انتظار کادرسازی از احزاب کشور نابجاست/ چرا برخی مسئولان به حزبی نبودن افتخار می‌کنند
کد خبر: 3823325
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۴
ترقی با انتقاد از بی‌توجهی دولت به احزاب:

انتظار کادرسازی از احزاب کشور نابجاست/ چرا برخی مسئولان به حزبی نبودن افتخار می‌کنند

گروه سیاسی ــ عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با بیان اینکه بی‌توجهی دولت‌ها به احزاب کار را به جایی رسانده که احزاب از اداره روزنامه وابسته به خود نیز عاجزند، گفت: در چنین وضعیتی انتظار کادرسازی از احزاب کشور نادرست و بی‌جاست.

حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره دلایل ناکامی احزاب و جریان‌های سیاسی در کادرسازی و تربیت نیرو برای نظام مدیریتی و اجرایی کشور گفت: باید از دولت‌ و مسئولان سؤال کرد چه کاری برای احزاب کرده‌اند تا احزاب بتوانند کارکردهای اصلی خود را بروز دهند. احزاب از لحاظ قانونی فعالیت محدودی دارند، توان مالی چندانی ندارند، از امکانات و ابزارهای لازم برای انجام کارکردهای واقعی بی‌بهره‌اند و در انتخابات نیز جایگاهی ندارند و دولت‌ها نیز اهمیتی به پیشنهادها و نظرات آن‌ها نمی‌دهند و غالباً دولت‌ها با احزاب بازی می‌کنند و جلساتی صوری و فرمالیته با احزاب برگزار می‌کنند و دیگر کاری به کار احزاب ندارند.

دولت‌ها به احزاب نگاه فرمالیته و صوری دارند

وی ادامه داد: در چنین وضعیتی چگونه می‌توان از احزاب انتظار کادرسازی و تربیت نیرو داشت. حزب حاکم در چین امکانات و بودجه کافی دارد و بخش بین‌الملل آن ده برابر وزارت امور خارجه کشورمان ساختمان و امکانات دارد و در تمام استان‌های چین مدرسه حزب دارد؛ چنین حزبی می‌تواند کادرسازی کند اما در ایران کدام حزب چنین امکاناتی دارد که بتواند کادرسازی کند. کدام دولت به احزاب کمکی کرده تا احزاب بتوانند حتی در تقویت مشارکت سیاسی مردم به دولت کمک کنند. بیشتر احزاب امروز از اداره روزنامه خود به علت مشکلات مالی، حقوق کارکنان و مسئله کاغذ عاجزند و انتظار کادرسازی از احزاب کشور نادرست و بی‌جاست.

ترقی اظهار کرد: اگر احزاب در کادرسازی نقش داشتند، می‌توانستند نیروی تراز انقلاب را به لحاظ سیاسی در کنار سایر دستگاه‌هایی که به لحاظ تخصصی افراد را تربیت می‌کنند پرورش دهند، اما این‌ها دلیل بر این نیست که مجموعه مسئولان نظام به فکر تربیت نیروی جوان تراز انقلاب، که در گام دوم عهده‌دار مسئولیت‌ها شود، نباشند و باید همه مجموعه‌ها و دستگاه‌ها برای تربیت چنین نیروهای جوانی بسیج شوند.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه ابراز کرد: همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند جوانان هم برای ورود به این عرصه باید خودشان را بسازند. اگر جوانی در جهت خودسازی تلاش کرد و انگیزه داشت می‌تواند به جایی برسد ولی اگر جوان انگیزه لازم را نداشته باشد، جاهایی که بتوانند این کار را برای تربیت جوانان انجام دهند زیاد نیستند و این تکافوی آینده کشور نیست.

وی یادآور شد: متأسفانه نظام آموزشی کشور نیز تاکنون خروجی قابل توجهی در زمینه تربیت نیروی جوان تراز انقلاب نداشته و این هم به دلیل اشکالات متعدد این نظام است که آنچه تربیت و پرورش می‌کند با نیازهای امروز و آینده کشور فاصله عمیقی دارد.

نهادینه شدن فرهنگ فردگرایی و افتخار مقامات به حزبی نبودن

ترقی درباره دلایل بی‌توجهی دولت‌ها به احزاب و این بیان معمول بین مقامات کشور که با افتخار بیان می‌کنند «حزبی نیستند»، گفت: ریشه این مسئله در این است که در کشور ما فرهنگ فردگرایی و عدم تمایل به کار جمعی و گروهی در افراد نهادینه شده و نظام آموزشی کشور نیز به نوعی آن را بازتولید می‌کند و همین باعث می‌شود که بیشتر مسئولان افتخار می‌کنند که فردگرا هستند و حزب‌گرا نیستند و تحت تأثیر خرد جمعی عمل نمی‌کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: این‌ها نشان می‌دهد حزب‌گریزی در کشور در اثر القائات غلط ریشه‌دار و نهادینه شده و این بر روی دولتمردان تأثیر منفی گذاشته است. از طرف دیگر برخی از احزاب به جای اینکه کار اصولی حزبی کنند حزب‌‌بازی راه انداختند و منافع خود را بر منافع ملی ترجیح دادند و همین امر موجب شده که خیلی افراد از اعلام وابستگی به حزب پرهیز می‌کنند.

وی تأکید کرد: در مجموع تا زمانی که فرهنگ فردگرایی اصلاح نشود تمایل به کار حزبی تقویت نمی‌شود و دولت‌ها هم برای اینکه حزب‌گرایی رشد کند باید خودشان رفتار مبتنی بر خرد جمعی و کار گروهی و تشکیلاتی داشته باشند و چنین رفتاری را هم در جامعه ترویج کنند و آثار خوب و پایدار کار حزبی و تشکیلاتی مبتنی بر تقوای جمعی را به جامعه نشان دهند تا تمایل نسل جوان به فعالیت سیاسی از مسیر حزب افزایش پیدا کند.

جریانات فرصت‌طلب در پی انحراف جوان‌گرایی هستند

ترقی درباره برخی آفات متربت بر مسئله جوان‌گرایی از جمله تقلیل آن به سن و بی‌توجهی به شایستگی و پررنگ شدن نقش آقازاده‌ها به اسم نسل جوان گفت: متأسفانه هر شعار و گفتمان جدیدی که در کشور مطرح می‌شود جریانات فرصت‌طلب سعی ‌می‌کنند آن را به نفع خودشان مصادره کنند و طبیعی است که قضیه جوان‌گرایی نیز از این فرصت‌طلبی مصون نخواهد ماند و این جریانات سعی می‌کنند واگذاری مسئولیت‌ها به فرزندان و نزدیکا‌نشان را به نام جوان‌گرایی توجیه کنند تا همان مسیر گذشته طی شود.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه تصریح کرد: برای تحقق سیاست‌های مقام معظم رهبری و اجرای آن باید سازوکارهای جدی و قاطع در نظام اجرایی کشور ایجاد شود تا اولاً کسی اجازه سوءاستفاده از شعارها و گفتمان‌های رهبری نداشته باشد. ثانیاً کسی جرئت تحریف آن را پیدا نکند و در نهایت باید ضمانت اجرایی داشته باشد تا مشکلات کشور متراکم نشود.

وی با اشاره به اینکه تغییر قانون برای توجه به احزاب و جوان‌گرایی لازم است ولی کافی نیست، گفت: ما در کشور نیازمند توسعه سیاسی همه‌جانبه هستیم و این بدان معناست که برای این موارد ذکرشده به لحاظ قانونی، فرهنگ عمومی و پشتیبانی و حمایتی از سوی دولت کار شود و مجموعه این‌ها در کنار هم ممکن است به حزب‌محوری و جوان‌گرایی در ساختار اجرایی و مدیریتی بینجامد. آنچه مقام معظم رهبری نیز در بیانیه گام دوم به مثابه چراغ راه آینده فرمودند باید در قالب قانون، برنامه‌های اجرایی و وظایف دستگاه‌های محتلف دربیاید و هر یک از دستگاه‌ها وظیفه خاص خود را در راستای آن بیانیه بداند و به آن عمل کند.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

captcha