تشریح برنامه‌های دهه کرامت در استان مرکزی/ فعالیت ۴۶۰۰ خادم‌یار رضوی(ع)
کد خبر: 3824803
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۰

تشریح برنامه‌های دهه کرامت در استان مرکزی/ فعالیت ۴۶۰۰ خادم‌یار رضوی(ع)

گروه فرهنگی ــ سرپرست دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی(ع) در استان مرکزی گفت: با استفاده از ظرفیت عظیم کانون‌های خادم‌گری و خادم‌یاران در استان مرکزی تاکنون بیش از ۴۶۰۰ خادم‌یار رضوی ثبت‌نام کرده‌اند.

تشریح برنامه‌های دهه کرامت در استان مرکزی/ 4600 خادم‌یار رضوی(ع) در استان فعالیت می‌کنند

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، محمد بخشی، سرپرست دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی(ع) در استان مرکزی، امروز، 15 تیر‌ماه در نشست خبری به منظور تشریح برنامه‌های دهه کرامت که در سالن جلسات اداره کل هلال‌احمر استان برگزار شد، گفت: از سال 95 دفاتر استانی نمایندگی آستان قدس رضوی(ع) در تمامی استان‌های کشور احداث شد.

وی اهم محورها و فعالیت‌های دفاتر آستان قدس رضوی در تمامی استان‌ها را فرهنگی و در راستای محرومیت‌زدایی دانست و اظهار کرد: با استفاده از ظرفیت عظیم کانون‌های خادم‌گری و خادم‌یاران در استان مرکزی بیش از 4600 خادم‌یار داوطلب در استان ثبت‌نام کرده‌اند که با استفاده از ظرفیت خادم‌یاران در راستای مأموریت‌های آستان قدس اقدامات گسترده‌ای صورت می‌گیرد.

بخشی ادامه داد: خادم‌یاران رضوی قادرند در شیفت‌هایی که در حرم رضوی مشرف می‌شوند شیفت خدمت را انتخاب کرده و به عنوان خادم‌یار رضوی در حرم مطهر خدماتی را ارائه دهند، افراد برای ثبت‌نام می‌توانند وارد سایت خادم‌یاری شده و طی مراحلی شیفت را انتخاب کرده و در سفری که به مشهد دارند به عنوان خادم امام رضا(ع) فعالیت داشته باشند.

سرپرست دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان مرکزی در تشریح چرایی اجرای طرح خادم‌یار رضوی تصریح کرد: هدف از اجرای طرح یاد شده به دلیل جبران کمبود نیروی انسانی نیست، انگیزه از اجرای طرح کمک به محرومان و رفع محرومیت‌زدایی است، افراد در قالب کانون‌های خادم‌یاری تقسیم شده و به نهادهای حمایتی همچون کمیته امداد و ... کمک‌رسانی می‌کنند.

بخشی اضافه کرد: فعالیت خادم‌یاران موازی با نهادهای حمایتی نیست، بلکه افرادی که در قالب خادم‌یار رضوی فعالیت دارند اقدامات هم‌پوشانی با نهادها و دستگاه‌های حمایتی دارند. با عقد تفاهم‌نامه‌هایی از سوی آستان قدس با نهادهای فرهنگی و حمایتی خدمات در راستای انجام مأموریت‌های این مجموعه صورت می‌گیرد، به طور مثال با عقد تفاهم‌نامه با کمیته امداد جهت ساخت منازل محرومان ساخت و ساز با بسیج، ارائه وام‌های ساخت و ساز با کمیته امداد و هزینه کردهای ایاب و ذهاب و اسکان افراد در قالب اردوی جهادی بر عهده آستان قدس است.

وی از راه‌اندازی کانون‌های خادم‌یار محلی با محوریت مساجد خبرداد و افزود: در اراک 87 کانون خادم‌یار محله‌ای و در استان بیش از 150 کانون فعالیت دارند، در این کانون‌ها مساجد اقدامات فرهنگی و محرومیت‌زدایی محله خود را برعهده دارند، در این کانون افراد کم‌بضاعت و خیرین شناسایی شده و در راستای محرومیت‌زدایی افراد کم‌برخوردار خدمات لازم صورت می‌گیرد.

بخشی گفت: در بخش فرهنگی کانون‌های خادم‌یار محله‌ای کانون‌های تخصصی موضوعی نیز در قالب 8 مأموریت اساسی جهت محرومیت‌زدایی سازماندهی شدند که فعالیت‌هایی همچون اردوهای جهادی، تعیین معیشت و نیاز مردم، اشتغال‌زایی، تأمین سبدکالا و ... و 12 کانون فرهنگی انجام می‌دهند، در واقع این کانون‌ها پشتیبانی کانون‌های محله‌ای زیر مجموعه معاونت فرهنگی هستند.

وی از تشرف 25 هزار زائر اولی و محروم از استان به حرم حضرت رضا(ع) در سه سال گذشته خبرداد و گفت: 260 هزار خادم‌یار رضوی در کشور فعالیت دارند، آستان قدس رضوی دارای فضای مردمی بوده و پذیرای همه مردم با هر قشر و گروهی است.

بخشی در تشریح برنامه‌های دهه کرامت هم اظهار کرد: برنامه‌های دهه کرامت از شنبه، 15 تیر‌ماه با اجرای برنامه در پارک بانوان ویژه دختران جوان و مراسم ورزش باستانی در زورخانه اراک آغاز می‌شود، برنامه‌ها با دیدار خانواده شهدا و جانبازان، اجرای برنامه کانون کتاب و کتابخوانی با حضور نویسنده کتاب «دلتنگ نباش»، امضای تفاهم‌نامه همکاری با معاونت درمان علوم پزشکی استان مرکزی در راستای طرح خدمات پزشکی محرومان و دیدار خانواده شهدا و بازدید از بیماران بیمارستان آیت‌الله خوانساری اراک از دیگر برنامه‌های اجرایی است.

وی برگزاری مراسم زیارت عاشورا، تجمع خادمیاران رضوی، آغاز به کار رواق رضوی در امامزاده آمنه خاتون(س) و عبدالله(ع)، اجرای برنامه خاطرات رزمندگان فاطمیون، حضور در گلزار شهدا و مدافعان حرم، محفل انس با قران با حضور قاریان استانی، جشن میلاد امام رضا(ع)، برپایی ایستگاه صلواتی از ابتدای دهه کرامت در مؤسسه میقات‌الرضا(ع)، اجرای طرح تقسیم 333 وام ازدواج زوج‌های جوان را از دیگر برنامه‌های در دستور کار عنوان کرد. دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان با جمع برنامه‌های زیر سایه خورشید در مجموع 250 برنامه اجرایی دارد.

بخشی در ادامه به برنامه‌های معنوی در سایه خورشید ویژه حضور خادمان رضوی(ع) در شهرستان‌های استان مرکزی هم گفت: کاروان زیر سایه خورشید از دوشنبه، 17 تیر‌ماه وارد ساوه شده و در روزهای بعد در شهرستان‌های خمین، اراک، شازند، آشتیان، تفرش و خنداب حضور دارند.

وی در پایان از اجرای 100 برنامه توسط کاروان زیرسایه خورشید در استان خبرداد و افزود: این کاروان برنامه‌های خود را در قالب دیدار با ائمه جمعه شهرستان‌ها، دیدار از خانواده شهدای شاخص، حضور در روستاهای محروم، عیادت از بیماران، حضور در زندان‌ها، دیدار با صنعتگران و صبحگاه مشترک تنظیم کرده است.

انتهای پیام

captcha