مقاومت؛ کم‌هزینه‌ترین راه ‌برابر دشمن/ كمك كردن به یكدیگر نهادینه شود
کد خبر: 3823446
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۷

مقاومت؛ کم‌هزینه‌ترین راه ‌برابر دشمن/ كمك كردن به یكدیگر نهادینه شود

گروه اجتماعی ــ نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه تمام مدیران و دست‌اندرکاران نظام به لزوم مقاومت برابر زورگویی دشمن واقف شده‌اند، گفت: کم‌هزینه‌ترین راه برابر دشمنان ‌مقاومت است.

مقاومت؛ کم‌هزینه‌ترین راه ‌برابر دشمن/ كمك كردن به یكدیگر نهادینه شودبه گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام،‌ نماینده ولی فقیه در استان فارس عصر دیروز، 9 تیرماه در دیدار با رئیس و جمعی از معاونان سازمان صمت این استان، گفت: با توجه به شعار سال که رهبر معظم انقلاب رونق تولید تعیین کردند یکی از نهادهایی که اولویت امسال کشور باید باشد بخش صنعت، معدن و تجارت است.

وی اضافه کرد: هنگامی که یک مدیر مسئولیتی را می‌پذیرد و می‌خواهد در جامعه کار کند، باید مشکلات را شناسایی و مشخص کند که کدام بخش جامعه می‌تواند برای حل مشکل به او کمک کند؛ سایر مسئولان هم باید کمک دهند نه اینکه بخواهیم نقاط ضعف آن‌ها را پیدا کرده یا مچ‌گیری کنیم، اگر این رویکرد در چهل سال دوم انقلاب نهادینه نشود، خیلی ضرر می‌کنیم.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم، بر خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی تأکید فرمودند، گفت: این خودسازی یعنی هر فردی کار خود را در چارچوب منطق و قانون به نفع مردم انجام دهد و عزیزان دیگر احساس کنند آن فرد دلسوز است و با او هم فکری کنند نه اینکه هر کس برای خود کار کند. این چارچوب باید حاکم بر تعامل بخش‌های مختلف جامعه باشد.

آیت‌الله دژكام با اشاره بر لزوم داشتن مدیریت با نگاه کارکردگرا، گفت: مدیریت با نگاه کارکردگرا یعنی دوستان در هر جمعی احساس همکاری و هم افزایی داشته باشند، این تمرینی برای چگونگی کار در چهل‌ساله دوم و افقی برای آینده است؛ باید سعی کنیم یک فضای گفت‌وگو و تعامل در جامعه نهادینه کنیم و این امر به حل مشکلات کمک می‌دهد.

وی با بیان اینکه تمام مدیران و دست‌اندرکاران نظام به لزوم مقاومت ‌برابر زورگویی دشمن به عنوان تنها راهکار منطقی، واقف شده‌اند، گفت: کم هزینه‌ترین راه در برابر دشمنان همین مقاومت است.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس ادامه داد: شاید عده‌ای در کشور از ابتدای پیروزی انقلاب طرفدار ارتباط با آمریکا بوده‌اند و همچنان همان مسیر را ادامه می‌دهند، اما غیر از این جریان غرب‌گرا، دیگرانی را می‌شناسیم و می‌دانیم که غرضی ندارند ولو اینکه پیشنهاد ارتباط با آمریکا را می‌دادند؛ نه غرض‌ورزانه بلکه به عنوان یک راه‌حل، این عزیزان راه‌حل ارائه می‌دانند که باید با آمریکا رابطه برقرار کرد، اما برخی غرض دارند و حرف خود را می‌زنند.

جز مقاومت راهی وجود ندارد
وی با بیان اینکه آنانی هم که ارتباط با آمریکا را راه‌حل می‌دانستند امروز موافق آن هستند که ارتباط دیگر جواب نمی‌دهد، گفت: حال که جز مقاومت راهی وجود ندارد، توپ در زمین مدیران صنعت است که در این جنگ نرم پیروز شوید.

آیت‌الله دژكام با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در روز 14 خرداد امسال، گفت: امروز بحث جنگ سخت در میان نیست و ما در گفت‌وگوی جهانی به دنبال نبرد نیستیم و نمی‌خواهیم جنگ راه بیاندازیم، بله اگر کسی به کشور ما تجاوز کند با او برخورد سخت می‌کنیم اما دنبال جنگ نیستیم.

امام جمعه شیراز با تصریح اینکه دنیا دنبال بهانه است که جنگ را شروع کند اما ما فضا را آرام می‌کنیم، تأکید کرد که توپ مقاومت در زمین صنعت، معدن، تجارت و جهاد کشاورزی قرار دارد و این دو وزارت‌خانه باید به میدان بیایند و اعلام کنند که این مملکت بدون کمک دشمنان نیز اداره خواهد شد و به لحاظ اقتصادی روی پای خود می‌ایستد.

وی با یادآوری اینکه چنین کاری سخت و مجاهدت خاموش است، گفت: در زمان دفاع مقدس وقتی کسی به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل می‌رفت همه مجاهدت او را می‌دیدند و دعای مردم پشت سرش بود، اما امروز مجاهدت شما شاید به چشم نیاید و مجاهدت خاموش محسوب شود، اما اجر کار شما بیشتر است.

آیت‌الله دژكام با اشاره به اینکه رئیس بانک جهانی اخیراً اعلام کرده که تا پایان سال میلادی رشد اقتصادی ایران مثبت خواهد شد و تحریم‌ها اثر نخواهد کرد، خطاب به حاضران در جلسه گفت: این 6 ماه باقی مانده را هرچه می‌توانید زحمت بکشید، اجری که در این دوره می‌برید در هیچ زمان دیگری نصیب شما نخواهد شد؛ شهدا که کار خود را انجام دادند و مزد گرفته‌اند و رفته‌اند اما ما که مانده‌ایم بالاخره باید چه کار کنیم؟شاید امروز مقدر این باشد که در این فضا کاری را انجام دهیم و در صف آن‌ها قرار بگیریم‌.

اصلاح ساختار اقتصادی و ‌ساختاری اداری نیاز امروز جامعه
وی همچنین با اشاره به طولانی شدن برخی امور گفت: در این رابطه ما 2 مشکل داریم که در این دوره اوج تحریم‌ها شاید کامل حل نشود اما باید استارت کار بخورد؛ اول اصلاح ساختار اقتصادی و دوم اصلاح ساختاری اداری است‌.

نماینده ولی فقیه در فارس با بیان اینکه در ساختار اداری مبتلا به بروکراسی هستیم، اقتضای نظام بروکراتیک را زمان‌بر بودن امور دانست و گفت: در این نظام کاری می‌کنند که کار طول بکشد تا افراد درگیر کار باشند. نظام بروکراسی با یک دستور حل نمی‌شود؛ برای حل این مشکل هم فرهنگ‌سازی هم زمان لازم است تا کار ویژه‌های زیادی که تعیین شده را تشخیص دهیم.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه در یک بررسی از شهرداری‌های کلانشهرها مشخص شد که در امر صدور پروانه ساختمانی 76 فعالیت تعریف شده است، گفت: بررسی‌ها نشان داده که 26 مورد لازم است و باید انجام شود. اما برای اینکه کار برای کارمند تعریف شود، یک کار و فعالیت اضافی تعریف کرده‌اند و در ادامه این کار اضافی در ساختار اداری ابلاغ می‌شود و تبدیل به رویه اصلی شده و رویه ابتدایی و اصلی کار گم می‌شود.

امام جمعه شیراز ضمن تأکید براینکه چرا باید کاری که چند روزه انجام می‌شود، چند سال به طول بینجامد، گفت: بحث افزایش بهره‌وری که شروع شد و ناقص ماند را باید دوباره شروع کنیم و کارویژه‌های مجموعه‌های خود را بررسی کرده و هر چقدر از آن‌ها اضافه بود را کنار بگذاریم.

وی چنین اقدامی را زمان بر ارزیابی و در عین حال بر لزوم اجرای آن در یک دوره زمانی مشخص شده، تأکید کرد و گفت: در بحث ساختار اقتصادی نیز همین مشکل را داریم. در بروکراسی اداری شما با همه نهادها‌ مشترک، اما در ساختار اقتصادی شما(سازمان صمت) شاید نوک حمله هستید.

سازمان صمت فکر درآمد نیست
آیت‌الله دژكام با تصریح اینکه در دولتی که از رانت نفت استفاده می‌کند، سازمان صمت فکر درآمد نیست، گفت: این‌گونه است که صنعت شما واقعی نیست اما اگر صنعت به دنبال رقابت با تکنولوژی مدرن دنیا باشد به دنبال تولید با کیفیت مثل یا بهتر از آن و قیمت ارزان‌تر از آن است و اینگونه به صرفه در‌می‌آید اما برای انجام این کار نمی‌شود از رانت نفتی استفاده کرد و تا زمانی که از رانت نفت استفاده می‌شود صنعت ما توانایی رقابت ندارد.

نماینده ولی فقیه در فارس گفت: وقتی خودروسازی اعتقاد دارد مصرف‌کننده مجبور به خرید است و با دلالان کار می‌کند، وضعیت همین می‌شود. یعنی دلال سودی را به حرام و کلک می‌خورد و از جیب مردم بیرون می‌آورد و جنس گران می‌شود و صنعت به جایی نمی‌رسد که بتواند آپشن جدید ایجاد کند و فرصت رقابت از بین می‌رود.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه امروزه برای بهبود شرایط تولید شرکت‌های دانش‌بنیان خیلی می‌توانند کمک‌کننده باشند، گفت: این ساختار اقتصادی دولت رانتی است و ما باید از این رانت نفتی کشور را نجات دهیم که به حمدالله امروزه به دلیل شرایط و تحریم‌ها در این مسیر خوب پیش رفته‌ایم؛ از طرفی مقداری باید نظارت‌ها و بازرسی‌ها قوی‌تر شود. با وجود دلال‌ها اقتصاد رشد نمی‌کند یعنی بیشتر دلال هستند و صنعت‌گر نیستند.

وی با تصریح اینکه بحثی تحت عنوان اخلاق حرفه‌ای وجود دارد، گفت: صنعت‌گر اخلاق حرفه‌ای دارد و غیر از دلال است. در اخلاق حرفه‌ای برای صنعتگر کیفیت جنس مهم است و حتی اگر باعث ضرر شود ارزش جنس خود را پایین نمی‌آورد اما دلال اینگونه نیست چون اخلاق حرفه‌ای ندارد و بدترین جنس را وارد ایران می‌کنند اما اگر نگاه صنعت‌گرانه باشد جنس بهتر را می‌آورد تا کیفیت جنس خودش در آخر خط تولید بالا رود.

نماینده ولی فقیه در استان فارس خواستار برگزاری دوره کارگاه آموزشی تحت عنوان اخلاق حرفه‌ای برای صنعتگران شد تا اخلاق حرفه‌ای نهادینه شود و گفت: تحول در اخلاق، تحول در ساختار اقتصادی و تحول در ساختار اداری از کارهای چهل سال دوم است.
انتهای پیام

captcha