مشکل امروز ما خلأ حاکمیت قرآن در متن زندگی و جامعه است
کد خبر: 3823388
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۲

مشکل امروز ما خلأ حاکمیت قرآن در متن زندگی و جامعه است

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: امروز برای اینکه اثربخشی قرآن را در زندگی خود و جامعه ببینیم نیاز به حاکم شدن روح و متن قرآن در زندگی داریم که البته این خلأ کاملا مشهود است.

مشکل امروز ما خلاء حاکمیت قرآن در متن زندگی و جامعه استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش شامگاه گذشته، 9 تیرماه در مراسم افتتاحیه چهارمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان سراسر کشور در تالار شهر شهرداری مشهد اظهار کرد: برگزاری چنین محافل قرآنی را مرهون خون شهدایی می‌‎دانیم که شجاعانه در دفاع از کشور جنگیدند و امیدواریم به‌گونه‌ای زندگی کنیم که مدیون آنان نشویم.
وی ضمن قدردانی از مسئولان برگزارکننده مسابقات قرآن فرهنگیان، افزود: امید است با رهنمودهای مقام معظم رهبری، وحدت و همدلی مسئولان و عنایات معصومین(ع) از بحران‌های موجود در کشور عبور کنیم و گام‌های موثری در راستای توسعه فرهنگ قرآنی برداریم.
کاظمی ادامه داد: همیشه در خراسان افتخار میزبانی زائران امام هشتم(ع) را در برنامه‌ها داریم و یقیناً این ذخیره آخرت همه دوستانی است که با همین نیت برای برگزاری برنامه‌ها تلاش می‌کنند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: در اهمیت قرآن کریم همین بس که قرآن اوصاف زیادی را در وصف خود بیان کرده و در هر زاویه‌ای این اوصاف به قرآن اطلاق و اهمیتش نشان داده شده است.
کاظمی اظهار کرد: مهم‌ترین نکته که در آیات مختلف بررسی شده اثرات قرآن در زندگی دنیوی و اخروی ماست. خداوند در قرآن و در آیه 9 سوره حجر به لفظ «ذکر» اشاره فرموده و می‌فرماید: «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ‌» که این آیه ماندگاری و تحریف‌ناپذیری قرآن را تبیین می‌کند. همچنین در آیه 14 سوره طه می‌فرماید: «وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي » و در آیه 45 سوره عنکبوت نیز می‌فرماید: «إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهي عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ لَذِکْرُ اللَّهِ أَکْبَرُ». 
وی اضافه کرد: این سوال پیش می‌آید که نماز و قرآن چه اثراتی دارد که خداوند از آن به ذکر نام برده است؟ نماز و قرآن را اگر در آیات و روایات بررسی کنیم دو اثر وضعی و تکوینی در زندگی ما دارد. اگر ما بخواهیم زندگی و جامعه ما بر مدار نظم و در مسیر هدایت قرار گیرد و مسیر درستی طی کند باید چارچوب‌ها و قوانین قرآنی بر زندگی و جامعه ما حاکم شود.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: چگونگی روابط خانوادگی، روابط والدین با فرزندان، مسائل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، روابط کاری، مسیر سلامت و همه ابعاد زندگی ما در قرآن آمده است و تنها راهی که می توانیم به مسیر هدایت دست یابیم رعایت چارچوب‌های قرآنی در زندگی است.

چالش در تربیت انسان تراز قرآن
کاظمی عنوان کرد: معلم تراز قرآن انسان تراز قرآن را پرورش می‌دهد و سند تحول بنیادین هم همین را می‌خواهد که انسان تراز قرآن را تحویل جامعه بدهد که لازمه این امر داشتن معلم قرآن است. ما اگر بخواهیم دانش‌آموز قرآنی داشته باشیم قبل از آن باید معلم و پدر و مادر قرآنی داشته باشیم که متاسفانه جامعه ما در این بخش با چالش روبرو است.
وی ادامه داد: به نظر می‌رسد زندگی ما امروز با قرآن فاصله گرفته است و قرآن و فضای معطر قرآنی از برخی خانواده‌ها و فضاهای کاری ما دور شده است و آن مقداری هم که ساری و جاری است، بر قلب‌ها و دل‌های ما جاری و ساری نیست.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: امروز برای اینکه اثربخشی قرآن را در زندگی خود ببینیم نیاز به حاکم شدن روح و متن قرآن در زندگی داریم که البته این خلأ کاملا مشهود است.
کاظمی تصریح کرد: از خودمان بپرسیم که چقدر روزانه قرآن تلاوت کرده و به مفاهیم آن توجه می‌کنیم، چقدر فعل و انفعالات، رفتارها و اندیشه‌های خود را براساس ترازها و شاخص‌های قرآنی می‌سنجیم. قرآن تنها برای تلاوت نیست البته مسیرهای دسترسی به سرچشمه هدایت در قرآن و مقدمه آن تلاوت است، اما غایت نیست. تلاوت، ترجمه، قرائت و تفسیر همه و همه برای این است که رفتار و کردار قرآنی در زندگی ما حاکم شود.
وی با اشاره به حدیث ثقلین بیان کرد: این حدیث نیز تمسک به قرآن را تاکید کرده و به تعبیر قرآن ما باید تمسک به این کلام نورانی داشته باشیم. محبت به قرآن و همچنین تلاوت آن نیز کافی نیست.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: تاثیر وضعی قرآن است که ما را میزان می‌کند و به تعالی می‌رساند.
میانبر موفقیت؛ تمسک به قرآن و عترت
وی در تشریح اثر تکوینی قرآن افزود: ما می‌گوییم اگر کسی با قرآن مانوس باشد و به قرآن و اهل بیت(ع) تمسک جوید، می‌تواند راه‌های میانبر موفقیت در زندگی را طی کند، این حرف قرآن است. یکی از اثرات تکوینی قرآن آرامش است و این مهمترین اثری است که خدا قرار داده و دست کسی نیست.
کاظمی با اشاره به آیه 28 سوره رعد که خداوند می‌فرماید: «أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ»، ادامه داد: خدا اثرات معنوی و ماورای طبیعت در ارتباط ما با آیات قرآن قرار داده؛ لذا خداوند منان یکی از بزرگترین اثرات تکوینی قرآن را ایجاد آرامش بیان کرده است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: بحث شفاء در آیات قرآن نیز یک رابطه تکوینی است که خدا حاکم کرده و امام علی(ع) نیز در این خصوص می‌فرماید: «اگر سوره حمد را 70 بار بر مرده خواندید و زنده شد تعجب نکنید».
وی گفت: بر اساس آیات به برپا داشتن نماز اول وقت تاکید فراوان شده است، چرا که برکات فراوانی دارد. امروز اگر بخواهیم از زندگی سعادتمند و آرامش‌بخشی برخوردار باشیم، باید اول زندگی خود را با قرآن پیوند بزنیم.
کاظمی بیان کرد: یکی از بهترین فعالیت‌های تبلیغی و معرفتی در راستای اولویت‌های آموزش و پرورش همین برنامه‌های قرآنی به‌ویژه بین فرهنگیان است، لذا مسابقات قرآن فرهنگیان از این منظر برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است و اصل این جریان توسعه و ترویج فرهنگ قرآن در بین جامعه ما است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش خطاب به فرهنگیان قرآنی ادامه داد: شما سفیران و پرچمداران قرآن و عترت در جامعه هستید و این حرکت به این معنا است که برگزاری مسابقات قرآن فرهنگیان باید تقویت پیدا کرده و توسعه یابد و سال جدید با رویکرد جدید برای مشارکت حداکثری فرهنگیان در این رویداد مهم تلاش شود.
وی گفت: 500 هزار فرهنگی از مجموع یک میلیون نفر از سطح مدرسه در این فرآیند شرکت کرده‌اند، اما این کافی نیست، لذا باید آسیب‌شناسی در این خصوص انجام و رشته‌هایی به این مسابقات اضافه شود.
کاظمی گفت: امروز ما نیازمند مفسر قرآن در جمع فرهنگیان هستیم. نیازمندیم تا محافل قرآنی مدرسه‌ای را توسعه و ترویج دهیم و گام‌های ارزشمندی در راستای توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی برداریم.
انتهای پیام

captcha