حمایت ملی و بین‌المللی از توافق در سودان
کد خبر: 3824705
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۳

حمایت ملی و بین‌المللی از توافق در سودان

گروه بین‌الملل ـ توافق شورای نظامی انتقالی سودان با مخالفان برای تأسیس شورای حاکمیتی به منظور مدیریت کشور در سه سال آینده با حمایت و تأیید اکثریت جریان‌های سیاسی سودان و برخی محافل منطقه‌ای و بین‌المللی مواجه شده است.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری «الجزیره‌نت»؛ اتحادیه مشاغل سودان در واکنش به توافق شورای نظامی این کشور با مخالفان در بیانیه‌ای بر ضرورت همبستگی و همگرایی به منظور حمایت از انقلاب و تحقق اهداف آن تأکید کرد.
 
در این بیانیه آمده است برکناری عمر البشیر خواسته نخست بود و واگذاری قدرت به غیرنظامیان نیز خواسته دوم بود و اکنون اندک اندک مسیر برای تحقق کامل انقلاب فراهم می‌شود.
 
حزب کنگره مردمی، حزب ملی «الأمة» و اخوان‌المسلمین سودان نیز از دیگر جریان‌های این کشور هستند که از این توافق حمایت کردند.
 
محمد حسن ولد لبات، فرستاده اتحادیه آفریقا در سودان اعلام کرد: شورای نظامی سودان و نیروهای آزادی و تغییر از گروه‌های مخالف این کشور برای تشکیل شورای حاکمیتی به توافق رسیدند و بر اساس این توافق، در مرحله انتقالی قدرت میان طرفین، تا برگزاری انتخابات به مدت 39 ماه تقسیم خواهد شد و یک دولت ملی تکنوکرات به ریاست نخست‌وزیر تشکیل می‌شود.
 
مدنی عباس، سخنگوی ائتلاف گروه‌های اپوزیسیون موسوم به «آزادی و تغییر» نیز در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: طبق توافقات صورت گرفته میان این گروه‌ها و شورای نظامی انتقالی که در مذاکرات دیروز جمعه، 14 تیرماه درباره آن توافق شد، سودان به مدت سه سال و سه ماه به وسیله شورای حاکمیتی اداره خواهد شد.

وی افزود: دوره انتقالی در این مدت به دو دوره تقسیم می‌شود که ریاست شورای حاکمیتی در ۲۱ ماه اول بر عهده شورای نظامی خواهد بود و ۱۸ ماه بعدی نیز سودان از سوی غیرنظامیان اداره می‌شود.

طبق گفته این مقام سودانی، همچنین امروز شنبه، 15 تیرماه کمیته‌ای متشکل از کارشناسان تشکیل می‌شود و طی ۴۸ ساعته توافق نهایی را برای امضا آماده می‌کند.
 
واکنش‌های بین‌المللی
 
توافق میان اپوزیسیون و شورای نظامی انتقالی سودان بر سر تقسیم قدرت در دوره انتقالی واکنش‌های بین‌المللی را نیز به همراه داشته است. فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این باره گفت: توافق میان شورای نظامی انتقالی و ائتلاف گروه‌های آزادی و تغییر سودان یک موفقیت به شمار می‌رود.

وی تأکید کرد: این مهم است که طرف‌های مختلف این توافق را با نیت خوب اجرا کنند و به مذاکرات درباره مسائل تعلیق شده ادامه دهند. هر چه سریع‌تر باید یک دولت غیرنظامی تشکیل شود که قادر به برقراری دوباره صلح، تضمین رفاه اقتصادی و حمایت از حقوق بشر برای همه در سودان باشد.
 
همچنین، پارلمان عربی، اتحادیه عرب، قطر، امارات، ترکیه، بریتانیا، مصر و اتحادیه آفریقا از توافق میان شورای نظامی انتقالی سودان و ائتلاف گروه‌های موسوم به آزادی و تغییر این کشور درباره تشکیل شورای حاکمیتی برای اداره سودان در دوره انتقالی استقبال کردند.

ارتش سودان به دنبال تظاهرات مردمی علیه دولت عمر البشیر، در ۱۱ آوریل(22 فروردین‌ماه) او را از ریاست جمهوری برکنار کرد و خود با تعیین شورای نظامی انتقالی کنترل امور را در دست گرفت. اما مردم که خواهان از میان رفتن تمام آثار بر جای مانده از نظام البشیر بودند، همچنان به اعتراضات ادامه دادند و خواستار تشکیل یک دولت غیر نظامی شدند.

انتهای پیام
captcha