اخبار معارفی رسانه‌ها/ برگزاری محافل و کرسی‌های نفحات‌القرآن ویژه دهه کرامت
کد خبر: 3824821
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۴

اخبار معارفی رسانه‌ها/ برگزاری محافل و کرسی‌های نفحات‌القرآن ویژه دهه کرامت

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ از جمله مهم‌ترین رویدادهای معارفی امروز، 15 تیرماه، می‌توان به خبر برگزاری کرسی‌های نفحات‌القرآن ویژه دهه کرامت اشاره کرد.

اخبار معارفی رسانه‌ها/ برگزاری کرسی‌های نفحات‌القرآن ویژه دهه کرامت

به گزارش ایکنا؛ در کنار اخبار متعددی که طی امروز شنبه، 15 تیرماه، در صفحات معارفی رسانه‌ها منتشر شد، خبر برگزاری کرسی‌های نفحات‌القرآن ویژه دهه کرامت یکی از مهم‌ترین این اخبار بود.

تسنیم

صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز شنبه، 15 تیرماه و تا ساعت 13:30 تعداد شش خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده که تنها یک خبر از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار داشته و مابقی اخبار نیز با توجه به نزدیکی به ایام دهه کرامت اغلب در این رابطه منعکس شده‌اند.

«کرسی‌های نفحات‌القرآن ویژه دهه کرامت»، عنوان تنها خبر قرآنی امروز این صفحه از خبرگزاری تسنیم تا این ساعت را تشکیل می‌دهد که مربوط به کرسی‌های تلاوت نفحات‌القرآن در نقاط مختلف تهران بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «هم‌زمان با ایام با سعادت دهه کرامت و میلاد امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) کرسی‌های تلاوت نفحات‌القرآن در نقاط مختلف تهران برگزار می‌شود.

برنامه این محافل به شرح ذیل است؛

محفل انس با قرآن کریم با حضور محسن قاسمی شنبه، 15 تیر‌ماه، بعد از نماز عشاء در مسجدالنبی(ص) واقع در تهرانسر، شهرک پاسداران.

محفل انس با قرآن با تلاوت محمد پورعاشوری یکشنبه، 16 تیرماه، بعد از نماز عشاء در مسجدالغدیر به نشانی؛ تهرانسر شهرک دریا.

محفل انس با قرآن با حضور حسین فردی دوشنبه، 17 تیر‌ماه، در امامزاده قاضی‌الصابر واقع در ده ونک.

محفل انس با قرآن در شام میلاد امام رضا(ع) با حضور قاسم رضیعی یکشنبه، 23 تیر‌ماه، پس از نماز مغرب و عشاء در مسجدالحسین(ع) واقع در نارمک خیابان شهید ثانی، میدان 88.

محفل انس با قرآن کریم با حضور حامد علیزاده چهارشنبه، 27 تیرماه، پس از نماز مغرب و عشاء در مسجد رحمتیه واقع در خیابان پیروزی، خیابان شکوفه».

فارس

تلاوت ترتیل صفحه 79 قرآن کریم توسط مرحوم مصطفی اسماعیل، قاری مشهور مصری، آغازگر اخبار امروز صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس است.

همچنین، در ادامه و تا این ساعت نیز اخبار دیگری با عناوین «تکاپوی طرفداران «احمد الحسن» از فرقه‌سازی تا ساختن یک امام جدید!»، «توزیع ۱۶ هزار جلد قرآن در مناطق محروم توسط آستان قدس رضوی» و «کرسی‌های تلاوت نفحات‌القرآن ویژه دهه کرامت برگزار می‌شود» بر روی خروجی این صفحه منعکس شده که اغلب نیز قرآنی هستند.

این صفحه از خبرگزاری فارس نیز طی امروز اقدام به انتشار خبری قرآنی با عنوان «توزیع ۱۶ هزار جلد قرآن در مناطق محروم توسط آستان قدس رضوی» کرده که در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام سیدمسعود میریان، مدیر مرکز قرآن کریم سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی است. در بخش‌هایی از آن آمده است: «به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس؛ مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی در ایام دهه کرامت برنامه‌های مختلف و متنوعی را برای عاشقان امام رضا(ع) در سراسر کشور تدارک دیده است.

حجت‌الاسلام سیدمسعود میریان، مدیر مرکز قرآن کریم سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی، درخصوص این برنامه‌ها گفت: برنامه‌های قرآنی مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی در ایام دهه کرامت در سه بخش طراحی شده که شامل توزیع ۱۶ هزار جلد قرآن در مناطق محروم، شناسایی و حمایت از جلسات قرآن در ۸ استان و برگزاری کرسی‌های تلاوت رضوی در سراسر کشور است.

وی درخصوص توزیع قرآن کریم در مناطق محروم گفت: امسال و در ایام دهه کرامت امسال ۱۶ هزار جلد مصحف شریف به مساجد مناطق محروم استان خراسان رضوی و دیگر استان‌های محروم توسط آستان قدس اهدا می‌شود که این کار براساس کارشناسی انجام‌ شده و با اولویت مناطق محروم شهر مشهد مقدس و دیگر شهرستان‌ها انجام می‌شود».

مهر

«ستاره‌ها» گفت‌وگویی متفاوت با حافظان قرآن نخبه»، عنوان تنها خبر امروز صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر است که تا این ساعت بر روی خروجی این صفحه منتشر شده است.

در بخش‌هایی از این خبر قرآنی که در رابطه با برنامه جدید «ستاره‌ها» شبکه قرآن و معارف سیما انعکاس یافته، آمده است: «به مناسبت فرارسیدن فصل تابستان و در راستای پرکردن اوقات فراغت مخاطبان تلویزیون، برنامه جدید «ستاره‌ها» که گفت‌وگویی متفاوت و جذاب با حافظان قرآن کریم است، در کنداکتور پخش شبکه قرآن و معارف سیما قرار گرفت.

«ستاره‌ها» در ۴۰ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای به معرفی حفاظ قرآن کریم می‌پردازد که علاوه بر حافظ بودن، در مشاغل و حرفه‌ی خود نیز جزو برترین‌ها و نخبه‌ها به حساب می‌آیند.

این برنامه با حضور نخبگان قرآنی سراسر کشور در ۲ بخش آقایان و بانوان روزهای پنجشنبه و جمعه هر هفته حوالی ساعت ۱۷ تقدیم علاقه‌مندان می‌شود».

ایرنا

صفحه قرآن و معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز طی امروز و تا این لحظه تنها یک خبر با عنوان «آمر به معروف در دزفول مصدوم شد» را بر روی خروجی خود منعکس کرده که این خبر نیز قرآنی نبوده و در دیگر حوزه‌های معارفی منتشر شده است.

ایسنا

«موشن‌گرافی/ چگونه در سفر حج به بیماری مبتلا نشویم؟»، «نور و معماری حرم رضوی»، «برگزاری جشنواره ملی شعر رضوی در کرمان» و «کرامت انسانی از منظر قرآن کریم و ائمه(علیهم‌السلام)»، عناوین اخبار امروز صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان تا این ساعت را تشکیل می‌دهند که تنها یک خبر از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارد.

در بخش‌هایی از تنها خبر قرآنی امروز این صفحه که در رابطه با موضوع کرامت انسانی از منظر قرآن و اهل بیت(ع) منعکس شده، آمده است: «حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمد نقیب با تبریک ایام ولادت امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) اظهار کرد: حضرت معصومه (س) به عنوان کریمه اهل بیت(ع) و امام رضا(ع) امام رئوف و مهربانی و کرام. هستند. این خانواده، خانواده کرم و کرامت هستند و این دهه به خوبی به نام دهه کرامت نامگذاری شده است، اما در این ایام مناسب است به این مسئله بپردازیم که کرامت به چه معناست؟ و خدمت کریمانه چگونه است؟ ما برای رسیدن به خدمت کریمانه باید روش و زندگی اهل بیت(ع) را مشاهده کنیم و آنها را برای خود الگو و منش قرار بدهیم.

وی درباره معنی واژه کرامت گفت: در قرآن کریم در سوره اسرا آمده است «وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ و… و.، و به راستی ما فرزندان آدم را گرامی داشتیم و….». اینکه در قرآن یک جا از انسان، یک جا از بنی‌آدم و یک جا از بشر استفاده می‌کند معانی خاصی دارد. در این آیه خداوند به جایگاه انسانیت اشاره کرده است. مفسران در بحث کرامت معانی متعددی دارند، اما علامه طباطبایی در المیزان به معنی خوبی از کرامت اشاره دارد و می‌گوید که کرامت یا تکریم کردن امری نیست که یک امتیاز به فردی بدهیم بلکه کرامت یک امر ذاتی و نفسانی است. انسان از آن جهت که انسان است کرامت دارد».

باشگاه خبرنگاران جوان

صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران نیز طی امروز و تا این ساعت اقدام به انتشار سه خبر با عناوین «حدیث امام هادی(ع) درباره فقر و توانگری»، «زمانی بودجه نهضت قرآنی کشور نصف دستمزد یک مربی فوتبال بود/ با نگاه اداری، نهضت قرآنی درست نمی‌شود/ کاری کنیم قرآن در سبد روزانه مردم قرار بگیرد» و «جایگاه شادی و مزاح در اسلام و ادیان الهی/ بهانه‌های مخالفان خلافت امام علی (ع) چه بود؟» بر روی خروجی خود کرده که یکی از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم و دو خبر دیگر نیز در حوزه عترت قرار دارند.

تنها خبر امروز قرآنی این صفحه که عنوان «زمانی بودجه نهضت قرآنی کشور نصف دستمزد یک مربی فوتبال بود/ با نگاه اداری، نهضت قرآنی درست نمی‌شود/ کاری کنیم قرآن در سبد روزانه مردم قرار بگیرد» دارد، در گفت‌و‌گو با مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن منتشر شده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «با آمدن فصل تابستان و تعطیلی مدارس و کلاس های دانشگاهی اولین چیزی که دغدغه خانواده‌ها، دانش‌آموزان و دانشجویان است، پر کردن اوقات فراغت با برنامه‌های متنوع است. برنامه‌هایی که در آن آموزشگاه‌های خصوصی بیشترین سهم را در انتخاب خانواده‌ها دارند و سهول الوصول‌ترین و بیشترین امکانات را در اختیار هر فرد یا خانواده قرار می‌دهند.

سال‌ها می‌گذرد و هر ساله تابستان بر جذابیت کلاس‌های تابستانه زبان‌های خارجی، ورزشی، نقاشی، موسیقی و ... افزوده می شود و هر کدام از این رشته‌ها سعی کردند خود را با برترین متدهای خارجی به روز کنند. در این بین هم کسانی هستند که چشم خود را به روی زرق و برق کلاس‌های خصوصی بستند و پیرو بیانات رهبر معظم انقلاب پیرامون تربیت نسل اسلامی تمام دغدغه‌شان تربیت و آموزش فرزندان صالح و قرآنی است. البته که این تربیت و شکل‌گیری آموزش صحیح باید زیرنظر اساتید و مدیران قرآنی کشور مانند سازمان اوقاف و امور خیریه یا سازمان دارالقرآن کشور به مدیریت مهدی قره‌شیخلو و دیگر مدیران قرآنی کشور باشد».

ایبنا

«مجالس سبعه بر اساس نسخه موزه مولانا منتشر شد» و «آیین معرفی کتاب «روایت رهبری» برگزار می‌شود»، عناوین دو خبری هستند که صفحه دین خبرگزاری تخصصی کتاب ایران طی امروز و تا این ساعت بدان پرداخته است. دو خبر امروز این صفحه از اخبار قرآنی نبوده و در حوزه‌های مختلف معارفی منعکس شده‌اند.

میزان

صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان نیز که زیر نظر قوه قضائیه فعالیت می‌‌کند، طی امروز و تا این ساعت اخباری با عناوین «دهه کرامت دوران طلایی اخلاق‌گرایی/امام رضا (ع) و خواهر گرامیشان اسوه‌های اخلاق هستند»، «پاسداشت شهدای فاجعه مسجد گوهرشاد و سایر شهدای عفاف و پاکدامنی» و «برنامه‌های امروز حرم مطهر رضوی اعلام شد/برگزاری مراسم یادبود شهید احمد باقری شیروانی» را بر روی خروجی خود منتشر کرده که این اخبار نیز قرآنی نبوده و در حوزه‌های معارفی و عترت انعکاس یافته‌اند.

کیهان

روزنامه کیهان نیز طی امروز مطلبی قرآنی با عنوان «توصیف قرآنی عالمان بی‌عمل(1)(پرسش و پاسخ)» در صفحه معارف خود منتشر کرده که به صورت پرسش و پاسخ منعکس شده است.

در بخش‌هایی از این مطلب آمده است: «قرآن کریم چه توصیف و تبیینی برای عالمان بی‌عمل به کار برده و مصادیق آن را چگونه معرفی می‌کند؟ يكي از گروه‌هايي كه به سلامت جامعه و حقانيت ارزش‌ها صدمات حیثیتی جبران‌ناپذيری را وارد مي‌كنند، عالمان بي‌عمل هستند. حداقل تأثیر منفی کارکرد این گروه ایجاد نفرت در مخاطبانی است که به مکتب و ارزش‌های لسانی آنان دعوت می‌شوند، ولی در عمل آنچه را که مشاهده می‌کنند خلاف آن ادعاها است، بنابراین واگرایی و تقویت نفرت مخاطبان کمترین لطمه حیثیتی نسبت به مکتب و ارزش‌های ادعایی آنان خواهد بود. قرآن‌کریم نسبت به چنین کسانی واکنش نشان داده و آنان را به انحای مختلف تشبیه و تبیین فرموده است».

انتهای پیام

captcha