شیرینی قرآن را به مردم بچشانیم/ انگیزه‌سازی؛ راهکار گسترش انس با قرآن
کد خبر: 3823981
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۶
حافظ 20 جزء قرآن:

شیرینی قرآن را به مردم بچشانیم/ انگیزه‌سازی؛ راهکار گسترش انس با قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ یک حافظ 20 جزء قرآن کریم با بیان اینکه هنوز شیرینی قرآن به مردم چشانده نشده است، انگیزه‌سازی را یکی از راهکارهای توسعه انس با قرآن دانست.

شیرینی قرآن را به مردم بچشانیم/ انگیزه‌سازی؛ راهکار گسترش انس با قرآنمعصومه چیره، حافظ 20 جزء قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از قم در حاشیه برگزاری مرحله استانی چهل و دومین دوره مسابقات قرآن کریم اوقاف استان قم در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) گفت: بنده از 20 سالگی تا 23  حفظ قرآن را انجام دادم و چون انس با قرآن و قرائت آن برای من جذاب بود به سمت حفظ کشیده شدم.

وی با بیان اینکه تصور اولیه من این بود که هر کسی استعداد حفظ ندارد ولی با شروع کار حفظ و تداوم آن به این نتیجه رسیدم که با تلاش می‌توان به نتایج خوبی رسید بیان کرد: ورود به این کار خیر سبب می‌شود تا توفیق الهی هم به کمک انسان بیاید و انسان بتواند به کار خود تداوم بدهد.

چیره بدر ارزیابی از این دوره مسابقات اظهار کرد: مکان مسابقات خیلی خوب و یادآور شخصیت بزرگترین مفسر قرآن کریم است و از فضای معنوی این مکان هم بهره‌مند می‌شویم البته اگر امکان نشستن چهارزانو برای متسابق در هنگام مسابقه فراهم می‌شد برای اجرا موفقتر بهتر است.

این حافظ 20 جزء قرآن در مورد راهکارهای جذب مردم به مسابقات قرآن اظهار کرد: یکی از کارهایی که می‌توان برای جذب مردم به مسابقات داشته باشیم فراهم کردن تسهیلاتی مانند ماشین از نقاط مختلف شهر و اطلاع‌رسانی به مساجد که علاقه‌مندان بتوانند رایگان به محل مسابقات بیایند و استفاده کنند به خصوص این کار باید در سطح  جوانان و  نوجوانان انجام شود.

وی با بیان اینکه قرآن در میان خانواده‌ها مهجور شده است تصریح کرد: اینکه خانواده‌ها فرزندان خود را به جای تشویق به فعالیت‌های قرآنی به سمت برخی موضوعات هنری و موسیقی و ... سوق می‌دهند از جمله عوامل کم رونقی محافل و مجالس قرآنی است همچنین برپایی کارگاه‌های تجوید و صوت و لحن و ... با حضور استادان مبرز می‌تواند به رونق کارهای قرآنی کمک کند. 

چیره اظهار کرد: قرآن باید بیشتر به مردم شناسانده شود؛ اینکه رفتن در مسیر قرآن چقدر ثواب اخروی و برکت دنیوی دارد و اینکه قرآن می‌تواند زندگی اجتماعی و اقتصادی ما را هم درست کند؛ این موضوعات باید برای مردم تبیین شود.

وی افزود: یکی از کارهای خوبی که در برخی مساجد و شهرها انجام می‌شود آزمون‌های ماهانه قرآنی است که برای همه اقشار و بدون محدودیت انجام می‌شود؛ ما اگر شیرینی قرآن را به دیگران بچشانیم می‌توانیم این شیرینی را به دیگران هم منتقل کنیم و لازمه آن این است که آن را منحصر به یک دوره حفظ و مسابقه نکنیم.

این حافظ 20 جزء قرآن با بیان اینکه باید دامنه مخاطبان مسابقات قرآن را توسعه دهیم و حتی برای حفظ یک سوره مسابقه داشته باشیم بیان کرد: اگر حافظان قرآن مردم را تشویق به انس با قرآن کنند مسلما گرایش فطری به این عرصه وجود دارد؛ همچنین انگیزه‌سازی و تسهیل در بحث آموزش قرآن از راهکارهای توسعه انس مردم با قرائت و حفظ است.

چیره با بیان اینکه جوانان و نوجوانان زیادی داریم که به قرآن مشتاق هستند ولی فضای قرآنی لازم برای آنان فراهم نشده است اظهار کرد: هنوز متاسفانه ما مفاهیم قرآن را هم به نحو لازم به مردم نچشانده‌ایم؛ من بارها به افراد می‌گویم شما لازم نیست که حافظ کل و 20 و ... باشید بلکه اگر کسی یک جزء هم حفظ کند یا یک سوره ثواب می‌برد و شیرینی قرآن را خواهد چشید.

وی افزود: متاسفانه در مسابقات صرفا تاکید بر بحث رقابت برای کسب رتبه است در صورتی که همه را باید با هر استعدادی که هستند به رسمیت بشناسیم و دامنه مخاطبان را توسعه دهیم.

چیره با باین اینکه حفظ قرآن برای آرامش‌بخشی بیشتر به انسان است تصریح کرد: متاسفانه تعیین هدف‌های مادی حتی در رقابت‌های قرآنی به جای آرامش‌بخشی سبب ایجاد فشار روانی بیشتر می شود و این برخلاف اهداف انس با قرآن است مثلا حفظ یکساله قرآن برای نوابغ است و نباید همه را برای این کار تحت فشار بگذاریم.

این حافظ 20 جزء قرآن با بیان اینکه نباید شان قرآن در خانواده‌ها کمرنگ شود اظهار کرد: تلاش کنیم در مسابقات قرآن علاوه بر جوایز مادی، خود قرآن کریم را در قالب‌های شکیل و زیبا هدیه دهیم و عشق به قرآن را به مردم منتقل کنیم که این کار نشده است.

یادآور می‌شود، چهل و دومین دوره مسابقات قرآن اوقاف قم در مرحله استانی امروز و فردا ۱۱ و ۱۲ تیرماه در دارالقرآن علامه طباطبایی به ترتیب در دو بخش خواهران و برادران در حال انجام است.

انتهای پیام

captcha