محصولات آستان قدس متأثر از نمادهای حرم رضوی باشد
کد خبر: 3824861
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۸

محصولات آستان قدس متأثر از نمادهای حرم رضوی باشد

گروه فرهنگی ــ دبیر جشنواره هنر رضوان گفت: محصولات تولید و خدمات ارائه شده در آستان قدس رضوی باید متأثر از نمادهای به کار رفته در حرم مطهر رضوی باشد.

محصولات و خدمات آستان قدس رضوی باید متاثر از نمادهای حرم مطهر باشدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، به نقل روابط عمومی موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی مهدی یک‌پسر، دبیر جشنواره هنر رضوان درباره ضرورت پیوند بین هنر و معماری به کار رفته در حرم مطهر رضوی با صنعت اظهار کرد: فصل مشترکی بین این دو امر وجود دارد که از آن با عنوان «هویت» یاد می‌شود و در واقع همان چیزی است که در زندگی به کار می‌گیریم.

وی ادامه داد: معماری به کار رفته در حرم مطهر رضوی هویتی را نشان می‌دهد که این مهم در فضای زندگی و اسباب و وسایل کمتر دیده می‌شود.

دبیر جشنواره هنر رضوان با بیان اینکه صنعت و تولیدات ما نیازمند ایجاد نگاهی نو در زمینه طراحی هستند، افزود: یکی از روش‌هایی که می‌تواند به این معنا و مفهوم نمادین و رویکرد صنعتی، پیوند بزند و به زندگی، آب و رنگ جدیدی ببخشد، استفاده از نقوش و آرایه‌هایی که به عنوان مثال در بارگاه حضرت رضا(ع) به کار رفته، است.

ارائه محصولات خلاقانه و متناسب با سلیقه مخاطب
وی با تأکید بر لزوم ارائه محصولات به صورت خلاقانه و متناسب با سلیقه مخاطب گفت: در جامعه امروز شرکت‌های موفق برای مطرح کردن خود از ساختار بصری مشخصی تبعیت می‌کنند که به آن هویت بصری گفته می‌شود.

یک‌پسر ادامه داد: اگر محصول با کیفیتی تولید می‌شود، این محصول باید ظاهر و نمای با کیفیتی نیز داشته باشد و این امر باید خاص و ویژه همان فرهنگ باشد تا چنانچه محصول مزبور به خارج از کشور صادر شود، مصرف‌کننده بتواند به کشور سازنده آن پی ببرد، در صورتی که متأسفانه کمتر محصولی در کشور با چنین مشخصاتی تولید می‌شود.

وی ادامه داد: از طرفی اگر مصرف‌کننده داخلی متوجه شود محصولی که استفاده می‌کند، در عین کیفیت، متناسب با فرهنگ و هویت ایرانی است، قطعا لذت بیشتری برده و برای به دست آوردن آن راحت‌تر هزینه می‌کند.

یک‌پسر در خصوص ضرورت اجرای هنرهای سنتی و اسلامی در بسته‌بندی محصولات تولیدی شرکت‌های تابعه آستان قدس رضوی گفت: بسیاری از مردم از محصولات رضوی به عنوان تبرک و یا سوغاتی استفاده می‌کنند، لذا انتساب این محصولات به حضرت رضا(ع) باعث می‌شود تا تولید‌کنندگان علاوه بر در نظر گرفتن کیفیت، وجه سوغاتی بودن و انتساب آن به حضرت را به نوعی نشان بدهند.

وی ادامه داد: البته این امر بدین معنا نیست که به صورت مستقیم تصاویری در بسته‌بندی‌ها استفاده و به نوعی از اعتقادات دینی و مذهبی سوء استفاده شود، اما باید از نقوشی استفاده کنیم که این هویت را به محصول انتقال دهیم.

یک‌پسر تأکید کرد: تمام محصولات تولیدی در بخش‌های اقتصادی، علمی، فرهنگی و... در آستان قدس رضوی باید نماد و نشانه‌هایی متأثر از حرم مطهر رضوی و وابستگی به این دستگاه را داشته باشند.


وی با اشاره به برخی اقدامات صورت گرفته در قالب جشنواره هنر رضوان گفت: تا کنون نشست‌های تخصصی در دانشگاه‌های مختلف کشور همچون شهرهای تهران، اصفهان، شیراز، تبریز و... با حضور اساتید و دانشجویان برگزار شده است.

یک‌پسر ادامه داد: در واقع این بار سعی کرده‌ایم به جای استفاده از روش‌های سنتی برای تبلیغ نظیر پوستر، علاوه بر اطلاع‌رسانی و کار در فضای مجازی، از تکنیک چهره به چهره نیز استفاده کنیم.

فاصله بسیاری بین هنر و صنعت وجود دارد
وی با بیان این که فاصله بسیاری بین هنر و صنعت وجود دارد، افزود: عمده جشنواره‌‌های مربوط به حوزه هنر، کاربردی نیستند و محصولات تولیدی برای استفاده در گالری‌ها مناسب است و جایگاهی در زندگی مردم ندارد، در صورتی که خروجی این دست جشنواره‌ها باید به تولیدکنندگان کمک کند تا با شناخت بهتر از هنر و نحوه استفاده از آن در محصولات و خدمات، به ارزش افزوده بیشتری دست پیدا کنند.

وی ادامه داد: معتقد هستم برگزاری جشنواره‌هایی نظیر «هنر رضوان»، می‌تواند نقش موثری در کاهش فاصله میان هنر و صنعت داشته باشد.

یک‌پسر در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان بین صنعت، هنر و هنرمندان و همچنین آستان قدس رضوی پیوندی مستحکم ایجاد کرد، گفت: آستان قدس رضوی مانند پدر معنوی در کشور شناخته می‌شود، به همین دلیل می‌تواند نقشی تسهیل‌گر داشته باشد.

وی ادامه داد: یکی از مصادیق این امر ارائه راه‌حل‌هایی برای ارتباط بیشتر میان هنر و صنعت است که برگزاری جشنواره‌هایی از جمله هنر رضوان، نمونه عینی آن به شمار می‌رود، تا بتوانیم شاهد ارائه محصولاتی ایرانی اسلامی به مصرف‌کنندگان باشیم.

انتهای پیام

captcha