کم‌رونق‌شدن محافل قرآنی نتیجه کم‌کاری فعالان این حوزه است
کد خبر: 3823565
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۶

کم‌رونق‌شدن محافل قرآنی نتیجه کم‌کاری فعالان این حوزه است

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ معاون فرهنگی قرآنی اداره کل ارشاد استان مرکزی کم‌رونق شدن محافل را کم‌کاری جامعه قرآنی دانست و گفت: تنها راه دوام و بقاء موسسات کمک خیرین است، رمز ماندگاری دستگاه امام حسین(ع) نیز به مردمی بودن آن است، امروز موسساتی وجود دارند که با ساختمان‌های شکیل و کارمندان متعدد خروجی قرآنی خاصی ندارند.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، علیرضا حاج‌علی‌بیگی، معاون فرهنگی قرآنی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی، روز گذشته، نهم تیرماه در گردهمایی قرآنیان محلات و دیدار با مسئولان متولی قرآن که در سالن جلسات دفتر امام جمعه برگزار شد با استقبال از برگزاری چنین جلساتی اظهار کرد: امروز برای بار اول است که می‌شنوم یک نهاد قرآنی زیر نظر فرمانداری است چون مرجع قانونی ثبت فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. بنا شد موضوعات قرآنی استان‌ها در شورای فرهنگ عمومی همان استان پیگیری شود، در بحث بودجه قرآنی عمق وضعیت به حدی است که سال گذشته بودجه قرآنی سال 95 را واریز کردند که قریب به 50 میلیون تومان بود.

وی افزود: از سال 85 تا 90 اعتبارات بسیار خوبی داشتیم، بیش از 60 مؤسسه اعتبار تجهیزی دریافت کردند و برای 3 موسسه نیز ساختمان خریداری شد. من تاکنون بیش از 10 بار به رئیس اداره ارشاد محلات گفته‌ام جامعه قرآنی محلات کجا هستند؟ بنده خودم حاضرم شخصا کارهای اداری ثبت جامعه و موسسه قرآنی محلات را انجام بدهم. تنها موسسه‌ای که در محلات وجود داشت و ما با آن در ارتباط بودیم موسسه مهد قرآن بود و کمک‌هایی هم به این موسسه شده است.

حاج‌علی‌بیگی با اشاره به شرکت بیش از 10 هزار نفر در آزمون قرآنی ارشاد تصریح کرد: حوزه قرائت بسیار مهم است و مدخل ورود مردم به حوزه قرآنی از حوزه قرائت قرآن است. کمک‌های دولتی باید باشد اما هیچ‌گاه این کمک‌ها پاسخ‌گوی نیاز‌های شما نخواهد بود و تنها راه دوام و بقاء موسسات کمک خیرین است، رمز ماندگاری دستگاه امام حسین(ع) نیز به مردمی بودن آن است، امروز موسساتی وجود دارند که با ساختمان‌های شکیل و کارمندان متعدد خروجی قرآنی خاصی ندارند.

معاون فرهنگی و قرآنی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کم‌رونق شدن محافل را کم‌کاری جامعه قرآنی دانست و گفت: پتانسیل و ظرفیت محلات به لحاظ اعتقادات مردم و ظرفیت قرآنی شهر بسیار بالا است و تأسیس یک موسسه قرآنی زیر‌نظر وزارت ارشاد در آن الزامی است، هم‌چنین شورای فرهنگ عمومی محلات یک جلسه خود را به مباحث قرآنی اختصاص دهد.

محمد رجبی، قاری و فعال قرآنی هم در این جلسه بیان کرد: رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی محلات از همان ابتدا با این جلسه مخالف بود و برگزاری این جلسه را غیرقانونی خواند، آقای ملک‌محمدی تأکید کردند این جلسه باید از سوی شورای نظارت بر فعالیت‌های قرآنی که هنوز تشکیل شده برگزار شود که دبیری این شورا نیز بر عهده خودشان است. تاکنون 100 درصد هزینه‌های مجمع حافظان و قاریان و بیش از 90 درصد هزینه‌های موسسه آل طه را خیرین تأمین کرده‌اند.

وی افزود: رئیس اداره ارشاد محلات در جلسه دیدار انجمن‌ها با مدیرکل ارشاد استان گفتند که ما از طرف وزارت‌خانه مجاز هستیم با یک موسسه مشارکت کنیم، حال سوال اینجا است که چرا باید این مشارکت چند سال متوالی با یک موسسه خاص انجام شود؟ طبق گفته آقای حاج علی بیگی، ایشان چند سالی نمی‌دانستند که در محلات به غیر از موسسه مهد قرآن جای دیگری نیز وجود دارد، چرا فعالیت دیگر موسسات از سوی رئیس این اداره به استان گزارش نشده است؟

به گزارش ایکنا؛ غلامرضا رجبی رئیس اداره اوقاف و امورخیریه محلات هم با تشریح کمک‌های این اداره به موسسه آل‌طه تصریح کرد: ضعف برنامه‌ریزی از طرف سازمان اوقاف از طرفی و مرخصی مسئول فرهنگی اوقاف محلات از طرفی دیگر باعث شد تا زمان مسابقات امسال به خوبی به اطلاع قرآنیان نرسد. برخی از مربیان طی تماس با اوقاف اعلام کردند که نه خود شرکت می‌کنیم و نه اجازه شرکت به شاگردانمان را می‌دهیم، درست است که مسابقات صحیح اطلاع‌رسانی نشده است ولی این رفتارها نیز شایسته نیست، جوایز برگزیدگان مسابقات نیز بزودی پرداخت خواهد شد.

وی افزود: ما برای شفاف‌سازی در حوزه موقوفات قرآنی اعلام آمادگی می‌کنیم و حاضریم ریز درآمد و هزینه‌ها را برای نماینده جامعه قرآنی تشریح کنیم. متأستفانه امروز آمار‌هایی از ادارات می‌بینیم که بر اساس واقعیت نیستند؛ مثلا در طرح تربیت حافظان قرآن کریم اگر آمار‌ها را از سال 90 جمع کنیم امروز باید به اندازه جمعیت خاورمیانه حافظ داشته باشیم. کارشناس فرهنگی اوقاف محلات تخصص قرآنی دارد و در این کار خبره است.

حجت‌الاسلام آشوری رئیس اداره تبلیغات اسلامی محلات نیز گفت: موسسه تسنیم و خاتم‌الانبیاء(ص) با مجوز سازمان تبلیغات اسلامی در حال فعالیت هستند، کرسی‌های تلاوت قرآن کریم در سال گذشته با حمایت امام جمعه محترم و همکاری مجمع حافظان و قاریان محلات برگزار شد که تاکنون 20 جلسه در مساجد مختلف انجام شده است، تاکنون دوستان قرآنی بدون هیچ چشم داشتی در این کرسی ها به قرائت می‌‌پرداختند که تشکر می‌کنیم.

وی افزود: بودجه قرآنی اداره تبلیغات محدود و برنامه‌ریزی شده است، طبق برنامه مشخص شده حتما باید از یک قاری کشوری در برنامه‌ها استفاده شود و الا بودجه‌ای تعلق نمی‌گیرد، این موضوع دست ما را در استفاده از قاری بومی بسته است. پست قرآنی اداره تبلیغات خالی است، آقای ابراهیمی پست مالی دارند اما موارد قرآنی را نیز پیگیری می‌کنند.

انتهای پیام

captcha