقاع نیز خبرداد و افزود: گسترش سبک زندگی اسلامی ایرانی تحت‌نظر ۱۸ مربی خانم و آقا در قالب برنامه‌های متنوع آموزشی با هدف جبران خلأ دوره‌های آموزشی مدارس از دیگر برنامه‌های طرح نشاط معنوی تابستانی بقاع متبرکه استان مرکزی است. کلاس‌های محتوایی با موضوعات مهدویت(عج) و مسائل فرهنگی در قالب کلاس‌ها و دوره‌های مختلف جهت تفهیم هرچه بهتر متناسب با سن دانش‌آموزان برای انان تبیین می‌شود.

انتهای پیام

captcha