منتظر نهادهای دولتی برای شبکه‌سازی گروه‌های خیریه پزشکی نمانیم
کد خبر: 3824634
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۳
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:

منتظر نهادهای دولتی برای شبکه‌سازی گروه‌های خیریه پزشکی نمانیم

گروه سلامت ــ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اهداف تشکیل مؤسسه ملی مرهم، شبکه‌سازی پزشکان خیّر را از طریق تشکیل کانونی با حضور مدیران گروه‌های مختلف پزشکی امکان‌پذیر دانست و گفت:‌ این گروه‌ها باید خودشان متولی این کار شوند و منتظر نهاد‌های دولتی نباشند.

شبکه‌سازی پزشکان‌خیّر از طریق تشکیل کانون گروه‌های خیریه پزشکی/ نذر تخصص به محرومان هدف مؤسسه مرهمرحمت‌الله حافظی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و نایب رئیس هیئت مدیره مؤسسه ملی مرهم، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با بیان اینکه تیم‌های پزشکی عضو این مؤسسه با هدف نذر تخصص به محرومان دور هم گرد آمده‌اند، اظهار کرد: حدود پنج سال قبل مقرر شد مؤسسه‌ای را با عنوان نذر تخصص ثبت کنیم و از پزشکانی که تمایل دارند از تخصص خود در درمان بیماران مناطق محروم استفاده کنند دعوت کنیم؛ بدین جهت مقدمات کار را با دکتر کلانتر هرمزی، فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی فراهم کردیم. البته دکتر هرمزی دو سال قبل‌تر از آن، کار خود را در مناطق محروم با تیم‌هایی از جراحان پلاستیک آغاز کرده بود و چون هدف مشترکی وجود داشت، این مؤسسه تشکیل و ثبت و هئیت امنا و هیئت مدیره آن نیز انتخاب شدند.

وی با بیان اینکه پس از تشکیل مؤسسه مرهم تیم‌های جراحی پلاستیک مناطق محروم تحت لوای مؤسسه مرهم کار خود را انجام دادند، گفت: پس از ثبت رسمی مؤسسه تیم طب فیزیکی، تیم چشم پزشکی نیز به آن‌ها اضافه شد، طبعاً با وجود جراحان پلاستیک تیم‌های متخصص بیهوشی، پرستاری، گفتار درمانی، روانشناسی بالینی نیز در این گروه‌ها حاضر بودند و مشاوره به خانواده بیماران می‌دادند.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: در آینده‌ای نزدیک تیم متخصص پوست نیز به این جمع اضافه می‌شوند. مهربانی، انسان دوستی و احترام به هم‌نوع نقاط مشترکی است که موجب پیوند افراد عضو مؤسسه شد، تک‌تک افراد با اهداف مختلفی وارد گروه شدند اما موج مشترک خدمت‌رسانی به مردم را به راه انداختند.
تعداد زیادی از افراد جامعه درگیر مشکلات فیزیکی و عضلانی هستند و نیاز به خدمت پزشکی دارند؛ حال عده‌ای به این خدمات دسترسی دارند و عده‌ای نیز در مناطق دور از دسترس، از امکان بهره‌مندی خدمات درمانی محروم هستند. لذا تیم‌های تخصصی طب فیزیکی مرهم سفر به مناطق محروم را یک ظرفیت برای خدمت به محرومان یافتند تا این مشکلات را حل کنند و خدمات مرتبط را در اختیار هموطنان خود قرار دادند.
 
رئیس تیم متخصص طب فیزیکی و توانبخشی مؤسسه ملی مرهم با بیان اینکه مسائل عضلانی و اسکلتی، مشکلات بسیار شایعی در ایران است، تصریح کرد: تعداد زیادی از افراد جامعه درگیر مشکلات فیزیکی و عضلانی هستند و نیاز به خدمت پزشکی دارند؛ حال عده‌ای به این خدمات دسترسی دارند و عده‌ای نیز در مناطق دور از دسترس، از امکان بهره‌مندی خدمات درمانی محروم هستند، لذا تیم‌های تخصصی طب فیزیکی مرهم سفر به مناطق محروم را یک ظرفیت برای خدمت به محرومان یافتند تا این مشکلات را حل کنند و خدمات مرتبط را در اختیار هموطنان خود قرار دادند.

حافظی ادامه داد: اولین سفر با تیم مرهم را برای ارائه خدمات طب فیزیکی به مناطق محروم به تنهایی آغاز کردم، اما در پی آن افراد دیگری نیز به ما پیوستند. در حال حاضر ۱۰ نفر متخصص طب فیزیکی عضو گروه مرهم هستند و در هر سفر تعدادی از این افراد همراه ما می‌آیند و افراد دیگری نیز اعلام آمادگی کرده‌اند که به این تیم بپیوندند.

وی در رابطه با امکان شبکه‌سازی گروه‌های خیریه پزشکی و پزشکان خیر نیز گفت: این امکان وجود دارد و دور از ذهن و دسترس نیست؛ در حال حاضر گروه‌های خیر پزشکی وجود دارند و می‌توان با تعامل مدیران آن‌ها این کانون را ایجاد کرد. وقتی این کانون ایجاد شود قابلیت ثبت بین‌المللی دارد و چه بسا در فعالیت‌های برون‌مرزی شرکت کرده و از ظرفیت سازمان‌های فرامرزی هم استفاده کنند. امیدواریم در آینده نزدیک شاهد ایجاد چنین کانونی باشیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تأکید کرد: این گروه‌ها خود باید متولی این کار شوند و به هیچ وجه نباید از نهاد‌های دولتی انتظار داشته باشند تا این شبکه یا کانون تشکیل شود. همین گروه‌هایی که شکل گرفته است، اگر در سطح هیئت مدیره با هم ارتباط برقرار کنند و نشست مشترکی را بگذارند، می‌توانند یک هیئت مدیره انتخاب کنند و آن‌ها کانون را مدیریت و در سفر به مناطق محروم یکدیگر را پوشش دهند. مثلاً در سفری که عید فطر به دیشموک استان کهگیلویه و بویر احمد داشتیم، تعدادی بیمار را که نیازمند خدمات روماتولوژی بودند شناسایی کردیم، در حالی که در گروه مرهم پزشک روماتولوژیست عضو نیست از تعدادی متخصص خواستیم که سفری به این منطقه داشته باشند و این بیماران را درمان کنند؛ آن‌ها نیز به درخواست ما پاسخ مثبت دادند. این امر نشان از آن دارد که اگر بخواهیم، می‌توانیم شبکه‌ای از پزشکان خیّر در کشور داشته باشیم.

انتهای پیام
 
captcha