بزرگداشت مشاهیر رمز ماندگاری تمدن ملت‌هاست
کد خبر: 3823991
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۲

بزرگداشت مشاهیر رمز ماندگاری تمدن ملت‌هاست

گروه فرهنگی ــ رئیس دانشگاه کردستان با اشاره به اینکه بزرگترین سرمایه هر کشور مشاهیر و مفاخر آن کشور است، گفت: بزرگداشت مشاهیر رمز ماندگاری تمدن ملت‌هاست و باید مشاهیر همواره مورد احترام قرار گیرند.

به گزارش ایکنا از کردستان، رحمت صادقی، دبیر علمی کنگره مشاهیر کُرد امروز، 11 تیرماه در افتتاحیه کنگره بین‌المللی مشاهیر کُرد با ابراز خرسندی از میزبانی مشاهیر و نام‌آوران کُرد، اظهار کرد: تکریم مشاهیر مایه صلح، آشتی و تعامل بیشتر در جامعه می‌شود.
وی افزود: هر ملتی توانایی تکریم از نامداران خود را نداشته باشد، هیچگاه به پیشرفت و توسعه نمی‌رسد.
دبیر علمی کنگره بین‌المللی مشاهیر کُرد افزود: دانشگاه کردستان در چند سال اخیر با پشتیبانی جدی دولت تلاش خوبی در حوزه مطالعات کردی داشته است و در این راستا رشته زبان و ادبیات کردی در سال ۹۴ در این دانشگاه تأسیس شد.
وی به خدمات تحقیقاتی و پژوهشی پژوهشکده کردستان‌شناسی دانشگاه کردستان اشاره و در ادامه گفت: همچنین امسال اولین دوره دانشجویان زبان و ادبیات کردی دانشگاه کردستان فارغ‌التحصیل می‌شوند و امیدواریم در مقطع فوق لیسانس این رشته نیز بتوانیم دانشجو پذیرش کنیم.
صادقی همچنین ذکر کرد: مرکز مطالعات دانشگاه هم اقدامات خوبی از جمله تهیه فرهنگ لغت کردی فارسی و ده‌ها کار دیگر انجام داده است.
رییس دانشگاه کردستان گفت: همچنین سال گذشته حق چاپ آثار ماموستا هژار به دانشگاه کردستان واگذار شد و درآمد آن برای جایزه سالانه هژار و تجلیل از آثار کردی هزینه می‌شود.
وی اعلام کرد: بیش از ۴۰ کانون در این دانشگاه فعالیت دارند و سالانه بیش از ۲۰۰ برنامه را اجرا می‌کنند.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود به کنگره مشاهیر کرد اشاره و عنوان کرد: کمیته علمی این کنگره به دانشگاه کردستان واگذار شد که در زیرمجموعه آن شش کارگروه نیز در حوزه‌های علوم انسانی، زبان و ادبیات، هنر، پزشکی، کشاورزی و علوم پایه و مهندسی تشکیل شد.
رئیس دانشگاه کردستان با بیان اینکه سنجش علم و دانایی کار آسانی نیست، گفت: انتخاب مشاهیر کار راحت و ساده‌ای نبوده و در این رابطه محدودیت تعداد و گستره جغرافیایی داشتیم.
وی ادامه داد: در انتخاب مشاهیر سعی شده که از نام‌آوران کرد جهان در همه بخش‌های علمی، موسیقی، هنر، ادبی و ... انتحاب شود.
صادقی با اشاره به اینکه بزرگترین سرمایه هر کشور مشاهیر و مفاخر آن کشور هستند، خاطرنشان کرد: بزرگداشت مشاهیر رمز ماندگاری تمدن ملت‌هاست و باید مشاهیر همواره مورد احترام قرار گیرند.
وی در پایان یادآور شد: مشاهیر نیازی به ما ندارند، بلکه ما هستیم که به آنها نیاز داریم و باید آنها را تکریم کنیم.
در کنگره بین‌المللی مشاهیر کرد همچنین مراسم ادای سوگند ۳۵ نفر دانشجوی فارغ‌التحصیل رشته زبان و ادبیات کُردی دانشگاه کردستان برگزار شد.
مفاخر و مشاهیر کرد ستون فرهنگ و هویت این منطقه هستند
در این آیین، بختیار سجادی، مدیرگروه رشته زبان و ادبیات کردی دانشگاه کردستان اظهار کرد: بسیار خرسندیم که برای اولین بار شاهد فارغ‌التحصیلی اولین گروه از دانشجویان رشته زبان و ادبیات کردی هستیم.
وی عنوان کرد: مایه فخر است برای دانشجویان رشته زبان و ادبیات کردی دانشگاه کردستان که منابع آنها تماماً کردی است و از سوی اساتید توانمند گروه زبان و ادبیات کردی دانشگاه نگارش شده است.
سجادی عنوان کرد: ثمره تلاش و فعالیت اساتید گروه زبان و ادبیات کردی دانشگاه کردستان، این دانشجویان هستند که امروز و سال‌های آینده فارغ‌التحصیل می‌شوند.
مدیرگروه رشته زبان و ادبیات کردی دانشگاه کردستان تأکید کرد: لازم است که دستگاه‌های فرهنگی، رسانه‌ها و آموزش و پرورش از ظرفیت بزرگ دانشجویان فارغ‌التحصیل رشته زبان و ادبیات کردی استفاده کنند.
وی در ادامه با اشاره به برگزاری کنگره مشاهیر کرد در دانشگاه کردستان، گفت: مفاخر و مشاهیر کرد ستون فرهنگ و هویت این منطقه هستند و ما امروز مفتخر به میزبانی آنها هستیم.
سجادی در پایان یادآور شد: آنچه برای ما مهم است، زبان، فرهنگ و ادبیات و تاریخ است و ما کاری با سیاست نداریم.
انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha