جلب حمایت امنیتی اسرائیل؛ دلیل میزبانی منامه از نشست معامله قرن
کد خبر: 3824022
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۱
روحانی بحرینی در گفت‌و‌گو با ایکنا بیان کرد:

جلب حمایت امنیتی اسرائیل؛ دلیل میزبانی منامه از نشست معامله قرن

گروه بین‌الملل ـ سیدمرتضی السندی، روحانی مبارز بحرینی و از رهبران جریان اسلامی «الوفاء» این کشور، درباره چرایی برگزاری کارگاه اقتصادی معامله قرن در منامه گفت: رژیم آل‌ خلیفه امروز برای مقابله با اعتراضات مردمی، خود را نیازمند حمایت امنیتی اسرائیل می‌‌داند. به همین دلیل این کارگاه را میزبانی کرد تا به اسرائیل خدمت و حمایت این رژیم را جلب کند.

غصب سرزمین؛ وجه تشابه آل‌خلیفه و رژیم صهیونیستی
به گزارش ایکنا؛ کارگاه اقتصادی منامه به‌ عنوان گام نخست طرح «معامله قرن» با حمایت آمریکا و اسرائیل، روزهای چهارم و پنجم تیرماه سال جاری با شعار«صلح به خاطر شکوفایی اقتصادی» در شهر منامه، پایتخت بحرین، برگزار و در آن پیشنهاد سرمایه‌گذاری 50 میلیارد دلاری در نوار غزه، کرانه باختری و کشورهای میزبان آوارگان فلسطینی از جمله اردن، لبنان و مصر ارائه شد.

کارگاه منامه که برنامه‌ای برای تأمین منافع اسرائیل بود، با تحریم همه گروه‌های فلسطینی مواجه شد و بسیاری از کشورهای اسلامی نیز مخالف آن بودند. برای آشنایی بیشتر با اهداف و علل برپایی این کارگاه با سیدمرتضی السندی، روحانی مبارز بحرینی و عضو ارشد جریان اسلامی «الوفاء» این کشور، گفت‌وگو کردیم که از نظرتان می‌گذرد.

سیدمرتضی السندی در این گفت‌و‌گو درباره اینکه چرا بحرین برای میزبانی کارگاه اقتصادی طرح معامله قرن انتخاب شد، گفت: انتخاب بحرین به این دلیل بود که زمام این کشور را امروز برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، که به دنبال عادی‌سازی روابط با اسرائیل هستند، در دست گرفته‌اند و در رأس آن‌ها عربستان سعودی است که بحرین را به کشوری قربانی و پیش‌قدم در جریان‌ عادی‌سازی روابط با اسرائیل تبدیل کرده است.

وی افزود: امروز رژیم آل‌ خلیفه خود را نیازمند حمایت امنیتی اسرائیل می‌‌داند، چراکه انتفاضه و اعتراضات مردمی علیه این نظام همچنان در جریان است و مقامات بحرینی برای دوام حکومت خود نیازمند حمایت‌های آمریکا و اسرائیل هستند. به همین دلیل میزبانی منامه برای برپایی نشست معامله قرن را پذیرفتند.
 
السندی تصریح کرد: اگر مقامات بحرینی احساس می‌کردند که از سوی ملت خود پذیرفته شده‌اند و مقبولیت دارند، برای بقای حکومت دست به دامان آمریکا و اسرائیل نمی‌شدند.

وجه تشابه حکومت بحرین و اسرائیل

السندی در ادامه اظهار کرد: غصب سرزمین وجه تشابه رژیم صهیونیستی و نظام پادشاهی بحرین است، چراکه رژیم اشغالگر اسرائیل در سرزمین فلسطین بیگانه است، همان طور که رژیم آل‌خلیفه نیز در کشور بحرین بیگانه است و در آن حکومت می‌کند و سعی دارد تا با زور و قدرت، حکومت را حفظ کند. امروزه اسرائیل اقدام به بازداشت مردم و مبارزان فلسطینی کرده و زندان‌هایش را با آزادگان به اسارت گرفته‌شده پر می‌کند، همان طور که زندان‌های بحرین نیز مملو از انقلابیون و آزادگان است.
 
غصب سرزمین؛ وجه تشابه آل‌خلیفه و رژیم صهیونیستی
وی همچنین گفت: اسرائیلی‌ها در فلسطین اقدام به تخریب منزل فلسطینیان، مساجد و توهین به مقدسات می‌کنند و در بحرین نیز نهادهای حکومتی به مساجد و حسینیه‌ها توهین و در برخی مواقع مساجد را تخریب می‌کنند. لذا شباهت بسیاری بین این دو نظام وجود دارد.

سیدمرتضی السندی درباره کارگاه اقتصادی منامه که در راستای معامله قرن برگزار شد، گفت: در حقیقت آنچه معامله قرن نامیده می‌شود، تلاش و طرحی برای حذف مسئله فلسطین و زیر پا گذاشتن حقوق مردم این کشور است و هدف از کارگاه منامه، که با شعار «صلح برای شکوفایی» برگزار شد، محروم‌ کردن فلسطینیان از حق بازگشت آن‌ها به میهن برای همیشه است و این اقدامات از نظر ما مردود است.

وی با تأکید بر اینکه مردم فلسطین حق دارند هر وجب از خاک کشورشان را پس بگیرند و به خانه‌هایشان برگردند، گفت: بیگانگانی که صهیونیست‌ها آنها را از سراسر جهان به فلسطین آورده‌اند، باید از این کشور خارج شوند و یک لحظه هم در این کشور نمانند. امروز معامله قرن توطئه بزرگی است که به رهبری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، برای نادیده گرفتن مسئله فلسطین در حال انجام است که این اقدام از نظر همه آزادگان جهان و همچنین از نظر مردم مبارز بحرین مورد قبول نیست.

غصب سرزمین؛ وجه تشابه آل‌خلیفه و رژیم صهیونیستی
اتحاد گروه‌های فلسطینی علیه معامله قرن

سیدمرتضی السندی با اشاره به اینکه طرح «معامله قرن» ترامپ به اتحاد گروه‌های فلسطینی و مخالفت قاطع آن‌ها با این توطئه منجر شده است، گفت: در حال حاضر همه گروه‌های فلسطینی به وحدت نظر و یکپارچگی دست یافته‌اند و در زمینه مخالفت با معامله قرن موضعی واحد و یکپارچه دارند، چرا که این طرح سرزمین، کرامت و حقوق آن‌ها را بر باد می‌دهد و امیدواریم که این مسئله منجر به اتحاد کشورهای عربی و اسلامی شود.
 
این روحانی بحرینی در پاسخ به این پرسش که چرا محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، با وجود اینکه در بسیاری از مسائل تابع نظر عربستان و رژیم‌های عربی منطقه است، کارگاه اقتصادی منامه را تحریم کرد؟ گفت: مشکل معامله قرن این است که دیگر هیچ چیز از سرزمین، کرامت و حقوق فلسطینیان برای آن‌ها باقی نمی‌گذارد و آن‌ها می‌خواهند مسئله فلسطین را برای همیشه محو کنند و امروز محمود عباس با وجود امتیازاتی که قبلاً به خاطر پیروی از عربستان در مسئله فلسطین داده، حاضر نیست که در این طرح مشارکت کند.

مخالفت بحرینی‌ها
 
وی با اشاره به اینکه طرح معامله قرن، که کارگاه اقتصادی منامه نخستین گام آن بود، با مخالفت گسترده مردم بحرین مواجه شد، تصریح کرد: همه اقشار بحرین، اعم از شیعیان، اهل‌سنت و گروه‌های موافق و مخالف حکومت، موضعی واحد و یکپارچه دارند و فلسطین را مسئله مرکزی و محوری جهان اسلام می‌دانند که آن‌ها را متحد می‌کند.
 
همچنین السندی گفت: ملت بحرین و علمای این کشور موضع خود را در مخالفت با این نشست از طریق برپایی تظاهرات و صدور بیانیه اعلام کردند و همه می‌دانیم که مردم بحرین شهدایی برای مسئله فلسطین تقدیم کرده‌اند و پیوسته از تحقق آرمان ملت فلسطین حمایت می‌کنند.
 
غصب سرزمین؛ وجه تشابه آل‌خلیفه و رژیم صهیونیستی

عضو ارشد جریان اسلامی «الوفاء» بحرین در پایان این گفت‌وگو از حضور برخی کشورهای عربی در کارگاه اقتصادی منامه ابزار ناخرسندی کرد و گفت: رقابت برخی کشورهای عربی برای عادی‌سازی روابط با اسرئیل تأسف‌برانگیز است و امیدواریم روزی فرابرسد که کشورهای عربی در برابر محکومیت طرح‌هایی که علیه فلسطین طراحی می‌شود موضعی واحد و یکپارچه داشته باشند.

انتهایی پیام
captcha