قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان مزیتی برای جوانان نداشت
کد خبر: 3825001
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۳
تندگویان تصریح کرد:

قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان مزیتی برای جوانان نداشت

گروه جامعه ــ معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با تأکید بر اینکه مجلس باید در پی ابلاغ قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، کمیته‌ای هم جهت نظارت، ارزیابی و پایش این قانون تشکیل دهد، گفت: رعایت این قانون از سوی نهادها، به طور عملی مزیتی برای جوانان نداشت و افراد جایگزین از میان جوانان انتخاب نشدند.

محمدمهدی تندگویان، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، در گفت‌وگو با ایکنا؛ در پاسخ به این پرسش که با توجه به تأکید فراوان به‌کارگیری جوانان در مدیریت کشور، جوانان کجا و چگونه باید بتوانند تجربه و مهارت مدیریت را کسب کنند؟ بیان کرد: در بحث اشتغال و آنچه در دولت مطرح می‌شود، باید گفت که ما یک وزارتخانه محدود با تعدادی پرسنل مشخص هستیم. موضوعی که دولت پیگیر آن است مربوط به همه وزارتخانه‌هاست. حرف ما هم همین است که باید شاهد این تحول در مدیریت کشور باشیم.

وی ادامه داد: زمانی که قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان طرح و ابلاغ شد، هدف این بود که اگر بازنشسته‌ای از کار برکنار می‌شود، فرد جوانی جایگزین او شود و مدیریت اجرایی را برعهده گیرد، اما متأسفانه بسیاری از نهاد‌ها این قانون را اجرا نکردند و اجرای این قانون در بسیاری از وزارتخانه‌ها در هاله‌ای از ابهام است و از سوی هیچ نهادی هم گزارشی به مجلس ارائه نشد که چند نیروی بازنشسته از مجموعه خارج و چند جوان جایگزین شدند. از طرفی نهاد‌هایی هم که این قانون را اجرا کرد‌ند، در رعایت به‌کارگیری جوانان هیچ اولویتی را در نظر نگرفتند، یعنی یک شخص ۶۵ ساله بازنشسته از مجموعه خارج و فردی ۶۷ ساله و در آستانه بازنشستگی جایگزین او شده است. رعایت این قانون از سوی برخی نهادها، عملاً مزیتی برای جوانان نداشته است.

تندگویان افزود: به عقیده من، در بحث‌های اجرایی کشور قانون همیشه کارگشا نیست. عملکرد مطلوب مدیر بالادست و اعتماد به او می‌تواند جایگزین هر قانونی باشد. کافی است هر وزیر یک معاون جوان منصوب کند؛ این نهایت خواسته جوانان کشور است که در هر وزارتخانه یک معاون جوان مسئولیت داشته باشد؛ بدین شکل ساختار‌ها می‌تواند تغییر پیدا کند.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: از زمانی که بنده مسئولیت این معاونت را به عهده گرفته‌ام، در وزارت ورزش و جوانان و در معاونت جوانان این وزارتخانه، شاهد کاهش ۲۰ ساله سن مدیران بوده‌ایم. بر این اساس، مدیرکل‌های بازنشسته را تغییر دادیم و اکنون همه این مدیران متولدین دهه 60 هستند. همچنین در کشور از مجموع ۳۱ معاون، ۲۰ معاون تغییر کردند و اکنون این سمت‌ها را جوانان در اختیار دارند.

وی افزود: در حوزه بانوان هم روزی که مسئولیت را برعهده گرفتم، فقط یک معاون خانم در کل وزارتخانه در سراسر کشور داشتیم اما امروز این تعداد به هفت مدیرکل در استان‌های کشور افزایش یافته است.
 
تندگویان با تأکید بر اینکه رعایت این قانون ماحصل اعتماد به مدیران است و باید این قانون در کل کشور اجرا شود، بیان کرد: مجلس باید در پی ابلاغ قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، کمیته‌ای هم جهت نظارت، ارزیابی و پایش این قانون تشکیل دهد و به گزارش‌گیری از دستگاه‌ها بپردازد و سازمان استخدامی کشور را هم در اولویت قرار دهد و رویکرد آن هم این باشد که جایگزین این افراد، جوانان باشند. پیگیری این موضوع باید به‌ طور جدی دنبال شود، اگر نه اتفاق خاصی در کشور نمی‌افتد.

وی در پاسخ به این پرسش که اکنون چند نیروی بازنشسته در وزارت ورزش و جوانان مشغول به خدمت هستند، گفت: در وزارتخانه ورزش و در سطح معاونان همه این نیرو‌ها تعیین تکلیف شده‌اند و بازنشسته‌ای نداریم. در این وزارتخانه قانون کاملاً رعایت شده و جایگزین‌ها هم واقعاً جوان هستند و امروز در سطح کشور و مدیران کل استانی ۱۲ مدیرکل جوان داریم.

همچنین معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان درباره نحوه و چگونگی حمایت این وزارتخانه از سازمان‌های مردم‌نهاد مذهبی اظهار کرد: رفتار ما با تشکل‌ها در حوزه‌های عملکردی متفاوت نیست و تفکیکی به این شکل قائل نیستیم. مدل و چتر حمایتی ما در همه حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی آسیب‌های اجتماعی یکسان است. تشکل‌های مذهبی از این قاعده مستثنا نیستند و برای دریافت اعتبار می‌توانند، همانند سایر تشکل‌ها، طرح‌ها و ایده‌های خود را ارائه کنند تا بررسی شود.

انتهای پیام
captcha