حضرت معصومه(س) فدایی امام معصوم و باب الرضا(ع) شد
کد خبر: 3824416
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۶
تولیت آستان قدس رضوی:

حضرت معصومه(س) فدایی امام معصوم و باب الرضا(ع) شد

گروه اجتماعی ــ تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه حضرت معصومه(س) فدایی امام معصوم شد، بیان کرد: گفته می‌شود که حضرت زینب(س) باب الحسین(ع) بود و حضرت معصومه(س) باب الرضا(ع) هستند.

حضرت معصومه(س) فدایی امام معصوم و باب الرضا(ع) استبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام و المسلمین احمد مروی صبح امروز 13 تیر در آیین خطبه‌خوانی به مناسبت آغاز دهه کرامت که در شبستان امام خمینی حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد بیان کرد: تمام زمین، زمین خدا است ولی بعضی مکان‌ها یک قداستی دارند و این به دلیل آن است که به ذات خداوندی انتساب دارند.
وی افزود: اشخاصی به مناسبت‌ها و به دلیل نسبت‌هایی دارای ارزش و حرمت می‌شوند، کسانی که دارای تقوای الهی هستند و نسبتی به خاندان عصمت و طهارت دارند، دارای ارزش و حرمت می‌شوند؛ البته این نسبت تنها نسبت جسمی نیست و باید معنوی باشد و در تاریخ مانند جعفر کذاب داشتیم که با وجود نسبت جسمی با اهل بیت، ولی ارزش و جایگاهی پیدا نکردند.
تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: اگر بخواهیم توجه یک شخصی تعالی مقام را متوجه خود کنیم، باید کسانی که مورد احترام و علاقه او هستند را دوست بداریم و احترام کنیم؛ امامزادگان چنین شخصیت‌هایی هستند و ما با تکریم و تجلیل آن‌ها خشنودی خداوند و ائمه را نسبت به خودمان ایجاد می‌کنیم.
وی ادامه داد: قرب الهی در پرتو محبت، مودت و پیروی از اهل بیت عصمت و طهارت است؛ حضرت معصومه(س) غیر از انتساب به اهل بیت، دارای کمالات و فضیلت‌های انسانی، الهی و معنوی بسزایی بودند.
مروی تصریح کرد: عظمت این بانو تنها به دلیل این نیست که دختر، خواهر و عمه امام معصوم بودند، البته این مورد بسیار با ارزش و مهم است؛ ولی کرامات و فضائل ایشان دلیل اصلی جایگاه والا و حرمت کریمه اهل بیت(س) است؛ حضرت فاطمه معصومه(س) تنها امامزاده‌ای است که زیارتنامه منثور آن توسط امام معصوم یعنی امام رضا(ع) نقل شده است. 
وی در خصوص مقام علمی حضرت معصومه(س) گفت: عده‌ای از شیعیان برای دریافت پاسخ سوالاتشان به امام موسی کاظم(ع) مراجعه کردند ولی در غیاب این امام حضرت معصومه(س) پاسخ سوالات آنان را دادند؛ شیعیان در مسیر برگشت با امام موسی کاظم(ع) مواجه شدند و وقتی آن امام معصوم پاسخ سوالات را دیدند، سه مرتبه گفتند «فداها ابوها».
تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: حضرت فاطمه معصومه(س) فدایی امام رضا(س) است و از این جهت با قمربنی هاشم حضرت ابوالفضل عباس(س) که فدایی امام حسین(ع) شدند، شباهت دارند؛ حرکت در مسیر ولایت و فدا شدن در راه امام معصوم به دلیل بصیرت و معرفت حضرت معصومه(س) است.
وی تاکید کرد: رابطه حضرت معصومه(س) با امام رضا(ع) تنها یک رابطه خواهر، برادری نبود و رابطه مراد و مریدی داشتند و محبت و ارادت آن بانو به امام زمان خودش غیر قابل توصیف است؛ گفته می‌شود که حضرت زینب(س) باب الحسین(ع) بود و حضرت معصومه(س) باب الرضا(ع) هستند.
مروی عنوان کرد: زیارت باید با معنویت و معرفت باشد و تنها طواف جسمی کافی نیست؛ باید روح، فکر و اندیشه ما در طواف معنوی حول محور اندیشه‌های اهل بیت(س) باشد.
انتهای پیام
captcha