رتبه بالای استان در پنج آسیب مهم اجتماعی، ناخوشایند است
کد خبر: 3824902
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۶
معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری خراسان رضوی:

رتبه بالای استان در پنج آسیب مهم اجتماعی، ناخوشایند است

گروه سیاست و اقتصاد- معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی در پنج آسیب مهم اجتماعی رتبه بالایی را دارد که بسیار ناخوشایند است. در طلاق، اعتیاد، حاشیه‌نشینی، کودک‌همسری و پرخاشگری و نزاع‌های اجتماعی دارای رتبه‌های بالا هستیم که زیبنده مردم استان نیست.

رتبه بالای استان در پنج آسیب مهم اجتماعی، بسیار ناخوشایند استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حسن جعفریمعاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری خراسان رضوی امروز 15 تیرماه در مراسم تکریم و معارفه فرماندار مشهد در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، اظهار کرد: آخرین وضعیتی که جمهوری اسلامی در حوزه هجمه ‌آمریکا با همراهی کشورهای عربی، عبری و غربی دارد، این است که ما در این هجمه چه وظیفه‌ای داشته و آیا آمادگی داریم؟

وی با بیان اینکه برایان هوک مسئول میز اقدام ضد ایران یا براندازی بوده و حدود دو سال است که اقداماتی را در حوزه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی علیه جمهوری اسلامی سامان می‌دهد، عنوان کرد: هوک بیان می‌کند که باید چند وظیفه در سطح جهان علیه جمهوری اسلامی انجام دهیم که آمریکا آن را در قالب‌های مختلف پیگیری می‌کند. اول اینکه باید پیگیری کنیم که فشار و تحریم در حوزه‌های مختلف علیه جمهوری رو به تزاید باشد. دوم اینکه باید با شرکای آمریکا تعامل کنیم تا اعمال فشار بیشتری صورت گیرد.

جعفری افزود: سوم اینکه باید از مشاوران و رسانه‌ها در فضای حقیقی و مجازی علیه جمهوری بهره‌گیری کنیم که اکنون هجمه‌های بسیاری را در این فضاها علیه نظام داریم. چهارم قطع دسترسی‌های ایران به منابع مالی خود است که مبالغ فراوانی ارز در خارج کشور داریم اما به دلیل تحریم آمریکا امکان انتقال آن به داخل غیر ممکن شده است.

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: پنجم برخورد با افراد، شرکت‌ها و موسساتی است که تحریم را دور می‌زنند. پمپئو در آخرین گزارش خود گفت که با ۴۵ موسسه و افرادی که با ایران دادوستد داشتند را توجیه و و برخورد کردیم که حق مراوده اقتصادی با جمهوری را ندارند. ششم اینکه باید رفتار جامعه بین الملل را علیه جمهوری بشورانیم و موضع‌گیری‌ها را به سمتی ببریم که همه علیه جمهوری موضع منفی داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: در کنار آن آمریکا جنگ همه‌جانبه با استفاده از همه ابزار خود انجام داده، وظیفه ما در حوزه داخلی چیست؟ آیا سازوکار خود را طراحی کردیم؟ ما چندان به شرایط فعلی وقوف نداریم و این آمادگی در داخل کشور بسیار کم است. مباحثی در حوزه اقتصاد مقاومتی، نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی و مثلث اقتصادی و فرهنگی وجود دارد که در حال پیگیری است. برای مقابله با این اقدامات براندازی توسط آمریکا، مدیران، مردم و معین‌ها می‌توانند در حوزه‌های استان بسیار کمک کنند. باید از ظرفیت فراوان داخل استان استفاده ویژه و کافی را ببریم. استعدادهای زیادی داریم که باید شکوفا کنیم.

جعفری با اشاره به اینکه تقویت تولید داخل و کالاهای ایرانی در مقابل این براندازی می‌تواند کمک موثری باشد، تصریح کرد: ورود بخش خصوصی و توسعه اصل ۴۴ می‌تواند بسیار اثرگذار باشد. بهره‌گیری از جوانان کارآفرین و دارای شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای استیفای حقوق مردم و براندازی کمک خوبی است. نکته مهم در این رابطه بیان خدمات دولت است، دولت موارد متعددی را در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در استان انجام داده است، اما کمتر به مردم بیان می‌شود. انتظار داریم مدیران و رسانه‌ها به این مهم بپردازند و به مردم اعلام و ابلاغ کنند.

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری خراسان رضوی گفت: مقام معظم رهبری می‌فرمایند که در حوزه‌های مقاومت باید بازدارندگی ایجاد کنیم. ما در حوزه نظامی بازدارندگی نظامی داریم. غربی‌ها و آمریکایی‌ها نمی‌توانند اقدام نظامی کنند اما در حوزه اقتصادی این بازدارندگی صورت نگرفته است. باید اقتصاد را به سمتی ببریم که بازدارندگی داشته باشیم تا در تحریم دل نگران حوزه‌های اقتصادی نباشیم. امروز اولویت اول ما علیرغم دغدغه‌های امنیتی، فرهنگی و اجتماعی، اولویت اقتصادی و معیشتی است که باید در این راستا برنامه‌ریزی کنیم و اقتصاد مقاومتی را به سرانجام برسانیم.

وی اضافه کرد: در حوزه مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی مبحث فرهنگی اقتصاد مقاومتی مقداری مغفول مانده، دستگاه‌های متولی بحث اقتصادی و اصحاب رسانه باید به این مبحث فرهنگی به صورت ویژه توجه کنند. باید فرهنگ اقتصاد مقاومتی را جاری و ساری کنیم. فرهنگ اقتصاد مقاومتی آماده‌سازی اقتصاد مقاومتی است که باید ویژه‌تر به آن بپردازیم.

افزایش اعتماد عمومی نسبت به جمهوری اسلامی با مشارکت سیاسی فعال
جعفری در خصوص انتخابات، گفت: ما در بحث انتخابات خواهان این هستیم که اعتماد عمومی مردم نسبت به جمهوری اسلامی با برگزاری مشارکت سیاسی فعال مضاعف‌تر شود. در حوزه انتخابات سه نوع بازیگر یعنی برگزارکنندگان، انتخاب‌شوندگان و انتخاب‌کنندگان هستند. هر سه گروه تعامل بسیار زیاد و نزدیکی با هم دارند اما ما به عنوان برگزارکنندگان این قول را می‌دهیم که انتخابات در مسیر قانونی، با مشارکت بالا، صیانت و سلامت کامل برگزار خواهد شد و دغدغه‌ای در این رابطه نخواهیم داشت.

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری خراسان رضوی افزود: انتخاب‌کنندگان می‌توانند با آگاهی و بینش بسیار کمک کنند. انتخاب‌شوندگان باید رقابت سالمی در کنار رفاقت و در فضا و محیط مناسب برگزار کنند. ما نیز این بستر را برای انتخابات خاص و ویژه پیش رو برگزار خواهیم کرد.

وی بیان کرد: متاسفانه در استان امام رضا(ع) در حوزه‌های اجتماعی دغدغه‌های فراوانی داریم. سرمایه‌های اجتماعی وجود دارد اما استان در پنج آسیب مهم اجتماعی رتبه بالایی را دارد که بسیار ناخوشایند است. در طلاق، اعتیاد، حاشیه‌نشینی، کودک‌همسری و پرخاشگری و نزاع‌های اجتماعی دارای رتبه‌های بالا هستیم که زیبنده مردم استان نیست.

جعفری ادامه داد: مباحث اجتماعی مربوط به لایه‌های مردمی است، اینکه بگوییم دولت می‌تواند کمک کند، صحت ندارد، دولت می‌تواند بسترساز باشد اما عموم مردم باید در این امر فعالیت کنند. سازمان‌های مردم‌نهاد می‌تواند نقش بسیار ویژه‌ای داشته باشند. همه باید در کنار مجموعه استانداری بایستند تا بتوانیم آسیب‌های اجتماعی را که یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری است از رده‌های بالا مرتفع کنیم و استان را به سمتی ببریم که در هیچ حوزه‌ای دغدغه آسیب‌های اجتماعی نداشته باشیم.

انتهای پیام

captcha