گفت وگو میان نظامیان و مخالفان سودانی از سر گرفته می‌شود
کد خبر: 3824394
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۳

گفت وگو میان نظامیان و مخالفان سودانی از سر گرفته می‌شود

گروه بین‌الملل - شورای نظامی انتقالی سودان و گروه‌های مخالف، گفت وگو درباره روند انتقال قدرت در این کشور را از سر می‌گیرند.

به گزارش ایکنا؛ ایرنا نوشت: ائتلاف نیروهای «آزادی و تغییر» به عنوان گروه اصلی مخالف در سودان، روز چهارشنبه آمادگی خود را برای گفت وگوهای مستقیم با شورای نظامی انتقالی درباره رهبری شورای حاکمیتی که قرار است هدایت کشور را تا برگزاری انتخابات در دست گیرد، اعلام کردند.

مردم سودان در تاریخ ۳۰ ژوئن (۹ تیر) ۲۰۱۹ در تظاهراتی گسترده با سر دادن شعارهایی، از شورای نظامی خواستند، قدرت را به غیرنظامیان واگذار کند.

مدنی عباس مدنی از رهبران ائتلاف نیروهای آزادی و تغییر گفت: نیروهای آزادی و تغییر طی نشستی تصمیم گرفتند به درخواست برای گفت وگو پاسخ دهند.

وی افزود: تنها موردی که می توانیم در باره آن گفت وگو کنیم، شورای حاکمیتی است.

نیروهای آزادی و تغییر، خواستار آغاز قریب الوقوع گفت وگوها بر اساس پیشنهاد طرف‌های میانجی و همچنین آزادی زندانیان سیاسی شده‌اند.

شورای نظامی سودان روز چهارشنبه در بیانیه ای که از رادیو و تلویزیون سودان پخش شد، دستور عفو ۲۳۵ زندانی وابسته به جنبش آزادیبخش سودان، یکی از گروه‌های مخالف را که در اقلیم دارفور واقع در غرب کشور فعالیت دارد، صادر کرد.

«محمود دریر» میانجی اتیوپیایی روز سه شنبه گفته بود: شورای نظامی و نیروهای آزادی و تغییر با پیشنهادهای ارایه شده از سوی میانجیگرانی از اتیوپی و اتحادیه آفریقا برای حل بحران سودان، موافقت کرده‌اند.

وی افزود: دو طرف در عین حال همچنان درباره ساختار شورای حاکمیتی که قرار است وظیفه رهبری کشور در دوره انتقالی به آن سپرده شود، اختلاف دارند.

ده‌ها هزار نفر از مردم سودان روز یکشنبه با تظاهرات در خارطوم پایتخت و برخی شهرهای دیگر این کشور که به کشته و زخمی شدن شمار زیادی انجامید، از «شورای نظامی انتقالی» خواستند، قدرت را به غیرنظامیان واگذار کند.

این بزرگترین تجمع اعتراض آمیز در سودان از حمله سه هفته پیش نیروهای امنیتی به تحصن کنندگان در خارطوم به شمار می‌رود که بیش از صد کشته و شمار زیادی زخمی به جا گذاشت.

اعتراض‌های مردمی سودان از ۱۹ دسامبر ۲۰۱۸ (۲۸ آذر ۹۷) به علت افزایش قیمت نان آغاز شد، اما این اعتراض‌ها به سرعت رنگ و بوی سیاسی به خود گرفت و تظاهر کنندگان خواستار سرنگونی دولت «عمر البشیر» شدند.

دولت البشیر سرانجام ۲۲ فروردین ماه با دخالت ارتش سرنگون و پس از آن ارتش سودان با تشکیل نهادی با عنوان شورای نظامی انتقالی به ریاست ژنرال «عبدالفتاح البرهان» قدرت را در دست گرفت.

سرنگونی البشیر گروه‌های معترض سودانی را راضی نکرد و آنها همچنان خواستار کنار رفتن نظامیان و انتقال مسالمت آمیز قدرت به یک شورای غیر نظامی و تشکیل یک حکومت دموکراتیک هستند.

captcha