حوزه‌های علمیه تک‌بعدی نباشند
کد خبر: 3824011
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۸

حوزه‌های علمیه تک‌بعدی نباشند

گروه معارف ــ امام جمعه کرج با تأکید براینکه حوزه‌های علمیه باید اسلام را در تمام ابعاد به‌خوبی بشناسند و تک‌بعدی نباشند، گفت: با توجه به شرایط جامعه جهانی فقط یک‌بعدی بودن فایده‌ای ندارد و کفایت نمی‌کند.

حوزه‌های علمیه تک بعدی نباشند

به گزارش ایکنا از البرز، آیت الله سید محمدمهدی حسینی همدانی، امام جمعه کرج، بعدظهر سه شنبه، 11 تیرماه در دیدار با سرپرست حوزه علمیه خواهران استان البرز، اظهارکرد: در انقلاب اسلامی روحانیت مهم‌ترین نقش را در احیای باورها و ارزش‌ها داشته و به تعبیر رهبر کبیر انقلاب روحانیت جلودار است.
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز بابیان اینکه روحانیت در پیروزی انقلاب و فراهم‌کردن مقدمات پیروزی نقش داشته‌اند، گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی روحانیت در «حفظ و ادامه انقلاب در مسیر خود» و «ترویج باورها و ارزش‌های دینی» نقش داشته و نقش خواهند داشت و در همه این عرصه‌ها نیز کار خود را به‌درستی انجام داده‌اند.
حسینی همدانی افزود: روح حرکت‌های اسلام و آموزه‌های دینی به ما القا می‌سازد که تنها روحانیت است که می‌تواند عامل حفظ، نگه‌داری و گسترش ارزش‌های الهی، دینی و انقلابی باشد و این مسیر را مدیریت و به مقصد برساند.
وی ادامه داد: هرکسی که با معارف اسلامی آشنایی دارد می‌تواند وظایفی را به عهده گیرد اما نقش اصلی به عهده روحانیت است.
این مسئول بابیان اینکه دشمنان تلاش می‌کنند اسلام منهای روحانیت را به مردم القا کنند، اظهار کرد: اسلام با روحانیت معنا پیدا می‌کند و مردم نیز به این مهم اعتقاد و تمایل دارند اسلام را از روحانیت بشنوند.
حسینی همدانی با تأکید بر اینکه روحانیت بدون حوزه علمیه معنا ندارد، گفت: اسلام و باورهای اسلامی را علمای اسلام می‌شناسند و ترویج می‌کنند.
وی در ادامه به برخی اولویت‌های امروز حوزه‌های علمیه اشاره کرد و گفت: حوزه‌های علمیه باید اسلام را در تمام ابعاد به‌خوبی بشناسند و تک‌بعدی نباشند.
رئیس شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه استان البرز گفت: عده‌ای قائل به این هستند که حوزه باید فقیه‌پرور باشد و ما این را نفی نمی‌کنیم اما هم‌اکنون با توجه به شرایط جامعه جهانی فقط یک‌بعدی بودن فایده‌ای ندارد و کفایت نمی‌کند.
حسینی همدانی افزود: فقه به معنای تمام کلمه که مجموعه‌ دین را در نظر بگیرد که یک بخش آن فقه اصطلاحی است خوب است؛ که فقیه پرورش دهیم یعنی کسی که آشنای به همه احکام اسلامی است که یک‌بخشی از آن‌هم فقه اصطلاحی است.
امام جمعه کرج گفت: انقلاب اسلامی ریشه‌اش اسلام است و اسلام را روحانیت می‌شناسد کما اینکه در ایجاد، تهییج و به وجود آوردن آن روحانیت نقش داشت و برای ادامه و استدامه آن کار هم روحانیت باید کار را انجام دهد بنابراین روحانیت باید خودش اول به اسلام مسلط باشد تا بتواند خوب بشناساند.
این مسئول گفت: سالیان سال به حوزه‌های علمیه تحمیل‌شده بود که با مسائل پیرامونی کاری نداشته باشید اما امام آمد مسیر را تغییر داد و فرمود:«اسلام فقط مسائل فردی نیست و برای تمام شئون زندگی است».
وی در ادامه به وظیفه دوم حوزه‌های علمیه اشاره و اظهار داشت: باید به ابعاد دیگر اسلام جنبه عملی دهیم و این کاری است که در نظام اسلامی صورت می‌گیرد و می‌خواهد اسلام را عملی نشان دهد.
رئیس بنیاد غدیر استان البرز با اشاره به هجمه‌های دشمنان علیه نظام اسلامی، افزود: دشمنان القا می‌کنند که اسلام ناکارآمد است و نظام فقاهتی و ولایتی که حضرت امام (رحمه‌الله علیه) آن را چید و وارد عرصه کرد این نظام قابلیت ندارد و نمی‌تواند جامعه را اداره کند در صورتی که فلان مسئول و شخص در مقام عمل کم‌کاری می‌کند اما می‌گویند که اسلام فقاهتی و ولایت‌فقیه نمی‌تواند جامعه را اداره کند و ناکارآمد است در صورتی این ظلم به اسلام است.
حسینی همدانی در ادامه وظیفه سوم را ورود به اجتماع دانست و گفت: در این مسیر دانش علمی و تهذیب برای ارتقا معنوی، سرمایه ما برای ورود به اجتماع می‌شود.
وی با تأکید بر افزایش درک و تحلیل سیاسی، افزود: باید تحلیل سیاسی خود را بالا ببریم تا بتوانیم به اسلام خدمت کنیم والا روحانیتی خواهیم شد که مانع رشد اسلام خواهد بود.
امام جمعه کرج در ادامه حاصل این موضوعات را در بهره‌برداری اجتماعی دانست و تاکید کرد: طلبه باید مدیریت فکری را بفهمد تا بتواند کار خود را درست انجام دهد چراکه بعدازآن می‌تواند مدیریت فکر مخاطب خود را به عهده بگیرد و می‌تواند جامعه را به سمت جلو ببرد.
حسینی همدانی با اشاره به اول ذیقعده و ولادت حضرت معصومه(س) در سال ۱۷۳ هجری قمری و روز دختران، گفت: روز ولادت این بانوی مکرمه روز دختران نامیده شده که باید درباره آن کار کرد.
وی بابیان اینکه دختران ما در معرض آسیب هستند، گفت: دختر پایه تمام کمالات و رشد یک جامعه است که امروزه در معرض دشمنی‌های دشمنان قرار دارد.
نماینده رهبر معظم انقلاب در استان البرز اظهار کرد: اگر از دختری تربیت گرفته شود ما در آینده خانواده نخواهیم داشت.
حسینی همدانی بابیان اینکه دختر عنصر بسیار مهمی است، تأکید کرد: اگر دختران ما به‌خوبی تربیت نشوند ما در آینده انسان‌های فرهیخته و شخصیت‌های بزرگ سیاسی و اجتماعی در عرصه‌های مختلف نخواهیم داشت.
وی با تأکید بر اینکه دختر شخصیت مورد توجهیست، عنوان کرد: امروزه توجه دشمنان به دختران ما بیشتر است که ما باید برای آن طرح و برنامه‌ریزی بیشتری در داخل و خارج از مدارس داشته باشیم تا بتوانیم این بستر را کامل ترسیم کنیم تا جامعه منافعی را ببرد.
امام‌جمعه کرج ضمن اظهار تأسف از عملکردهای منفعلانه در حوزه بانوان و دختران، افزود: به‌جای عملکرد فعالانه در عرصه بانوان و دختران به حالت انفعالی برخورد می‌شود که حوزه‌های علمیه خواهران می‌تواند فضایی جهت فعالیت در این عرصه ایجاد کند.
حسینی همدانی با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی منش بروز خیرات و برکات فراوانی بوده است، اظهار کرد: یکی از این برکات به تعبیر رهبر معظم انقلاب «پدیده حوزه‌های علمیه خواهران» است.
انتهای پیام

captcha