برگزاری گفت‌و‌گوهای مسئله محور با موضوع «حکمرانی؛ فرهنگ و فضای مجازی»
کد خبر: 3824073
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۷

برگزاری گفت‌و‌گوهای مسئله محور با موضوع «حکمرانی؛ فرهنگ و فضای مجازی»

گروه فناوری اطلاعات ــ طرح گفت‌و‌گوهای مسئله محور با موضوع «حکمرانی؛ فرهنگ و فضای مجازی» با همراهی و همکاری شش مجموعه فرهنگی و پژوهشی برگزار می‌شود.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال؛ طرح گفت‌وگوهای اقتراحی با همکاری مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پژوهشگاه فضای مجازی مرکز ملی فضای مجازی، مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز مطالعات فضای مجازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه و اندیشکده فضای مجازی مجمع تشخیص مصلحت نظام کلید خورد.

محمدرضا بهمنی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال با اشاره به اینکه چارچوب مفهومی این گفت‌وگوها با رویکرد تمدنی تدوین شده است، گفت: امروز بیشتر از هر زمانی به یک نقشه راه نیاز داریم تا اولا الگوی کلان حکمرانی دستگاه‌های فرهنگی در فضای مجازی شناسایی شود و ثانیا شیوه و مکانیزم ارتباط هر چه بهتر دستگاه‌های حاکمیتی با یکدیگر تعریف روشنی پیدا کند.

وی افزود: در حال حاضر کاملا روشن شده است که اعمال حکمرانی نمی‌تواند در چهار دیواری دستگاه‌های حاکمیتی رقم بخورد. چرا که مردم نقش فعال و متفاوتی پیدا کرده‌اند و جامعه مخاطب محور به جامعه کاربرمحور فعال تبدیل شده است. همچنین مداخلات سایر کشورها در ایفای نقش دولت و حکومت در قلمرو حکمرانی فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی یکدیگر، به پدیده‌ای انکارناپذیر تبدیل شده است. بر این اساس، به نظر می‌رسد، بررسی موضوع حکمرانی در حوزه فرهنگ با توجه به تحولات فضای مجازی، نیازمند بررسی و گفت‌وگو در محدوده یک مثلث با اضلاع: مناسبات حاکمیت‌ها با یکدیگر، مناسبات مردم و حاکمیت و مناسبات مردم و مردم است.

وی بیان کرد: در گام نخست اجرای هر یک از محورهای گفت‌و‌گو، مسائل اصلی شناسایی، تبیین و تبدیل به نظام مسائل می‌شود. در گام دوم، هر یک از مراکز، گفت و‌گوهای تفصیلی و با رویکرد حل مسئله را دنبال خواهند کرد. در گام سوم نیز به سوی تدوین خروجی‌های مشخص حرکت می‌شود.

بهمنی با اشاره به اینکه مبانی و اصول حکمرانی در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه با توجه به تحولات فضای مجازی و نیز شناسایی کار ویژه‌های درون دستگاهی و میان دستگاهی برای اعمال حکمرانی نوین در این عرصه از جمله خروجی‌های مذکور می‌تواند باشد، تأکید کرد: برای آغاز، مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال با همکاری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، دستورکاری را تهیه کرده است و در چارچوب الگوی سه وجهی مورد اشاره، فهرست اولیه‌ای از مسائل استخراج شده که در نخستین نشست مشترک به بحث و بررسی گذاشته می‌شود. 

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فهرست اولیه این مسائل عبارتند از محور مناسبات مردم و مردم شامل؛ هویت‌های چندگانه، شبکه‌ای شدن تعاملات اجتماعی و جایگاه خانواده و حریم خصوصی. محور دوم یعنی مناسبات مردم و حاکمیت شامل؛ نقش مردم در تولید، توزیع و مصرف فرهنگی، نظام پایش و ممیزی، مالکیت معنوی آثار و محصولات فرهنگی و کسب و کارهای فرهنگی در فضای مجازی و محور مناسبات حاکمیت با حاکمیت شامل؛ زیرساخت‌های ارتباطی (اینترنت و ...) و مسئله فرهنگ، راهکارهای مقابله با تهاجم فرهنگی و یا استفاده از فضای مجازی برای تبادل فرهنگی.

انتهای پیام

captcha