کم‌رونقی مجالس قرآنی را پای مردم ننویسیم‌‌
کد خبر: 3824413
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰

کم‌رونقی مجالس قرآنی را پای مردم ننویسیم‌‌

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مدیر‌کل دفتر برنامه‌ریزی و مطالعات راهبردی شورای عالی قرآن با بیان اینکه مردم ایران قرآن‌دوست هستند، تأکید کرد: اگر شاهد این هستیم که رونق مجالس و محافل قرآنی کمرنگ شده، آن را به پای دوری مردم از قرآن ننویسیم، بلکه ما کم‌کاری کرده‌ایم.

رحسعید رحمانی، داور وقف و ابتدای چهل‌‌ودومین دوره مسابقات قرآن اوقاف قم، در مرحله استانی در گفت‌وگو با ایکنا از قم، در ارزیابی این دوره از مسابقات گفت: خوشبختانه مسابقات قرآن قم به‌ویژه در بخش حفظ در چند سال اخیر سطح بالا و بسیار خوبی داشته است و این انتظار وجود دارد که حافظان قمی در مسابقات کشوری هم رتبه کسب کنند.

رحمانی در پاسخ به این سؤال که برخی از شرکت‌کنندگان اظهار کردند که داوری مسابقات سختگیرانه بوده است، تصریح کرد: واژه «سختگیری»را قبول ندارم بلکه داوری «دقیق» و «عادلانه» انجام شده است؛ رقابت‌ها فشرده و نزدیک بو.د لذا می‌طلبید که داوری‌ها دقیق‌تر باشد.

این داور قرآن بیان کرد: در بخش حفظ رقابت‌ها فشرده و در قرائت نیز رقابت جدی میان 4 تا 5 نفر از شرکت‌کنندگان بود و در نهایت کسانی‌که از این فرصت استفاده بهتری کردند توانستند خود را به جمع حاضران در مرحله کشوری برسانند.

مدیر‌کل دفتر برنامه‌ریزی و مطالعات راهبردی شورای عالی قرآن در پاسخ به این سؤال که به نظر می‌رسد محافل و مجالس قرآنی و حتی مسابقات کشور در سالیان اخیر دچار رکود شده است، بیان کرد: برخی ممکن است بخواهند اصل قضیه یعنی قرآن‌دوستی ملت ایران را مخدوش و زیرسؤال ببرند که بنده قبول ندارم.

این فعال قرآنی تصریح کرد: من معتقدم که مردم و حتی جوانان ما قرآن‌دوست هستند اما شیوه تبلیغ و اعلان و اعلام ما باید به‌روز شود و فرمت‌ها و قالب‌ها تغییر کند و باید پرکارتر از وضعیت کنونی باشیم.

وی با بیان اینکه باید روش‌های جذب مخاطب به مسابقات و محافل تغییر کند و جذابیت در برگزاری آن داشته باشیم، تأکید کرد: در بخش‌هایی هنوز جای کار وجود دارد؛ معقتدم می‌توانیم شیوه‌های جدید جذب مخاطب را به میان خانواده‌ها ببریم و اگر هنرمند باشیم می‌توانیم قرآن را به درون خانواده‌ها ببریم.

رحمانی با بیان اینکه اگر علاقه‌مندی مردم به قرآن در برخی موارد کم شده است ناشی از کم کاری‌هاست، تصریح کرد: پیشنهاد بنده این است که باید از متخصصان سایر رشته‌ها از جمله روانشناسان و جامعه‌شناسان و متخصصان تبلیغ و رسانه برای ترویج قرآن استفاده کنیم.

داور مسابقات قرآن افزود: باید شیوه‌هایی را به کار بگیریم که در برخی مسابقات دیگر برای جذب مخاطب انجام می‌شود، البته با تغییراتی متناسب با شأن و جایگاه قرآن. مقداری هم شیوه مشاوره ما ضعیف بوده و باید از علوم مختلف استفاده می‌کردیم که این کار را نکرده‌ایم.

یادآور می‌شود، چهل‌ودومین دوره مسابقات قرآن اوقاف قم در مرحله استانی ‌۱۱ و ۱۲ تیرماه در دارالقرآن علامه طباطبایی به ترتیب در دو بخش خواهران و برادران با حضور ۱۴۵ نفر برگزار شد.

انتهای پیام  

captcha