انقلاب اسلامی یکی از پرده‌های ظهور بود
کد خبر: 3824527
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۲
حجت‎الاسلام عابدی:

انقلاب اسلامی یکی از پرده‌های ظهور بود

گروه معارف ــ استاد حوزه، حقیقت هیئت را ظهور شان امام معصوم(ع) و هر هیئت را دعوت امام به منزل و حسینیه و... دانست و تاکید کرد: انقلاب اسلامی یکی از پرده‌های ظهور بود.

انقلاب اسلامی یکی از پردههای ظهور بودبه گزارش ایکنا از قم، حجت‎الاسلام والمسملین احمد عابدی عصر پنجشنبه 13 تیرماه در دومین روز از اجلاس رابطان جامعه ایمانی مشعر در قم گفت: روزهای خاص سال از جمله ولادت حضرت معصومه(س) از روزهای خاص خداوند است که برکات بسیاری برای طی مراتب سیر و سلوک دارد.
مدیر مدرسه علمیه حضرت ابوالفضل(ع) قم افزود: استغفار نقش عظیمی در طی مراتب در اربعین کلیمی است؛ در  یک شنبه این ماه و یک شنبه اول این ماه که در پیش داریم جذبه ویژه خداوند سبحان است که در روایت پیامبر نیز آمده است را از دست ندهیم.
استاد حوزه تصریح کرد: اگر بخواهیم راجع به مساله شبکه سازی در هیئت صحبت کند باید مباحث مرتبط به ارکان و اصول و کارکردها و تاریخچه هیآت را به خوبی دریابد تا این اصول را بهتر درک کند.
حجت‎الاسلام والمسلمین عابدی یادآورشد: اولین هیئت در منزل حضرت آدم شکل گرفت؛ ایشان به مناسبت‎هایی فرزندان را جمع می کردند و مجلس موعظه برپا می کرد.
وی گفت: اولین محل سکنی حضرت آدم، در مسجد الحرام بوده است که سپس خداوند امر کرد که از این مکان نقل مکان کند؛ پس اولین هیآت در مسجد الحرام بوده است.
وی افزود: هیئت های انبیا به دو شکل مخفی و عیانی برگزار می‎شد زیرا گاهی اوقات جلسات احیای امر الهی(هیئت) به دلیل شرایط خاص مواجهه حاکمان با انبیا، به شکل مخفی برگزار می‎شد که در اکثر مواقع این جلسات به همین شکل برگزار می‎شد.
استاد حوزه تصریح کرد: تشکیل جلسات، امید را در دل مومنان و انبیا نیز بیشتر می کرد؛ همچنین انبیا در این ارتباطات می‎توانستند فعالیت‎های عملی داشته باشند؛ هیآت در طول تاریخ برای مومنان، خاصیت انگیزه سازی داشته است.
حجت‎الاسلام والمسملین عابدی یادآورشد: از ابتدای بعثت پیامبر، جلسات هیآتی پیامبر در خانه و کم کم در بیابان‎ها برگزار می‎شده است؛پیامبر اکرم با مشقت فراوان طی 3 سال 6 نفر را جذب کردند و سپس به 12 نفر افزایش یافت و این جمعیت در بیابان ها هیآت برگزار می‎شد تا پیامبر برای آنها موعظه کنند و این جمعیت سپس به 73 نفر رسید.
مدیر مدرسه علمیه حضرت ابوالفضل(ع) قم  گفت: دیرینه ترین تشکیلاتی که از نظر زمانی، همیشه تشکیل شده و مناصب آن نیز روشن بوده، همین هیآت‎ها بوده است؛ علت پایداری هیآت‎ها نیز بسیار مهم است.
وی افزود: اوج جریان هیآت، پس از جریان پیامبر، با عنوان مومنینی که در اقلیت قرار گرفتند و هیآت را ادامه دادند و به میثاق الهی یا غدیر وفادار ماندند شکل گرفت؛ هیآت همیشه با میثاق همراه بوده است و این میثاق به فاطمیه منجر شد.
استاد حوزه تصریح کرد: گریه‏ های حضرت زهرا(س) بیان می کنند که این گریه برای فقد نبی و ظلم به وصی بود؛ به همین دلیل بود که گریه های حضرت پس از روز هفتم شدید تر شد زیرا حاکمیت بشری به جای حاکمیت الهی تثبیت شد.
حجت الاسلام و المسلمین عابدی یادآورشد: این حرکت الهی فاطمی با عاشورا و اربعین جوشش یافت؛ این عنصر به امر ولایی الهی ادامه یافت؛ بر اساس روایت، در هیآت انسان با ولی خدا زیست می‎کند؛ اربعین زیست چند روزه با امام است که حتی خواب و حرکت و نفس کشیدن مومن با امام(ع) است؛ اربعین یک هیئت چند روزه است؛ عاشورا و اربعین دو جریان تاریخ ساز در کنار فاطمیه و غدیر برای هیئت است؛ ظهور یکی از قله های بلند این جریان است؛ جریان ظهور در کنار اربعین و عاشورا و غدیر و فاطمیه غایت حرکت هیئت است؛ یکی از پرده های ظهور، انقلاب اسلامی بود.
وی گفت: هر انسانی ظهوری محدود و مقید از ولی و امام که مطلق حقیقت است، می باشد؛ زمانی که انسان به سمت کمال می‌رود، بر احساس حب ذات، وجود امام و پیامبر را ضامن بقای خود می دانند و در روایات نیز آمده است که انسان‌ها فطرتا پیامبر را دوست دارند و اگر مواجهه با پیامبران و اولیا در تاریخ مشاهده می شود به این دلیل است که امیال دیگر به حدی گسترده شده اند که هویت خود را گم کرده اند.
وی افزود: حرکت در نظام سلوک انسان با محبت شکل می‎گیرد؛ دوای تلخ با شوق شیرینی صرف نمی شود ولی به دلیل ضروری بودن، این دوا را دوست داریم؛ هر حرکتی که انسان انجام می دهد در دایره همین محبت انجام می‎شود.
استاد حوزه تصریح کرد: محبت نیز از تشابه شکل می‎گیرد؛ اگر تشابه نباشد محبتی نیز در کار نخواهد بود؛ تشابه نیز به دو شکل است؛ گاهی مطلوب خود را در کسی می بینیم و باعث محبت ما به او می شود و گاهی نیز این شباهت به معنی فعلیت است؛ یعنی هرچه شخصی را شبیه تر به خود ببیند بیشتر به او محبت می‎ورزد؛ شباهت‎های درونی انسان را به سوی خود جلب می‎کند.
عابدی یادآورشد: ملاک محبت، در شباهت است؛ هرچه شباهت بیشتر باشد محبت بیشتر و حرکت سریع‎تر خواهد بود؛ شباهت ما در یک هیات با یک محبوب مطلق است؛ به همین دلیل محبت بیشتر و حرکت نیز سریع تر است؛ به همین جهت خادمی ما در این هیآت، خادمی یک امام است؛ خدمت به امام کثر شان نیست بلکه عزت و کمال است.
وی گفت: اساس هیئت با محبت است و هرجا که محبت باشد، بغض نسبت به دشمن محبوب نیز شکل می گیرد؛ پس هرچه محبت بیشتر باشد بغض ما نسبت به دشمن محبوب نیز بیشتر می‎شود؛ ولی تلاش می شود که یکی از این دو را از جوانان ما بگیرند.
وی افزود: هیآت گرفتن به معنی دعوت امام به خانه و مسجد است؛ کسانی که هیآت می‎‏گیرند در واقع امام را دعوت کرده‎اند؛ اگر کسی به این اصل باور داشته باشد آمادگی خود را به حداکثر می رساند؛ در حقیقت کسانی که در  هیآت شرکت می کنند زائر امام هستند؛ اگر این اصل را باور داشته باشیم دوز خدمت ما چندین برابر می‌شود.
انتهای پیام
captcha