توقیف نفتکش ایرانی؛ نشانه دنباله‌روی همیشگی انگلیس از آمریکا
کد خبر: 3824761
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۹
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس:

توقیف نفتکش ایرانی؛ نشانه دنباله‌روی همیشگی انگلیس از آمریکا

گروه سیاسی ــ جمالی نوبندگانی اقدام انگلیس در توقیف نفتکتش حامل نفت ایران را نشانه دنباله‌روی همیشگی این کشور از آمریکا دانست و گفت: از طرفی این اقدام فرار رو به جلو برای توجیه نقض عهدها و انجام ندادن تعهدات برجامی است. به ویژه دست زدن به چنین اقدامی، آن هم چند روز مانده به اقدام ایران در افزایش میزان غنی‌سازی، به منظور تحت فشار قرار دادن ایران برای وارد نشدن به این مرحله است.

به گزارش ایکنا صبح روز پنجشنبه، 13 تیر، نفتکش «گریس ۱» که متعلق به یک شرکت روسی است و قصد داشت 2 میلیون بشکه نفت ایران را به پالایشگاه‌های سوریه برساند از سوی نیروی دریایی انگلستان در منطقه جبل‌الطارق توقیف شد.

بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران این اقدام انگلیس را سیاسی دانسته که ارتباطی با قوانین بین‌المللی دریانوردی ندارد. البته لندن مدعی است که توقیف این نفتکش با استناد به تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه انجام گرفته، اما دولت اسپانیا در بیانیه‌ای اعلام کرد که لندن این کار را به درخواست واشنگتن انجام داده است.

محمدجواد جمالی نوبندگانی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره اهداف انگلیس از چنین اقدام تحریک‌آمیزی گفت: به اعتقاد من یک تقسیم کاری میان اروپا و آمریکا در عدم اجرای تعهداتشان در برجام انجام گرفته است، به این گونه که آمریکایی‌ها به صورت مشخص و روشن از برجام خارج شدند و علیه جمهوری اسلامی ایران مواضع تند و افراطی گرفتند و از آن سو اروپایی‌ها با عدم انجام تعهدات خود یا تعلل در انجام آن‌ها و همراهی با آمریکا در بحث‌هایی مانند مسائل موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران و بیان اینکه از ترس تحریم‌های ثانویه آمریکا نمی‌توان با جمهوری اسلامی ایران ارتباطات مالی و بانکی برقرار کرد به طور عملی پا در جای پا آمریکا گذاشته‌اند و سعی کرده‌اند ایران را در وضعیت انفعالی و معلق نگه دارند که نه حرکت رو به جلو انجام دهد نه به عقب و این برای یک کشور بدترین حالت است.

دنباله‌روی همیشگی انگلیس از آمریکا

وی ادامه داد: نکته جالب این است که آمریکا و اروپا به طور هماهنگ ایران را به عدم انجام تعهدات خود در برجام محکوم می‌کنند، در حالی که خودشان نه تنها هیچ اقدام مثبت و مؤثری انجام نداده‌اند بلکه آمریکا از برجام خارج شده ولی صحبت از اقدامات خلاف برجام ایران می‌کند و این خود یک طنز تلخ سیاسی است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: به نظر من این اقدام انگلیس علاوه بر اینکه دنباله‌روی همیشگی این کشور را از آمریکا نشان داد، بلکه فرار رو به جلو برای توجیه نقض عهدها و انجام ندادن تعهدات برجامی است.

جمالی نوبندگانی یادآور شد: انگلیس این اقدام را چند روز مانده به گام دوم ایران در کاهش تعهدات برجامی خود، که افزایش میزان غنی‌سازی اورانیوم از 3.67 درصد به بالاتر است، انجام داد و به زعم خودشان برای تحت فشار قرار دادن ایران است تا مانع از مبادرت ایران به برداشتن این گام شوند.

وی بیان کرد: نکته دیگر اینکه هم آمریکا و هم اروپا به دنبال این هستند که هم از برجام خارج شوند و هم اقدامات متقابل جمهوری اسلامی ایران را به معنای نقض برجام تلقی کنند و از نظر حقوقی و سیاسی در جامعه بین‌المللی تبعات آن را به دوش جمهوری اسلامی بیندازند.

اولویت اقدامات حقوقی و دیپلماتیک علیه انگلیس

جمالی نوبندگانی درباره نوع واکنش ایران در برابر اقدام انگلیس گفت: حتماً ایران باید از طریق وزارت امور خارجه اقدامات حقوقی و دیپلماتیک را انجام دهد و سایر اقدامات مانند مقابله به مثل اقداماتی نیست که اعلامی باشد و با توجه به تصمیماتی که شورای عالی امنیت ملی اتخاذ می‌کند قابل انجام است و ضرورتی ندارد که رسانه‌ای شود و در صورت صلاحدید متناسب با شرایط انجام خواهد شد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره ارتباط این اقدام انگلیس با فراهم کردن بهانه‌ برای تعلل در اجرای اینستکس گفت: شک نداریم که اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها حاضر به دادن هیچ امتیازی نیستند و به قول وزیر امور خارجه کشورمان همین اینستکس را که ربطی به برجام ندارد، به عوامل دیگری ارتباط می‌دهند و به همین راحتی به ما امتیازی نخواهند داد و می‌خواهند امتیاز کم را با گرفتن امتیازات بزرگ به ما بدهند و این باج‌خواهی است.

جمالی نوبندگانی ابراز کرد: اینستکس تا حد زیادی شبیه برنامه «نفت در برابر غذا» است که با صدام انجام دادند و بدین لحاظ عزتمندانه نیست و حال برای اجرای همین برنامه نیز بهانه‌جویی و تعلل می‌کنند. لذا اجرای گام دوم کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران می‌تواند تا حدی تکلیف اروپایی‌ها را در ادامه مسیر برجام و انجام دادن یا ندادن تعهداتشان روشن کند.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

captcha