زائران ایرانی دیپلماسی حج را با رفتار خود محقق و پیام وحدت را منتقل کنند
کد خبر: 3823309
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۷

زائران ایرانی دیپلماسی حج را با رفتار خود محقق و پیام وحدت را منتقل کنند

گروه جامعه ــ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست اجرایی حج تمتع ۹۸ گفت: زائر ایرانی باید پیام‌آور مهرورزی، قانون‌گرایی، وحدت‌گرایی و پرهیز از تفرقه باشد تا دیپلماسی حج را با رفتارش عملی کند.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حج و زیارت؛ سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز در نشست اجرایی حج تمتع ۹۸ که در مشهد مقدس و با حضور مدیران ستادی مدیران استانی و دستگاه‌های همکار برگزار شد، با اشاره به موضوع حج به عنوان یکی از عبادات اظهار کرد: حج اگرچه یک عبادت است، اما تفاوت‌هایی با دیگر عبادات دارد؛ حج از مناسک به شمار می‌رود که هم فردی و هم درون جامعه محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: حاجی هم در گذشته سیر می‌کند و هم به آینده می‌رود؛ فرصت‌های مهمی در حج وجود دارد و حاجی باید زاد و توشه بگیرد. حج بسته زاد و توشه معنوی به حساب می‌آید و یک فرصت برای اقتدار روحی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: حج برای آن است که حاجی تحول یابد و این کار ستاد حج و بعثه مقام معظم رهبری است.

صالحی با اشاره به موضوع عزت، کرامت و امنیت حجاج خاطرنشان کرد: توجه به عزت حجاج ایرانی اهمیت زیادی دارد. حجاج باید سفیر عزت ایران باشند و این موضوع را مدنظر قرار دهند. در واقع زائر ایرانی باید پیام‌آور مهرورزی، قانون‌گرایی، وحدت‌گرایی و پرهیز از تفرقه باشد تا دیپلماسی حج را با رفتارش عملی و پیام وحدت را با رفتارش منتقل کند.

وی افزود: موضوع کرامت نیز باید مورد توجه قرار گیرد البته امسال اهمیت این مهم مضاعف است. شرایط حج امسال با توجه به مضیقه‌های اقتصادی به گونه‌ای است که کارگزاران حج باید این کرامت را در نظر داشته باشند و رعایت حال زائران را مدنظر قرار دهند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امنیت حجاج را نیز بسیار مهم دانست و تأکید کرد: امنیت روانی و داشتن احساس امنیت نباید کاهش یابد؛ بلکه مرتباً این موضوع باید مد نظر قرار گیرد و به حجاج تزریق شود.

صالحی افزود: میلیون‌ها ایرانی به این ۸۶ هزار نفر حاجی نگاه می‌کنند و فضای ایران درگیر این احساس امنیت است؛ امیدوارم  امسال نیز یک حج امن را دنبال کنیم؛ امنیت هویت حج است که این احساس امنیت باید بین حجاج و خانواده‌های آنها حفظ شود.

وی به موضوع سلامت حجاج اشاره کرد و گفت: توجه به حوزه سلامت حجاج نیز بسیار ضروری است؛ با توجه به میانگین سنی زائران و همچنین شرایط گرما و طولانی شدن سفر برای حجاج، اهمیت سلامت مضاعف می‌شود، بنابراین باید بیشتر به این موضوع اهتمام بورزیم تا حجاج با سلامت به کشور بازگردند.

انتهای پیام

captcha