شأن ولایی و تکوینی حضرت معصومه(س)
کد خبر: 3824571
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۰
حجت‌الاسلام مؤمنی تأکید کرد:

شأن ولایی و تکوینی حضرت معصومه(س)

گروه حوزه‌های علمیه ــ خطیب برجسته کشور با بیان اینکه درک برخی فرازهای زیارت حضرت معصومه(س) نیازمند داشتن قلب پاک و شست و شوی دل از ناپاکی است، تاکید کرد: این حضرت دارای شأن ولایی، تکوینی، اجتماعی و تاریخی هستند.

تیتر: درک زیارت حضرت فاطمه نیازمند قلب پاک است/ شان ولایی و تکوینی حضرت معصومه(س)به گزارش  ایکنا ، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین مؤمنی، استاد حوزه و خطیب برجسته کشور، امروز، 14 تیرماه، در جمع اعضای هیئت مکتب النبی(ع) در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) در قم گفت: گاهی یک امام معصوم برای معصوم دیگر زیارتنامه انشاء می‌فرماید که این مسئله استبعادی ندارد؛ زیرا امام صادق(ع) برای امام حسین(ع) و امیرالمؤمنین(ع) زیارتنامه انشاء کرده‌اند، ولی گاهی امام معصوم برای یک امامزاده زیارتنامه انشاء می‌کند که کاشف از شأن فوق‌العاده آن امامزاده است.

مؤمنی بیان کرد: در میان امامزاده‌ها نداریم امامزاده‌ای که زیاتنامه مأثور دارند جز سه امامزاده؛ اول حضرت عباس(ع)، دوم حضرت علی اکبر(ع) و سوم زیارتنامه فاطمه معصومه که انشاء شده امام رضا(ع) است؛ بنابراین معلوم می‌شود که ایشان شان و منزلت بالایی دارد.

این استاد حوزه تصریح کرد: در میان همین سه زیارتنامه هم زیارتنامه معصومه(س) منحصر به فرد است؛ برای حضرت عباس صرفاً زیارتنامه بیان شده است، ولی برای معصومه(س) هم زیارتنامه و هم ادب ورود به زیارت ایشان بیان شده است؛ امام رضا(ع) فرمود که اگر می‌خواهید خواهرم را زیارت کنید بایستید، بالای سر و روبه قبله هم بایستید و قبل از ورود به زیارت تسبیحات حضرت زهرا(س) را بگویید و بعد زیارتنامه را بخوانید.

مؤمنی تصریح کرد: امامزاده‌ای نداریم که سه امام معصوم ما را تشویق به زیارت آن کرده باشند که این موضوع منحصر در حضرت معصومه(س) است؛ در مورد حضرت عبدالعظیم یک روایت وجود دارد، ولی آن روایت هم جای بحث دارد؛ امام صادق(ع) زمانی روایت در مورد معصومه(س) گفتند که هنوز امام کاظم(ع) هم به دنیا نیامده است؛ این‌قدر ایشان دارای مقام ممتازی است.

این خطیب برجسته اظهار کرد: علامه طباطبایی در ماه رمضان روزه خود را با بوسه زدن بر ضریح افطار می‌کردند و امام مقید بود هر روز به حرم بروند و زیارت جامعه کبیره بخوانند؛ آیت‌الله مرعشی نجفی و بهاءالدینی و دیگر عالمان بزرگ نیز مقید بودند روزانه به حرم مشرف شوند.

مومنی با بیان اینکه در این زیارتنامه نکات عمیقی وجود دارد که درک آن و رسیدن به برکات آن مستلزم شست و شوی قلب است، بیان کرد: حضرت معصومه هم خود و هم زیاتنامه ایشان منحصر به فرد است و زیارتنامه‌ای نداریم که این‌قدر علما در مورد آن توصیه و خودشان عمل کرده باشند.

مؤمنی با بیان اینکه آیت‌الله بافقی قرار ملاقات با امام زمان(عج) گذاشت و امام فرمودند که مکان ملاقات ما حرم معصومه(س) است، تصریح کرد: ما وقتی در این زیارت سلام به انبیاء می‌دهیم حالت غیبت است، ولی در مورد ائمه حالت به خطاب تبدیل می شود؛ یعنی اینجا حرم همه معصومین(ع) است؛ عده‌ای از ری محضر امام صادق(ع) رفتند امام فرمودند «مرحبا باخواننا من اهل قم» و بعد روایت معروفی را که حرم ما قم است فرمودند: خداوند حرمی دارد که مکه است، امیرالمومنین حرمی دارد که کوفه است و حرم ما هم قم است»؛  بنابراین گرچه ائمه(ع) در مدینه و سامراء و کاظمین و مشهد دفن شده و مقبره آنان آنجاست، ولی حرم ایشان در قم است.

این خطیب ادامه داد: وقتی دلتنگ فاطمه زهرا و بقیع و کاظمین و سامراء شدید به زیارت فاطمه معصومه(س) در قم بروید؛ فاطمه شفیعه روز جزاست و کسی که در آخرت  چنین وجهه و آبرو دارد به طریق اولی در دنیا این آبرو و وجهه را دارد.

وی افزود: فاطمه معصومه(س) به کریمه اهل بیت معروف است؛ یعنی اگر فقیر به نزد ایشان برود غنی برمی‌گردد. از آیت‌الله نقل مرعشی نقل شده که من در مشکلات زیاد گاهی گلایه می‌کردم و در خواب دیدم خادمه حضرت معصومه آمد و گفت که کریمه تو را دعوت کرده است؛ ایشان خطاب به بنده فرمودند ما کی تو را تنها گذاشتیم که این طور گلایه می‌کنی؛ لذا برای همه امور به ایشان پناه ببریم و مسیر دور و نزدیک هم مهم نیست.

مؤمنی با بیان اینکه شیعیان همگی به اعتبار و شفاعت ایشان وارد بهشت می‌شوند، بیان کرد: فاطمه معصومه دارای شأن ولایی و تکوینی، اجتماعی، تاریخی، علمی و سیاسی و ... است و امروز به برکت وجودشان از همه دنیا در قم طلبه حضور دارند و در برخی کشورها نیز حوزه علمیه از برکت وجود ایشان تاسیس شده است.

وی با اشاره به شأن تاریخی قم و حرم مطهر حضرت معصومه(س) اضافه کرد: در روایت آمده است که اهل این شهر کنار امام زمان(عج) قیام کرده، استقامت و ایشان را یاری می‌کنند لذا در مورد خاک این شهر دعاهایی هست که در مورد هیچ خاکی نشده است.

انتهای پیام

captcha