از تقدیر مسئولان مسابقات تا برخی دغدغه‌های فعالان قرآنی
کد خبر: 3824061
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۷
گزارش ایکنا از اولین روز مسابقات قرآن قم؛

از تقدیر مسئولان مسابقات تا برخی دغدغه‌های فعالان قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ اولین روز از چهل و دومین دوره مسابقات قرآن اوقاف قم در مرحله استانی در بخش بانوان، ۱۱ تیرماه در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) برگزار شد و شرکت‌کنندگان علاوه بر بیان ‌نقاط قوت این مسابقات به بیان دغدغه‌های خود نیز پرداختند.

تقدیر از مسئولان مسابقات تا برخی دغدغه‌های فعالان قرآنیچهل و دومین دوره مسابقات قرآن اوقاف قم از صبح روز، 11 تیرماه در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) در فضایی معنوی و با حضور 65 نفر از بانوان قاری و حافظ آغاز شد و یک تیم داوری متشکل از بهترین داوران استان و ملی به قضاوت این رقابت‌ها پرداختند تا در شرایطی عادلانه تکلیف نفرات برتر راه‌یافته به مرحله کشوری مشخص شود.

تغییر محل برگزاری مسابقات، وضعیت مناسب صوت و مکان برگزاری مسابقه همچنین نحوه مدیریت اجرایی مسابقات از نقاط قوتی بود که از دید شرکت‌کنندگان پنهان نماند و در گفت‌وگویی که با ایکنا از قم داشتند، مطرح شد.

منظم‌تر شدن مسابقات
مهدیه شکوری، حافظ کل قرآن و دانشجوی مامایی در گفت‌وگو با ایکنا معتقد است که مسابقات اوقاف سال به سال قویتر و منظم‌تر برگزار می‌شود و به خصوص سطح مسابقات در مرحل استانی بسیار بالاست و حافظان قوی حضور دارند همچنین داورانی در سطح کشوری به داوری می‌پردازند.

این حافظ قرآن با بیان اینکه مکان مسابقات که در دارالقرآن علامه طباطبایی از نکات قوت مسابقات بود ولی برخی نارسایی‌های فنی در جریان مسابقه وجود داشت که باید رفع شود، اظهار کرد: دومرحله‌ای بودن مسابقات خوب است اما باید اختتامیه و تجلیل از برترین‌های مقدماتی هم وجود داشته باشد.

شکوری با قدردانی از زحمات برخی نهادها مانند اوقاف در اجرای موفق طرح تربیت حافظان قرآن از برخی نهادها هم گلایه می‌کند و می‌گوید: آموزش و پرورش با اینکه اقدام خوبی در تأسیس هزاران دارالقرآن انجام داد اما به یکباره متوقف شد و کوتاهی در این زمینه داشتند و امروز شاهد ترویج الگوهای نادرست و برخی رفتارهای ناپسند در مدارس هستیم.

کوتاهی برخی نهادها
همچنین معصومه چیره، حافظ 20 جزء قرآن معتقد است که تغییر مکان مسابقات سبب تنوع در روحیه افراد شده و مسابقات در سطح بالایی برگزار شد.

وی در عین حال از کم رمق شدن محافل و مجالس قرآنی ابراز نگرانی می‌کند و می‌گوید: شاید بخشی از این مسئله به کوتاهی ما فعالان قرآنی و نهادهای مسئول بازگردد.

حافظ 20 جزء قرآن معتقد است که قرآن باید بیشتر به مردم شناسانده شود؛ باید بیشتر از ثواب اخروی و برکت دنیوی انس با قرآن برای مردم بگوئیم و اینکه قرآن می‌تواند زندگی اجتماعی و اقتصادی ما را مدیریت کند

چیره اضافه می‌کند: یکی از کارهای خوبی که در برخی مساجد و شهرها انجام می‌شود آزمون‌های ماهانه قرآنی است که برای همه اقشار و بدون محدودیت انجام می‌شود؛ ما باید دامنه مخاطبان مسابقات قرآن را توسعه دهیم و حتی برای حفظ یک سوره مسابقه داشته باشیم همچنین انگیزه‌سازی و تسهیل در بحث آموزش قرآن از راهکارهای توسعه انس مردم با قرائت و حفظ است.

اطلاع‌رسانی و کیفیت خوب مسابقات
احمدی، حافظ کل قرآن هم با بیان اینکه اطلاع‌رسانی مسابقات دقیق و از طرق مختلف انجام و زمانبندی خوبی هم ارائه شد، بیان کرد: مکان مسابقات و زمان آن بسیار عالی بود و سطح کیفی شرکت‌کنندگان هم کیفیتی خوب و بالایی داشت زیرا قم، قطب حفظ قرآن در کشور است؛ رقابت‌ها بسیار نزدیک به یکدیگر بودند و باید از مسئولان اوقاف قم تقدیر کنیم که بهترین مسابقات را رقم زدند.

وی همچنین از دغدغه خود در مورد اینکه باید راهکارهایی بیندیشیم تا جامعه قرآنی‌تر شود می‌گوید. او معتقد است که رسانه‌ها باید فرهنگسازی کنند و چهره‌های قرآنی تکریم شوند البته خود ما هم باید از خودمان شروع کنیم و اخلاق و رفتار قرآنی داشته باشیم تا دیگران در عمل ما را الگو قرار دهند.

این حافظ قرآن ادامه می‌دهد که کم کردن سختگیری‌ها، ایجاد فضای مناسبتر و ایجاد تنوع در کلاس‌های قرآنی می‌تواند باعث جذب افراد شود و این هنر استاد است که این جذابیت را ایجاد کند.

این مسابقات که با نوای قرآن آغاز شد با نوای اذان شامگاهی خاتمه یافت تا پرونده یک دوره مسابقه قرآنی دیگر هم در بخش بانوان بسته شود و نفراتی که چشم‌انتظارند تا نتیجه مسابقات اعلام شود.

یادآور می‌شود، چهل و دومین دوره مسابقات قرآن اوقاف قم در مرحله استانی ‌۱۱ و ۱۲ تیرماه در دارالقرآن علامه طباطبایی به ترتیب در دو بخش خواهران و برادران در حال انجام است.

انتهای پیام

captcha